دومین جشنواره "شیردوشان" یا "امامدر" شهر دیباج دامغان + تصاویر

کد خبر: ۸۵۲۱۱۰۳
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

دومین جشنواره آئین معنوی و کهن شیر‌دوشان یا امامدر با حضور گسترده علاقمندان آئین‌های سنتی و مسئولان استانی و شهرستانی در شهر سرسبز دیباج شهرستان دامغان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، این آئین سنتی هرساله در اواخر اردیبهشت‌ماه با انجام شیر دوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم بخشی از آن بین نیازمندان برگزار می‌شود، رسمی دیرپا که شکر گزاری به درگاه ایزد منان و عرض ارادت به بارگاه امامزاده جلیل القدر این خطه برای آغاز فصلی نو از کار و تلاش و تولید دست‌مایه اصلی آن است.

عشایر و دامداران این منطقه هرساله هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه مطهر امامزاده محمد دیباج آمده و نخستین شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌نماید تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود.



امسال نیز دامداران شهر دیباج قریب به 16 هزار رأس دام خود را که شامل 40 گله 400 رأسی می‌شود را طی 10 روز در این آئین و در کنار درخت ارس چند‌هزار ساله و بارگاه مطهر فرزند بلافصل امام صادق(ع) دوشیدند.

فرماندار دامغان روز گذشته در این مراسم، آئین سنتی امامدر یا شیردوشان را از کهن‌ترین رسم و رسومات معنوی مردم منطقه دیباج شهرستان دامغان خواند و گفت: با تلاش‌های انجام شده این آئین در سال 91 توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در شمار آثار ملی به ثبت رسید.

علی اصغر مجد خاطر‌نشان کرد: جشنواره این آئین سنتی علاوه بر ارزش‌ها و جاذبه‌های معنوی خود می‌تواند فرصتی مغتنم برای معرفی جاذبه‌های زیبا و دیدنی طبیعت کم‌نظیر شهر دیباج شهرستان دامغان، نظیر تنگه زندان، آبشار نسروا، درخت اورس چند‌هزار ساله، تنگه شمشسربر و بسیاری دیگر از مناطق دیدنی منطقه به گردشگران و دوستداران طبیعت است.




نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع شرکت کنندگان دومین جشنواره آئینی شیردوشان شهر دیباج، این رسم معنوی و کهن را نشانه فرهنگ غنی مردم این خطه و نماد زیبای فرهنگ شکر‌گزاری به درگاه خداوند متعال و پایبندی و احترام نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت دانست.

عبدالرحمان رستمیان مردم، عشایر و دامداران منطقه دیباج شهرستان دامغان را از تلاشگران خط مقدم تولید کشور برشمرد و افزود: آئین سنتی امامدر یا شیردوشان علاوه بر یادآوری درس شکرگزاری و خدمت‌گزاری به ما مسئولان مروج فرهنگ کار و تلاش در جامعه است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش احیای آئین‌های بومی و سنتی در توانمند سازی فرهنگی جامعه مقابل هجمه فرهنگ‌ پوشالی غرب، تصریح کرد: باید از فرصت‌هایی اینچنین جهت تزریق روحیه نشاط فرهنگی به جامعه استفاده کرد،همانا مردم و جوانان ما باید به فرهنگ غنی، با نشاط و سرزنده خود افتخار کنند.


شهردار دیباج نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به استقبال بیش از پنج هزار نفری هموطنان و دوستداران آئین‌های معنوی و سنتی از دومین جشنواره آئین امامدر یا شیردوشان، برپایی 30 غرفه عرضه محصولات خانگی، گیاهان دارویی، غذا و لبنیات محلی و محصولات باغی و صنایع دستی منطقه را از اقدامات صورت گرفته جهت استفاده علاقمندان و شرکت کنندگان در این جشنواره برشمرد. 


گزارش و عکس از جواد رمضانیان

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار