رئیس رسانه ملی گفت: پس از آسیب‌شناسی شرایط موجود، اکنون سازمان صدا و سیما حرکت به سوی اجرای فرمان‌های رهبری در حکم انتصاب را آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۵۲۱۵۵۷
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت رسانه ملی در حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب اسلامی گفت: در گام اول باید شرایط موجود آسیب‌شناسی می‌شد که تا حد زیادی این کار انجام شد و توانستیم بسیاری از ساختار‌ها را اصلاح کنیم. از حالا به بعد روی برنامه‌هایی که بر هویت فرهنگی کشور تاکید کند و در عین حال از جنبه‌های آموزشی، تفریح، سرگرمی و اطلاع‌رسانی برخوردار باشد، متمرکز می‌شویم.

وی افزود: توجه به تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، جزو ماموریت‌های اصلی صدا و سیماست، اما برای تاثیرگذاری باید کار‌ها اولویت‌بندی شود. در گام اول با تفکیک ماموریت شبکه‌ها، به نوعی آرایش جدید رسانه‌ای دست پیدا می‌کنیم تا بتوان متمرکز و تاثیرگذار‌تر عمل کرد.

رئیس رسانه ملی درباره پرداختن به مسائل فرهنگی و فرهنگ سازی در برنامه‌های صدا و سیما و وظیفه‌ای که بر دوش سازمان احساس می‌شود، گفت: اول این‌که مسائل فرهنگی در کشور ما از دیگر موضوعات جدا نیست. دوم، در مسائل فرهنگی فقط یک دستگاه یا یک نهاد به تنهایی تاثیرگذار نیست. بعضی‌ها به غلط فکر می‌کنند فقط صدا و سیما یا فقط فلان دستگاه یا سازمان می‌تواند بعضی از مشکلات فرهنگی جامعه را حل کند. برای حل مسائل فرهنگی باید تمام ظرفیت فرهنگی کشور به خدمت گرفته تا موثر واقع شود.

در درجه اول لازم است مسائل فرهنگی آسیب‌شناسی شود. در بسیاری از آن‌ها، مجموعه‌ای از مسائل دخیل هستند و به همین ترتیب باید مجموعه‌ای از اقدامات صورت بگیرد. برای مثال، در‌خصوص کاهش آمار ازدواج، بالارفتن آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج قوه قضاییه و دادگاه‌ها دخیل هستند، چون در گذشته درباره طلاق بسیار سختگیری می‌شد، اما حالا نمی‌شود که البته می‌تواند به شروط ضمن عقد مربوط باشد. همچنین در این خصوص وزارت آموزش و پرورش هم سهیم است. دانش‌آموزان باید از دوره دبیرستان آموزش‌هایی ببینند و مهارت‌هایی بیاموزند. در کنار همه نهادهای مسئول، صدا و سیما هم باید فعال شود با این تفاوت که صدا و سیما دو نقش دارد. یکی این‌که وظیفه خودش را انجام بدهد و دوم، دیگر دستگاه‌ها را به وظیفه خودشان آگاه کند. مجموعه مسائل فرهنگی، فرابخشی است. باید دستگاه‌های متعددی وظایف خودشان را انجام بدهند تا حرکت فرهنگی موثر صورت بگیرد. البته همه این‌ها بر‌می‌گردد به نظام و سیستم حکومتی و تصمیم‌های کلانی که در شوراهای عالی و مراکز تصمیم‌گیری کشور درباره فرهنگ گرفته می‌شود.

رئیس سازمان صدا و سیما در این گفت‌و‌گو به طرح چابک سازی در رسانه ملی که در نخستین روز انتصابش به سمت ریاست این سازمان انجام داد اشاره کرد و توضیح داد:رسانه باید براساس ساز و کار رسانه‌ای اداره بشود نه یک تشکیلات اداری. ایرانی‌ها از قدیم به دیوان‌سالاری معروف بوده و هستند و این سیستم در صدا و سیما نیز وجود دارد. بخشی از کار این بود که باید نظام اداری را به نظام رسانه‌ای تبدیل کنیم. برای مثال، خبری که از روند بروکراسی عبور کند و به مخاطب برسد، دیگر خبر نیست.

پس از ارائه تعریف از روابط انسانی و تغییر پست‌ها و مسئولیت‌ها براساس یک نظام خبری و رسانه‌ای، در حال اجرای تغییرات بعدی هستیم؛ اما کامل شدن و جا افتادن این نظام رسانه‌ای طول می‌کشد و نمود عینی آن همین حالا محسوس نیست.

علاوه بر ساختار، نیروی انسانی نیز در چابک‌سازی اهمیت دارد. افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند باید احساس کنند کارشان مفید است و در عین حال به اندازه زمانی که در رسانه مشغولند و از آن تغذیه می‌شوند، نقش موثر داشته باشند.

نکته دیگری که در مقوله چابک‌سازی اهمیت دارد، بازتعریف وضعیت شبکه‌های رادیو و تلویزیونی و عملکرد آنهاست. نمی‌شود برای هر موضوعی با هر نوع ساختاری، یک شبکه ایجاد شود و هر شبکه‌ای با هر ساختار و موضوعی، برنامه‌سازی کند. تکثر شبکه‌ها زمانی معنا دارد که به صورت شبکه‌های تخصصی با ماموریت‌های مشخص کار کنند و از کارهای مشابه و غیرضروری پرهیز شود؛ بخصوص وقتی که با محدودیت‌ منابع مواجه هستیم. در این شرایط مجبوریم اولویت‌بندی کنیم و آرایش جدید رسانه‌ای ایجاد کنیم، اما این به معنی حذف بخش زیادی از نیرو‌ها نیست.

نیروهای رسمی همچنان در تلویزیون حضور دارند و هیچ کسی نمی‌تواند این نیرو‌ها را حذف کند، اما نیروهای بازنشسته بخصوص آن دسته که سال‌های زیادی از بازنشستگی آن‌ها گذشته است، باید جای خود را به نیروهای جوان‌تر بدهند. البته باید از تجارب نیروهای باسابقه و بازنشسته، در جای خودش استفاده کرد و دقیقا به همین منظور، در معاونت سرمایه انسانی، تشکیلاتی ایجاد کرده‌ایم. در ضمن لازم است نیروی انسانی موجود نقش و جایگاه خودش را خوب بشناسد، آن را برای خود تعریف کند و متناسب با ماموریت و هدفی که برایش مشخص شده، خودش را اثبات کند. به نظرم بهترین روش کار، همین است.

ارسال نظرات