به نظر جامعه شناسان جنگ عامل عمده بروز فقر، ‌بیکاری و ناامنی غذایی است. یکی از نمودهای ناامنی غذایی ناشی از جنگ را می‌توان در جنایت ها اخیر عربستان و متحدانش در یمن مشاهده کرد.
کد خبر: ۸۵۲۱۸۲۲
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰

انسان همواره در طول تاریخ بشر خواسته یا ناخواسته با پدیده جنگ روبه رو بوده است. جنگ علاوه بر ویرانی عرصه های طبیعی و محیط زیست باعث از بین بردن زیرساخت ها و منابع شده که این خود میتواند علاوه بر قحطی و گرسنگی در جوامع باعث کاهش چشمگیر جمعیت نیز بشود. افزایش بیماری‌های واگیردار، بروز قحطی و خشکسالی و به دنبال آن ناامنی غذایی و اثرا نامطلوبی بر سلامت نسل های آینده از جمله اثرات شوم این درگیری‌ها بوده است.


سایه جنگ بر سر امنیت غذایی

امنیت غذایی یکی از اصلی ترین اهداف هر کشور است که گاهی بر اثر ناامنی ملی ازبین رفته و کم رنگ میشود. این درحالی است که برای تامین امنیت غذایی سه فاکتور مهم فراهمی، دسترسی و سودمندی غذا وجود دارد که مانند سه حلقه یک زنجیره به هم وابسته اند و با نبود حتی یکی از آنها ناامنی غذایی اتفاق می افتد. فراهمی در امنیت غذایی به تولید و ذخیره و تجارت غذا توجه دارد و از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگ بین دسترسی به غذا و کاهش فقر نیز مشهود است. سومین نکته مهم در تامین امنیت غذایی نیز، سودمندی و استفاده از غذا می‌باشد که در برگیرنده کیفیت و سلامت غذایی است. سودمندی غذا به مباحثی از قبیل بهداشت و سلامت عمومی، کیفیت آب و ایمنی غذا اشاره دارد.


به نظر جامعه شناسان جنگ عامل عمده بروز فقر، ‌بیکاری و ناامنی غذایی است. یکی از نمودهای ناامنی غذایی ناشی از جنگ را می‌توان در جنایت های اخیر عربستان و متحدانش در یمن مشاهده کرد. جنایت هایی که با کشتار کودکان و زنان، تخریب گسترده منازل مسکونی مردم، بمباران تاسیسات زیربنایی، حتی انبارهای غذایی و دارویی، گلوله باران و موشک باران اردوگاه های آوارگان از ششم فروردین تاکنون، خاطرات جنایت های هولناک رژیم صهیونیستی در جنگ هایی که علیه ملت فلسطین در نوارغزه و جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان  راه می انداخت را، زنده میکند.

تاثیر جنگ نابرابر در امنیت غذایی در یمن

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) گزارشی در مورد وضعیت امنیت غذایی در یمن منتشر کرد. به گزارش فائو، در میان افزایش درگیری ها در یمن، در مهمترین زمان، یعنی، فصل برداشت این کشور، تقریبا 11 میلیون نفر در این کشور در معرض ناامنی غذایی شدید در دسترسی به نیاز های اساسی غذایی قرار گرفته اند.

در حال حاضر 10.6 میلیون یمنی به شدت دچار ناامنی غذایی هستند که از این میان، 4.8 میلیون نفر از آنها در شرایط «اضطرار» قرار دارند. این افراد در معرض کمبود شدید دسترسی به مواد غذایی، سوءتغذیه بسیار بالا، تخریب غیر قابل برگشت در وضعیت معیشت هستند. همچنین در حدود 850 هزار کودک هم دچار سوء تغذیه حاد هستند. این گزارش ها همه گزارش هایی هستند از وضعیت کنونی در یمن که تنها با کمک های بشر دوستانه برخی کشورها کمی تخفیف میابد. ولی این چاره کار نیست و کودکان یمنی و تمام کودکانی که جنگ را تجربه کرده اند برای رهایی از کابوس قحطی و گرسنگی و ناامنی نیاز به راه حل اساسی تری دارند.


بحران زیست محیطی و تاثیر آلودگی جنگ بر نسل های آینده یمن

امروز که عربستان با توهم قدرتمندی و به پشتوانه مکاره های تاریخ که همواره امثال او را بازیچه رسیدن به اهداف خود کرده اند، در یمن با کشتار و جنایت، همهمه ای در دنیا به راه انداخته و سرگرم است، همگان میدانند که این جنگ نیز روزی تمام مي‌شود، ‌اما اثرش در چند نسل بعد هم مشاهده می شود.

نشانه‌هايش نه تنها بر روح و روان مردم یمن بلکه در وجودشان و عجين شده با ژن‌هايشان است و از سوی دیگر اثرات مخرب آن روی زمين، هوا، كوه و دشت و در آب‌هاي روان هم باقی مي‌ماند. سلاح‌هاي شيميايي و غيرشيميايي، ‌آنچه شليك شده، آنچه زير زمين كاشته و منفجر شده است و ‌همه آلودگي‌هايی که بعد از لحظه وقوع از خود به جا خواهند گذاشت، آلودگي‌هايي  است كه طول عمري شايد بيش از نيم قرن داشته باشند.به طوری که میتوان گفت که آلودگي‌هاي شيميايي حاصل از جنگ، آلودگي‌هايي هستند كه نسل‌ها را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.بدین ترتیب است که می‌توان گفت جنگ‌ها و به خصوص جنگ های نابرابر، یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بحران غذا ، سلامتی، بهداشت و ناامنی غذایی در جهان امروز هستند.        

               

ارسال نظرات