خبرهای داغ:
وزیر علوم با ابراز امیدواری از مطرح شدن صلاحیت سرپرستان دانشگاه‌ها در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درباره رای آوردن سرپرستان دانشگاه‌ها رایزنی کردیم.
کد خبر: ۸۵۲۱۴۰۳
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی "نگاه یک" ضمن تشریح عملکرد این وزارتخانه به برخی از اقدامات انجام شده در این وزارتخانه پرداخت.

*درباره رای آوردن سرپرستان دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اداره دانشگاه‌ها با حضور سرپرست و روند طولانی تایید سرپرستان دانشگاه‌ها، اظهار داشت: طبق آئین‌نامه، مدیریت روسای دانشگاه‌ها باید از سوی وزیر علوم پیشنهاد و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم وزیر علوم به عنوان رئیس در دانشگاه‌ها مدیریت کنند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه حدود 35 دانشگاه کشور هنوز با حضور سرپرست اداره می‌شوند، گفت: بنده روسای حدود 31 دانشگاه را برای بررسی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم، اما به دلیل دلایل مختلفی چون طولانی شدن فرآیند بررسی برخی از دستورالعمل‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزار نشدن جلسات شورا بررسی وضعیت آنها در شورا صورت نگرفته، اما ارسال این پیشنهادات به‌ موقع از سوی بنده انجام شده است.

فرهادی با ابراز امیدواری نسبت به مطرح شدن بحث تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها در جلسه آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان پایان این بررسی‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: امیدواریم طی دو یا سه جلسه وضعیت تایید صلاحیت سرپرستان دانشگاه‌‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتمام رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه  به نظر مهلت شش‌ماه سرپرستی در برخی دانشگاه‌ها گذشته است، افزود: بله این زمان درباره برخی دانشگاه‌ها گذشته، اما بنده در زمان مقرر سرپرستان دانشگاه‌ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردم و منتظر رای آوردن آنها در شورا هستیم.

وزیر علوم درباره اینکه اگر افراد پیشنهادی در شورا رای نیاورند تکلیف چیست؟ گفت: اگر این افراد رای نیاورند باید بلافاصله افراد جدیدی را معرفی کنیم، اما انشاءالله رای می‌آورند، رایزنی هم شده است.

*دیوان محاسبات تحصیل بورسیه‌ها را با هزینه دولت منع کرده است

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بورسیه‌های سال‌های گذشته و بسته شدن پروفایل آموزشی این دانشجویان، با بیان اینکه آمار مربوط به این پرونده را همراه ندارم و انتظار سوالی در این زمینه نداشتم، اظهار داشت: کار بررسی پرونده بورسیه‌ها تمام شده و بیانیه نهایی آن نیز از سوی وزارت علوم اعلام شد.

وی تصریح کرد: در این زمینه 39 نفر کلا از ادامه تحصیل به دلیل دادن اطلاعات غلط منع شدند. مسئله بورسیه‌ها آئین‌نامه‌ای دارد که برای سال 1363 است و به این شکل است که درخواست‌کنندگان بورسیه باید سه شرط را رعایت کنند. در یک آزمون شرکت کنند که معمولا آزمون کتبی است و شروط دیگر شرط معدل، سن و عدم اشتغال دولتی است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه طبق این مسئله پرونده بورسیه افراد از حدود دو سال پیش بررسی شد، ادامه داد: این مسئله یک بار پیش از حضور بنده در وزارت علوم بررسی شده بود که ما هیئت تجدید نظری را برای بررسی اعتراض معترضین با حضور اعضای کمیته قبلی و اعضای جدیدی از جمله برخی نمایندگان مجلس تشکیل دادیم تا پرونده‌ها مجددا بازنگری شوند که طی این بازنگری‌ها  مشخص شد حدود 80 نفر از این افراد شغل دولتی و رسمی نداشتند، تعداد زیادی از افراد گزینش نشده بودند و بخش عمده‌ای هم از دانشگاه‌ها پذیرش نیاورده بودند که بالای 600 نفر بودند. در این میان تعداد زیادی مربی بودند که با شرایطی می‌توانستند ادامه تحصیل دهند، اما هیئت‌امنای دانشگاه‌های آنها بسیاری از آنها را تصویب نکردند.

فرهادی افزود: بسیاری از این افراد از تحصیل منع نشدند و با هزینه شخصی خود می‌توانند به تحصیل‌شان ادامه دهند.

وی تصریح کرد: تاکنون 8 نامه از دیوان محاسبات آمده که پرداخت هزینه این افراد از سوی دولت خلاف است، بنابراین این افراد می‌توانند با هزینه شخصی خود به تحصیل‌شان ادامه دهند.

وزیر علوم درباره ابلاغ وضعیت پرونده این افراد از سوی دانشگاه‌ها به صورت شفاهی، گفت: مگر می‌شود به این صورت اقدام شود. این احکام به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و من این مسئله را که به صورت شفاهی به افراد ابلاغ شده را تکذیب می‌کنم.

فرهادی در پاسخ به این سوال که آقای پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود طبق نظر این کمیسیون تحصیل این افراد را بدون منع اعلام کرده است، گفت: شرایط تحصیل این افراد فراهم است و این دانشجویان با هزینه شخصی می‌توانند ادامه تحصیل دهند، اما نظر دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس است این است که این افراد با هزینه دولت نمی‌توانند به تحصیل ادامه دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها