رونمایی از کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» در دانشگاه قرآن و حدیث

مراسم رونمایی از کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» با رویکرد ادبیات معاصر عربی در ایران نوشته دکتر عطیه اربابی، استاد گروه عربی دانشگاه قرآن و حدیث با حضور جمعی از استادان و دانشجویان در سالن جلسات پردیس تهران برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۲۰۴۴۸
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم رونمایی از کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» یا رویکرد ادبیات معاصر عربی در ایران نوشته دکتر عطیه اربابی، استاد گروه عربی دانشگاه قرآن و حدیث با حضور جمعی از استادان و دانشجویان در سالن جلسات پردیس تهران برگزار شد.

عطیه اربابی در بخش نخست سخنان خود به معرفی دکتر علی زیتون، استاد دانشگاه اللبنانیه کشور لبنان پرداخت و گفت: دکتر علی زیتون استاد من در کشور لبنان بودند و آثار متعددی در حوزه های ادبیات عربی، الهیات و قرآن دارند.

وی سپس با اشاره به نکاتی در خصوص تالیف اثر خود افزود: فرهنگ ملت‌ها در بنیان تمدن‌های انسانی با هم مرتبط هستند هر چند که متنوع و مختلف باشند. از این رهگذر ترجمه، نقش بسیار مهمی در این راستا عهده‌دار است.

وی اضافه کرد: آموزش زبان عربی در شهرهای مختلف ایران رو به افزایش است و این افزایش آموزش زبان عربی یک هدف ویژه و عالی را دنبال می‌کند و آن آموزش زبان قرآن کریم و یادگیری و تفهیم مفاهیم قرآن است.

نویسنده کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» در ادامه افزود: در بخش نخست این کتاب گزارش تحلیلی در خصوص کتاب‌ها، پژوهش‌ها، ترجمه‌ها و پایان‌نامه‌های دفاع شده در سال‌های 1355 تا 1383 ارائه شده است.

دکتر اربابی در بخش پایانی سخنرانی‌اش گفت: هدفی که در موضوع بررسی رویکرد ادبیات معاصر عربی مورد توجه قرار می‌گیرد، افق دید نویسندگان و انعکاس آن در ترجمه و تبادل فرهنگی میان ملت‌های مختلف است.

در بخش دیگر این مراسم دکتر علی زیتون، استاد دانشگاه اللبنانیه کشور لبنان نیز در سخنانی به بیان جایگاه علمی کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» پرداخت و افزود: این اثر نه تنها آسان نبود بلکه کاری معمول که در حیطه‌های مختلف انجام می شود  به شمار نمی رود. یکی از موارد مختلف و سخت کتاب این بوده که هر ترجمه‌ای که انجام می‌شود در واقع هجرتی را در پی دارد و این باعث شکل گرفتن متن جدیدی می‌شود و این  هجری از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر است و مترجم گاه اینها را به شکل دیگری منتقل می‌کند.

وی تصریح کرد: هر کس این کتاب را با دقت ملاحظه و به موضوعات آن دقت کند مطمئن می‌شود و به این نتیجه می‌رسد که وی در کارش موفق بوده است.

اربابی درباره ساختار این کتاب گفت: این پژوهش به جایگاه ادبیات معاصر عربی در ایران پرداخته است و رویکردهای ترجمه٬ نقد ادبی و ادبیات تطبیقی را در گستره شعر٬ نثر٬ نمایشنامه و رمان مورد بررسی قرار داده است. همچنین در بخش نخست این پژوهش، گزارش تحلیلی از ترجمه‌ها٬ پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های انجام گرفته در ایران طی سال‌های 1355 تا 1383 ارائه شده است.

در بخش نخست این برنامه دکتر حامد شریعتی، مدیر پژوهش و پایان‌نامه های پردیس تهران نیز ضمن تبریک به خانم اربابی به برنامه‌های پژوهشی اشاره کرد و این برنامه رونمایی کتاب را نمونه‌ای از حمایت‌های معاونت پژوهشی از آثار علمی و پژوهشی استادان و دانشجویان عنوان کرد.

گفتنی است در خاتمه این مراسم دکتر علی زیتون از کتاب «استقبال الادب العربی المعاصر فی ایران» رونمایی کرد.

ارسال نظرات