شاه حاتمی در نشست سینما روایت:
علی شاه حاتمی کارگردان سینما در نشست سینما روایت گفت: در زمان جنگ موشکی شلیک می شد و به خانه ای برخورد می کرد و آن را ویران می کرد و بعد از آن خطری دیگران را تهدید نمی کرد اما هم اکنون در همه خانه ها موشک وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۲۱۹۴۵
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، چهل و دومین جلسه سینما روایت به مناسب همزمانی با روز آزاد سازی خرمشهر به اکران مستند «بیست و سه و آن یک نفر» اختصاص داشت.

در جلسه نقد و بررسی این مستند علاوه بر مهدی جعفری کارگردان مستند، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه و علی شاه حاتمی کارگردان سینما حضور داشتند، اجرای برنامه نیز بر عهده رسول شادمانی بود.

در ابتدای نشست نقد و بررسی مستند «بیست و سه و آن یک نفر» رسول شادمانی گفت: به اشتباه گفته می شود که این مستند بر اساس کتاب «آن بیست و سه نفر» تولید شده است در حالی که کتاب چند سال بعد از تولید «بیست و سه و آن یک نفر»  نگاشته شده است.

مهدی جعفری نیز با تائید این نکته، افزود: این مستند مجموعه ای ترکیبی از سیزده  قسمت برنامه بوده است که بین سال های 87-88 توسط حبیب احمد زاده از تلویزیون  پخش شد.

جعفری با بیان سرگذشت 23 نوجوان اسیر که طی عملیات آزاد سازی خرمشهر به اسارت در آمده بودند، گفت: صدامی می خواست با استفاده از دستگاه این اسرا و طی برنامه بزرگی که دستگاه تبلیغاتی اش به راه انداخته بود، با پروپاگاندای بین المللی ماجرای خبری آزادسازی خرمشهر را خنثی کند که هیچ وقت نیز موفق نشد به هدف خود برسد.

وی افزود: آقای یوسف زاده یکی از آن 23 نفر است که چند سال پیش تصمیم گرفت خاطرات خود را درباره این مارجا بنویسد و با من تماس گرفت، من کار خاصی برای نگاشتن آن کتاب نکردم تنها مصاحبه هایی که با این بچه ها داشتم را در اختیار یوسف زاده قرار دادم تا بعضی از خاطرات که جزئیاتش را فراموش کرده بود را به استناد این مصاحبه ها بنویسد.

پیش بینی امام خمینی درباره تحولات بعد از جنگ تحمیلی

سردار رمضان شریف مهمان ویژه چهل و دومین جلسه سینما روایت بود. سردار شریف در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر و فعالیت های فرهنگی در آن دوران، گفت: جای دارد در این روز از صدای دوست داشتنی و حماسی مهران دوستی یاد کنیم.

مسئول روابط عمومی کل سپاه، ادامه داد  همه ما که در ایران زندگی می کنیم به واسطه پیوندی که با این آب و خاک داریم و علقه ای که نسبت به آرمان هایمان، انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و شهدای هشت سال دفاع مقدس داریم باید تلاش کنیم قطعه ای پازل و تکمیل کننده زنجیره افتخار آفرینی کشورمان باشیم.

وی افزود: جنگ به خودی خود پدیده خوبی نست اما ملتی موفق است که بتواند جنگ را به فرصتی برای نشان دادن فرهنگ و داشته های خود به جامعه بشری تلقی کند.  در این صورت نه تنها در جنگ تحقیر نمی شود بلکه عزت آفرین نیز خواهد شد.

سردار شریف با اشاره به وضعیت کنونی اوضاع منطقه مان به پیش بینی امام خمینی(ره) در اواسط جنگ تحمیلی درباره آینده اشاره کرد و گفت: در آن زمان که هنوز سرنوشت جنگ مشخص نشده بود امام خمینی فرمودند پیروزی در دفاع مقدس آزاد سازی مردم فلسطین، لبنان، عراق و افغانستان را به همراه دارد.

با حرف نمی توان جلوی تهاجم فرهنگی ایستاد

سردار شریف در ادامه به اهمیت مستند 23 نفر و تلاش های حبیب احمد زاده در دیده شدن این فیلم اشاره کرد و گفت: کسانی که سوژه های دفاع مقدسی را دنبال می کنند  خداوند اجر بزرگی را برای آن ها خواهد داد همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداء کمتر از شهادت نیست».

وی با بیان اینکه پیش از دیدن فیلم کتاب «آن بیست و سه نفر» را نیز خوانده است، گفت: ما باید به همه پسر ها و دخترهایمان بگوییم این کتاب را بخوانند و به عظمت و بزرگی کار این بچه های کوچک پی ببرند که چه حس بزرگی نسبت به این آب و خاک و امام (ره) داشته اند، سرتاسر این کتاب درس آموزی است.

مسئول روابط عمومی کل سپاه تاکید کرد: با حرف نمی شود جلوی تهاجم فرهنگی دشمن بایستیم و نیازمند کار هایی مانند کتاب« آن بیست و سه نفر» هستیم.

خرمشهری را که خدا آزاد کرد مسئولین فراموش کردند

علی شاه حاتمی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره کم کاری سینما نسبت به آزاد سازی خرمشهر، گفت: درباره حماسه خرمشهر اولین کار توسط مرحوم رسول ملاقلی پور بود که فیلم «بلمی رو به ساحل» را ساخت و بعد از آن مرتضی آوینی بود که بعد از سال ها درباره خرمشهر مستندی ساخت و به سراغ بچه هایی که گمنام مانده بودند رفت.

شاه حاتمی با انتقاد از وضعیت فعلی شهر خرمشهر گفت: درست است که خرمشهر را خدا آزاد کرد اما خرمشهری را که خدا آزاد کرده بود را مسئولین فراموش کردند، مقاومت 45 روزه مردم خرمشهر را فراموش کرده اند، خرمشهر امروز نه در شان مردم خرمشهر است نه در شان انقلاب وئ هشت سال دفاع مقدس، خرمشهر هنوز خرم شهر نشده است. مردم خرمشهر به سختی زندگی می کنند و نیازمند ما هستند، ما که آزادی خرمشهر را جشن می گیریم اما برای خرمشهر کاری نمی کنیم.

گروه تفحص اندیشه شهدا ایجاد شود

کارگردان سینمای دفاع مقدس با بیان اینکه سال ها است برای پیدا کردن پیکر شهدا از زیر خاک گروه های تفحص ایجاد شده است، گفت: مسئولین یادشان رفته است که باید یک گروه تفحص دیگری نیز راه اندای شود، گروهی که به تفحص اندیشه های شهدا بپردازد. به نظرم اندیشه های شهدا هنوز در مناطقی مانند اندیمشک خاک می خورد. هیچ مدیری تا به حال جرات نکرده است برای تفحص افکار شهدا کاری انجام دهد.

شاه حاتمی گفت: در طول دفاع مقدس اتفاقات مشابه داستان این 23 نفر بسیار اتفاق افتاده است. چند سال پیش مستندی پنج قسمتی را به نام «عطش» ساختم با موضوع بچه هایی که در طول جنگ صرفا به خاطر تشنگی به شهادت رسیده اند، در عملیات هایی مانند والفجر مقدماتی و ابوغریب به شهادت رسیده اند، حرف های ناگفته درباره جنگ زیاد است و به نظرم هزینه هایی زیادی که سالانه برای سمینار های درباره دفاع مقدس انجام می شود یا مفت هستند و تاثیری در بیان این حرف ها ندارند.

وی ادامه داد: تمام افتخار ما این است که در جنگ پیروز شده ایم، جنگی که نابرابر بود. ما در اواسط جنگ قرارگاهی را راه اندازی کردیم که در آن فرماندهانی تربیت شوند و بدانیم چگونه باید بجنگیم. اگر این قرارگاه نبود آیا در جنگ برنده می شدیم؟ به جرات می توان بگویم، نه!

در جنگ فرهنگی سهم هر خانه یک موشک است

شاه حاتمی با اشاره به تهاجم فرهنگی، ادامه داد: هیچ وقت در بحث فرهنگی مسئولی فکر نمی کند که بعد از جنگ هنوز عملیات ها تمام نشده است. در صورتی که عملیات ها هنوز ادامه دارند و سخت تر نیز شده اند، در زمان جنگ موشکی شلیک می شد و به خانه ای برخورد می کرد و آن را ویران می کرد و بعد از آن خطری دیگران را تهدید نمی کرد اما هم اکنون در همه خانه ها موشک وجود دارد، در همه خانه ها میدان مین وجود دارد حتی روستاها به میدان مین تبدیل شده اند.

این کارگردان سینما افزود: باید به فکر همت ها و باکری های هنری باشیم. باید به فکر امکانات فرهنگی مان در این جنگ باشیم.

شاه حاتمی ادامه داد: کشور ترکیه شاید در ادبیات دستی بر آتش داشته باشد اما در عرصه سینما در انتهای قافله بود و بزرگ ترین افتخار شان دیدن هنرمندان ما بود اما الان همه جا حرف از حریم سلطان و فاطما گل شده است. اخیرا سفری به هند داشتم در آنجا هم پوستر های فیلم های ترکیه ای را دیدم، در آنجا رایت فیلم های ترکیه ای را خیلی خوب می خریدند.

جنگ تمام شد اما دشمن ما را رها نکرد

سردار شریف در پاسخ به سوال مجری درباره شکاف فرهنگی به وجود آمده بعد از جنگ و عدم ادامه ارزش های دوران دفاع مقدس، گفت: به هیچ وجه نباید تصور شود که با پایان یافتن جنگ، دشمن ما را رها کرد و می شد با آرامش کار کرد.  نباید تصور کنیم که اکنون همه جا گل و بلبل شده است و تنها خرمشهر وضعیت خوبی ندارد. انقلاب برای این بود که خاندان پهلوی تنها به بخشی از کشور توجه داشتند در صورتی که همه کشور باید از رفاه برخوردار شود.

وی افزود: در طول دفاع مقدس بخشی از زیر ساخت های ما آسیب دید و نیروهای توانمند ما درگیر جنگ بودند. بعد از جنگ نیز تفکری در کشور حاکم شد که گفتند آنهایی که جنگیدند دستشان درد نکند و ولی باید کار را به آدم های به اصطلاح کار بلد سپرد.

مسئول روابط عمومی کل سپاه تاکید کرد: بعد از جنگ تنها در یکی دو بخش توانسته ایم با انگیزه های دفاع مقدس ادامه کار دهیم که یکی از آن ها توان دفاعی کشور بود، که اکنون یکی از افتخارات ما است.

سردار شریف افزود: اگر قدرت دفاع از سرزمین را نداشتیم امروز شرایط ما مانند یمن بود. حدود 60 روز است که خاندان حاکم در یک کشور ملتی را محاصره و بمباران می کند و حتی نمی گذارد به آنها دارو برسد و همه نهاد های بین المللی و حقوق بشری نیز سکوت کرده اند. اگر ما به پتانسیل دفاعی امروز نمی رسیدیم رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش نیز تمایل داشتند ما  وضعیت یمن را داشته باشیم و به کشورمان حمله می کردند.

عرصه فیلم سرداران خود را می خواهد

مسئول روابط عمومی کل سپاه تاکید کرد: هر عرصه ای سرداران خود را می خواهد اگر در جنگ نیازمند باکری ها و همت ها بودیم  امروز در عرصه فیلم نیز سرداران همین عرصه را می خواهیم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم جمهوری اسلامی بر اساس مبانی قرآن، اعتقادات و فرهنگ خود می تواند موفق شود اما هیچ موفقیتی بدون تلاش به ثمر نمی رسد.

سردار شریف تاکید کرد حضور سپاه در عرصه فرهنگ برای تقویت روحیه و اقتدار ملی است.

وی گفت: با تلاش مجموعه روابط عمومی سپاه مجموعه ای از تمامی عملکرد ها، بیانیه ها و کارکرد ها روابط عمومی سپاه از ابتدای تشکیل تا پایان دفاع مقدس را منتشر کند که 8 جلد آن آماده شده و 8 جلد دیگر نیز باقی مانده است، این مجموعه در حاوی اطلاعات خوبی است اختیار فیلمسازان قرار خواهد گرفت.

چهل و دومین جلسه سینما روایت روز یکشنبه 3 خرداد در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

ارسال نظرات