در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره عکس قاب‌های بهشتی (پاسداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) که شنبه 2 خرداد ماه و همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، شخصیت‌های برجسته و مسئولان سیاسی و فرهنگی همچون پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور ایران، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق، مهرداد بذرپاش و لاله افتخاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن محمدی دبیر این جشنواره،علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور، رضا نگهبان شهردار منطقه 7 تهران، مجید هاشمی دانا معاون فرهنگی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی و عکاسان و شرکت کنندگان حضور داشتند.
کد خبر: ۸۵۲۱۸۰۳
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره عکس قاب‌های بهشتی (پاسداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) که شنبه 2 خرداد ماه و همزمان با ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، شخصیت‌های برجسته و مسئولان سیاسی و فرهنگی همچون پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور ایران، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق، مهرداد بذرپاش و لاله افتخاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن محمدی دبیر این جشنواره،علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور، رضا نگهبان شهردار منطقه 7 تهران، مجید هاشمی دانا معاون فرهنگی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی و عکاسان و شرکت کنندگان حضور داشتند.
خسته‌ام از کسانی که می‌گویند دلشان برای شهدا می‌تپد، اما کاری نمی‌کنند
محسن محمدی دبیر سومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی نیز با تأکید بر اینکه هر زمان که برای شهدا فعالیت می‌کند حال خوبی دارد، عنوان کرد: در این دوره جشنواره، 3 هزار و 500 اثر به دست ما رسید و این تعداد آثار نشان می‌دهد هنوز خیلی‌ها هستند که در این مملکت دلشان برای شهدا می‌تپد و از نظر مسئولان برگزاری جشنواره تمام این عکس‌ها متبرک هستند و برنده‌اند.
وی همچنین گفت: خسته‌ام از دست کسانی که ادعا می کنند دلشان برای شهدا می‌تپد اما هیچ کاری نمی‌کنند، خسته‌ام از سازمان‌هایی که برای پرداختن به شهدا و دفاع مقدس بودجه می‌گیرند، اما هیچ کاری در این زمینه نمی کنند و البته خیلی خوشحالم در این مملکت کسانی هستند که به لحاظ سازمانی هیچ وظیفه ای برای پرداختن به شهدا ندارند اما در این راه قدم بر می دارند و حتی حاضرند از هزینه شخصی به جشنواره هایی همچون در قاب های بهشتی کمک کنند.
*هنر واقعی این است که بدانیم هنر را در چه راهی به کار ببندیم
محسن اسماعیلی نیز در این مراسم با بیان اینکه دفاع مقدس، جهاد و شهادت نعمت‌های بی‌نظیری برای کشورمان بودند، اظهار کرد: امروز وقتی به آن روزها نگاه می کنیم تازه می فهمیم چه برکتی در آن روزها نهفته بود و البته برکت نه از آن جهت که درگیری و جراحت بود، بلکه به دلیل فرهنگی که در آن دوران در بین مردم و رزمندگان شکل گرفته بود.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیری داشتند که جنگ تحمیلی، گنج بود و این گنج هنوز ناشناخته مانده است.
جشنواره عکس قاب‌های بهشتی هویتمان را به یادمان می‌آورد
سجاد نوروزی در آغاز این مراسم ضمن خوشامدگویی به مهمانان جشنواره و ابراز خرسندی از میزبانی فرهنگسرای اندیشه، اظهار کرد: در هیاهوی زندگی روزمره گاهی المان‌ها و نشانه‌هایی که زندگی واقعی را به یادمان می آورند فراموش می‌کنیم و در و دیوار شهرمان را با چیزهایی پر می‌کنیم که سنخیتی با گذشته و فرهنگمان ندارند.
رئیس فرهنگسرای اندیشه افزود: جشنواره عکس قاب‌های بهشتی کمک می‌کند یادمان بیاید هویتمان چیست و یادمان باشد از کجا آمده‌ایم و چگونه در روزگاری که مادی‌اندیشی و مصرف‌گرایی در حال پر کردن جهان بود با انقلاب اسلامی در مقابل چنین جریانی ایستادیم.
وی با اشاره به ثبت عکس‌هایی با موضوع خانواده شهدا در جشنواره قاب‌های بهشتی گفت: درست است که ثبت این آثار کوتاه و در زمان کمی صورت گرفته است اما همین ثبت کوتاه قصه دراز دارد و باید بدانیم که در هر دوره‌ای کسانی که جانشان را برای کشورشان فدا کرده‌اند بزرگترین قهرمانان ملی آن کشور بوده‌اند.
*که هر چه دیده بیند دل کند یاد!
سعید آلادپوش رئیس جشنواره عکس قاب‌های بهشتی نیز در سخنانی با قرائت شعر «ز دست دیده و دل هر دو فریاد، که هر چه دیده بیند دل کند یاد» گفت: ما از این شعر استفاده کردیم و گفتیم اگر کسانی که در جشنواره شرکت می کنند از دید دوربین خود یادمان شهدا را به تصویر بکشند و به مخاطبان عرضه کنند، خداوند هم یاریمان خواهد کرد و دل‌هایمان به شهدا نزدیک‌تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: هسته اصلی جشنواره این گونه شکل گرفت که پنجشنبه آخر سال به رسم خانواده‌های ایرانی اسلامی کشورمان با گذشتگانمان تجدید میثاق می کنیم و به رفتگان سر می زنیم و با شروع ایام دفاع مقدس این موضوع رنگ و بوی دیگری گرفت و گلزار شهدا میزبان اتفاقات عاطفی شد که خانواده‌ها در کنار فرزاندانشان رقم می زدند و اوج عاطفه را می توان در تصویر پدر و مادری کنار قبر فرزندشان دید. این رویدادها در سراسر کشور و با توجه به اقلیم‌های مختلف با رسم و رسومات متنوعی انجام می‌شود و به همین دلیل هم به لحاظ بصری حائز اهمیت و قابل توجه است.
آلادپوش همچنین گفت: سومین جشنواره عکس قاب‌های بهشتی در دو بخش حرفه‌ای برای عکاسان حرفه‌ای و شهروندی با تأکید بر نگاه شهروندی و فرهنگ‌سازی و گسترش فعالیت‌های هنری در بین مخاطبان برگزار می شود. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی شاید خوب باشد زمینه ای فراهم شود تا به سراغ خانواده شهدا برویم و ببینیم که چه کردند که چنین فرزندانی را تحویل اجتماع دادند.
ین عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه سهم مقتل‌نگاران در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا بسیار زیاد است، گفت: کسانی که داستان واقعه عاشورا را برای آیندگان بازگو کردند و امروز از طریق نوشته‌های آن ها با ابعاد این واقعه آشنا می شویم قطعا نقش بسزایی در ماندگاری این واقعه داشته‌اند و تصور می کنم اگر آن‌ها نبودند حادثه عاشورا هم مانند بسیاری از حوادث تاثیرگذار زندگی بشر فراموش می‌شد. حال تصور کنید که اگر در کربلا مانند امروز هنرهای تصویری و تکنولوژی وجود داشت چه قدر بهتر و بیشتر می‌شد این واقعه را ماندگار و ثبت و ضبط کرد.
اسماعیلی با بیان اینکه هر کس که هنری دارد باید خود را موظف بداند که بر روی 8 سال دفاع مقدس کار کند، گفت: هنر واقعی این است که انسان بداند هنرش را در چه راهی به کار ببندد. خیلی‌ها هنر دارند، اما در استفاده از هنرشان بی‌هنراند و البته باید توجه داشته باشیم این ما هستیم که محتاج یاد شهدا و خانواده آن‌هاییم.
وی همچنین با بیان اینکه مجموعه عکس‌های برتر جشنواره عکس قاب‌های بهشتی باید در سطح وسیع منتشر شود، گفت: این عکس‌ها الهام بخش هستند و ما نیازمند چنین آثاری هستیم.
*با هنر می‌توان شخصیت‌های برجسته تاریخ را به مردم شناساند
مهرداد بذرپاش نیز در بخش دیگری از مراسم با بیان اینکه فیلم مختارنامه شخصیت‌هایی که عامه مردم کمتر آن‌ها را می شناختند به مردم شناساند، گفت: با هنر می‌توان شخصیت‌های برجسته تاریخ را به مردم شناساند. البته دلیل ماندگاری برخی شخصیت‌ها در تاریخ هم این است که آن زمان که باید، ولی زمانه را یاری کنند، او را یاری کرده‌اند و ماندگار شده‌اند. شهدای ما هم از این جنس هستند و در آن زمان که باید ولی فقیه خود را یاری کردند.
شاید از حجاب‌های این موضوع برای عکاسان شرکت کننده در این جشنواره که عمدتاً جوان و در آغاز راه حساس عکاسی مستند اجتماعی هستند، و فور تبلیغات ناکارآمد و بی‌کیفیتی باشد که خواسته یا ناخواسته سطح سلیقه هنری جامعه را تا حد زیادی تنزل می‌دهد، از این رو نکاتی مختصر برای گشایش پنجره‌هایی بسوی لایه‌های درونی‌تر و تاثیرگذار را به عکاسان شرکت کننده عرض می‌نماییم.

حوصله و استمرار، از اصول رسیدن به لحظه های ناب در عکاسی مستند اجتماعی است، از این رو لازم است عکاسان برای خلق آثار ماندگار، در مواجه با موضوعات از شتاب پرهیز و به دقت در اطراف موضوع خود کنکاش کنند.

موضوعات هر چه به لحاظ موضوعی نزدیکتر به نظر آیند بیم افتادن در ورطه تکرار و عادت در آن‌ها بیشتر است، لذا توصیه می‌شود در برخورد با موضوعاتی نظیر موضوع شهدا، کنکاش برای یافتن روزنه‌های جدید و درکی متفاوت از آنچه تاکنون دیده شده سرلوحه کار قرار گیرد.

آشنایی با تکنیک‌های عکاسی و استفاده زیبایی‌شناسانه از آن‌ها در خلق لحظه‌های شاعرانه و ماندگار می‌تواند بیش از اینها مورد توجه باشد و رویکردی درونگرایانه تر به آثار ببخشد.

موارد یاد شده مختصر ارجاعاتی است به موضوع مهم و ارزشمند و شهدا و مطلوب است هنرمندان عزیز، خود با کنکاش در لایه‌های متعدد این موضوع با خلق آثار ارزشمندتر به بهبود کیفی این حوزه از عکاسی اقدام کنند.

البته هیأت داوران در بین آثار رسیده به آثاری که توانستند به ارزش‌های موضوع دست یابند برخورد و در لحظاتی برای رسیدن به آثار برگزیده دچار سختی‌هایی در رتبه‌بندی شد که از لحظه‌های شیرین مراحل داوری بود، لازم است در همین جا از خالقین این آثار تشکر خود را اعلام دارند.

در پایان امیدواریم این جشنواره با ادامه رویکرد رو به جلو در دوره‌های آتی، فرصتی برای خلق آثار ناب عکاسی فراهم آورد».

*بهشتی‌ترین قاب‌ها جوایز خود را دریافت کردند
عکاسان از شتاب پرهیز و برای یافتن روزنه‌های جدید تلاش کنند

بیانیه هیات داوران نیز توسط مجید ناگهی عکاس پیشکسوت و داور این دوره از جشنواره قرائت شد. متن بیانیه به شرح زیر است:

«قبل از ورود به مسائل و نکات قابل ذکر پیرامون آثار رسیده لازم است به اهمیت و در عین حال سختی حوزه‌ای که برگزار کننده برای موضوع این جشنواره انتخاب کرده اشاره شود.

موضوعات اجتماعی و توامان زیرپوستی از جمله سوژه‌های سهل و ممتنع در عکاسی هستند که هوشمندی و دقت نظر از سوی عکاسان را به جد طلب می‌کند. در این بین موضوعاتی نظیر قابهای بهشتی به دلیل نزدیکی ظاهری موضوع با لایه‌های مختلف اجتماع که هر یک شهیدی را در بین خانواده و نزدیکان خود دارند تیغ دو دمی می‌شوند که در صورت توجه صحیح و نگاه نافذ که از سر آشنایی زدایی باشد می‌تواند به جنبه‌های ناب و پرکشش از روابط عاشقانه خانواده‌های شهدا باعزیزانشان بیانجامد و در صورت عدم توجه، به تصاویری سطحی و شعار زده مبدل گردد که تکرار ملال آور آن خاطر مخاطبان را هم خسته و هم مکدر می‌کند. از این رو نیاز جدی به درک و شناخت مؤلفه‌های بصری و ارتباط قلبی با اصل موضوع که جایگاه شهید در خانواده اوست از فرضیات قطعی این موضوعات به شمار می‌آید.
نابراین گزارش جوایز بخش ویژه جشنواره در بخش «بهترین عکس از نگاه خانواده معظم شهدا»، امیرعلی رزاقی از شهر ساری و در بخش بهترین عکس از نگاه مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای تامین محتوا سجاد دادپور از اردبیل جوایز خود را از خانواده شهیدان والامقام محمدرضا عندالله، خلیلی، عبدالله‌زاده و جان بزرگی دریافت کردند. هدایایی نیز از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به خانواده این شهیدان اهدا شد.

در بخش شهروندی نیز هیات داوران از علی اصغر حیدرزاده نافع از تهران، اعظم نصرتی از قوچان، مریم داورنیا از بحنورد، مهدی عباسی از تهران، سعید بهرام جی از تهران، محدثه حیدری از تهران و ابراهیم علیپور از بانه تقدیر کرد.

در این بخش احمد زعفری از خلخال به عنوان نفر اول، عصمت یادگاریان از قوچان به عنوان نفر دوم و جواد جلالی از تهران به عنوان رتبه سوم جوایز خود را دریافت کردند.

همچنین در بخش حرفه‌ای میلاد رستم‌خوانی از تهران، محمدصابر شیخ رضایی از تهران، امید وهاب‌زاده از تهران و هادی دهقان‌پور از سبزوار و محمد رضایی از ساری شایسته تقدیر معرفی شدند.

در این بخش محسن نوروزی‌فر به عنوان نفر اول، هادی هیربدوش به عنوان نفر دوم و مجید عسگری‌پور به عنوان نفر سوم جوایز خود را دریافت کردند.
اجرای زنده دو قطعه توسط مانی رهنما
در این مراسم مانی رهنما دو قطعه موسیقایی تازه خود با موضوعات حضرت محمد(ص) و شهید سیدمرتضی آوینی را به صورت زنده اجرا کرد.
همچنین سجاد شاکری که خود فرزند شهید است، قطعه موسیقایی را برای حضار اجرا کرد.



ارسال نظرات