کد خبر: ۸۵۲۰۳۲۱
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس در سال 1373 با هدف پشتیبانی از فیلم هایی با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس و تاریخی، از سوی نیروی مقاومت بسیج تاسیس گردید .

 

تا (بهار1393) این مرکز بیش از یک هزار اثر شامل:{ فيلم های سینمايی، فيلم مستند ،سريال های تلويزيوني ، تله فیلم، فیلم های کوتاه وويدئوكليپ }را حمايت نموده است.

 

امید است با همکاری فیلم سازان و مسئولین امر این مجموعه به عنوان مرکز بزرگ فیلم سازی مقاومت در جهان تاثیر گذار باشد.

 

شهرک سینمایی با زميني به مساحت تقريبي 550 هكتار در کیلومتر 25 اتوبان تهران -قم با فاصله حدود 5 کیلومتری فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)   قرار دارد.

 

 

 

   طرح جامع شهرک سینمایی دفاع مقدس


 

 

 

 


 

 

 

     آشنایی با مکان های تصویر برداری(لوکیشن)

 

 

 

 

 


 

1- یکی از قدیمی ترین لوکیشن های شهرک سینمایی که مورد استفاده بسیاری از پروژه های دفاع مقدس قرار گرفته است، خط مقدم جبهه جنگ بوده کهشامل خاکریز دوجداره با طول تقریبی 700مترمی باشد که انواع سنگرها نیز درآن تعبیه شده است . و از آنجا که در طول سالیان گذشته به علت انفجارات و تخریب های صورت گرفته در پروژه ها چندین مرحله مورد بازسازی قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 









2- پاسگاه های مرزی ایران و عراق در منطقه مرزی شلمچه که فضایی به وسعت دو هزار متر مربع رابه خوداختصاص داده است  .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 










3-بیمارستان صحرایی ، این لوکیشن با قابلیت تغییر کاربری به قرارگاه فرماندهی نیز مورد استفاده قرار گرفته است ، ضمن آن که لوکیشن بیمارستان صحرایی دیگری در  کنارکاروانسرای قدیمی شهرک نیزوجودداردکه در اختیار تعدادی از پروژه های سینمایی  قرارداده شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 











4-از آنجا که ارتش صدام بعد از عملیات فتح المبین ، ایجاد میادین مین و موانع ایضایی خورشیدی ، سیم خاردار ، حفرکانال و... را در دستور کار خودقرار داد، از این رو شهرک سینمایی نیز برای تولید پروژه های سینمایی اقدام به ایجاد آن نموده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 












5- لوکیشن قرارگاه فرماندهی ، در زمینی به وسعت دو هزار مترمربع احداث گردیده و دور تا دور آن را خاکریزهای بلند پوشانده و از سمت شمال با تپه های مرتفع پوشیده شده و شامل یک سنگر فرماندهی  و چند سنگر دیگر مختلف و یک میدان صبحگاه می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 











 

6-ایستگاه صلواتی ، از دیگرلوکیشن های این شهرک است که با ابعاد20در17متر ومساحت340متر،نمادی از ایستگاه های صلواتی دوران دفاع مقدس می باشد که با آهن،  پسیمان،گونی سنگری و سقف  پلیتی و شیروانی احداث گردیده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










 

7- دشت تانک از دیگر لوکیشن های موجود شهرک است . این دشت وسیع برای اولین بار در سریال ،در چشم باد استفاده گردید وبا توجه به نیاز فیلم سازانقابل تغییرمی باشدبه طوری که در آن می توان صحنه های درگیری تانک ها و نفرات را بازسازی نمود. در این دشت تعدادزیادی ادوات و تانک منهدم شده نیز وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










8- میدان موانع ، با مساحت تقریبی 1500 متر جهت استفاده فیلمسازان و اردو ها طراحی شده که دارای موانع متعدد آموزشی می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 











 

 9- یکی دیگر از نیاز های فیلم سازان دفاع مقدس برجک های نگهبانی است که در این شهرک امکان بهره برداری از برجک های ثابت و سیاربرای فیلمسازان وجود دارد.

 

 

 

10-لوکشین های تاریخی موجود در شهرک به شرح ذیل می باشد:

 

قصرفرعون ، قصر زولیخا ، محله برده فروشان ، سیلوی های داخلی و خارجی تعدادی خیابان و کوچه ، همجواری با رودخانه از لوکیشن های عظیمی است که در سریال یوسف پیامبر (س)طراحی و احداث گردیده، همچنین روستای فدان که در مجاورت شهر تبس قرار دارد که در این سریال بعنوان زادگاه ومحل گذران کودکی این پیامبر بودوباتغییراتی در آن برای پروژه باب المراد داستان زندگی امام جواد (ع) تبدیل گردیده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 























 11- شهر بوشهر یکی دیگراز لوکیشن های موجود در شهرک است.

که موقعیت زمانی زندگی رئیسعلی دلواری بوده ودر مساحتی بالغ بر5000 مترمربع  برای پروژه تاریخی حریم  در حال ساخت است.

( لازم به ذکر است به دلیل عدم افتتاح پروژه در این لوکیشن امکان قرار دادن عکس مربوطه وجود ندارد)

 

 

 

12- دروازه قزوین با همان شکل و شمایل زمان قدیم خود، یکی دیگر از مکان های تاریخی موجود در شهرک است که مورد استفاده بسیاری از پروژه ها قرار گرفته است.

 

13- کاروانسرای قدیمی با مساحت 1752 مترمربع به عنوان یکی از بناهای قدیمی خشت وگلی است که دارای فضاهایی ازقبیل 2اتاق کوچک ،  یک سالن بزرگ ،یک زیرزمین 35 متری وفضاهای مخروبه می باشد که قدمت آن درنمایش به بیش از 400 سال می رسدوبه جهت بکربودن ونمای کهن آن مورد توجه بسیاری از فیلمسازان قرار گرفته است.

 

 

14- اسکله قدیمی ، این اسکله اولین بار برای فیلم باب المراد با نام اسکله مامون مورد استفاده قرارگرفت، که با توجه به امکانات موجوددرشهرک مانند کشتی تاریخی موردتوجه بسیاری از فیلمسازان است.

 

 


 

15- کشتی تاریخی ، کشتی است که برای سریال یوسف پیامبر(ع) ساخته وپس از آن در سریال باب المراد بازسازی و استفاده گردیده است .این کشتی با طراحی و ساخت منحصربه فرد خود می تواند در پروژه های تاریخی که نیاز به آن دارنداستفاده گردد.

 

 

16- زندان قصر دیگر لوکیشن موجود در شهرک است که در سوله ای در شهرک ساخته شده وشامل سلول های مختلف و اتاق ملاقات شیشه ای و حیاط خلوت زندان و... می باشد.

 

 

17- از آنجا که شهرک سینمایی درکنار رشته موه آراد و رودخانه کرج ودشت قرار گرفته از چشم انداز های زیبا و اقلیم متفاوتی برخوردار استو در کنار آن ایجاد چشم اندازهای مصنوعی مانند لوکیشن های تاریخی و دوسد وبند خاکی ایجاد شده بر زیبایی های آنافزوده که می توان از این طبیعت زیبا در ساخت پروژه ها استفاده برد که درذیل به برخی ازآن ها اشاره می کنیم .

 

الف) ارتفاعات :

 همانطور که اشاره شد به دلیل قرارگرفتن شهرک درکنار ارتفاعات کوه آراد ، می توان برای به تصویر کشیدن مناطق عملیاتی جبهه میانی و بخشی از جبهه جنوب که نیازبه مناطق دارای پستی و بلندی و تپه ماهور دارند رادر پروژه های دفاع مقدس برطرف  نمود.

 

ب) نیزار:

 به دلیل مجاورت این شهرک با رودخانه و شرایط مناسب برای رشد نی ، نیزار وسیعی در کنار رودخانه بوجود آمده است . که می توان همانطور که در پروژه های بسیاری از آن استفاده شده، از آن بهره برد.

 

 

 

  ج ) مزرعه :

 ازآن جا که یکی از نیازهای همیشگی فیلمسازان وجود یک منطقه سرسبز زراعی بوده است ،این شهرک با اختصاص 25 هکتار از  اراضی شهرک نسبت به ایجاد مزرعه اقدام نمود که با استفاده از مشورت متخصصین این امر زیر کشت محصولاتی چون گندم ، جو، ذرت و...قرار دارد که در حال حاضرآماده بهره برداری می باشد.

 

 

 د) جاده آسفالته:

 یکی دیگر از لوکیشن های موجود شهرک است که با طول4/5 کیلومتر با گذر از کنار لوکیشن های مختلف می تواند نیاز فیلمسازان رابرطرف نماید.

 

 

ه ) جاده خاکی :

 این جاده نیز با توجه به وسعت شهرک و نیاز به دسترسی به نقاط مختلف وگذر ازلوکیشن های شهرک ساخته شده است که می توان مورداستفاده قرار داد.

 

 

و )استخر آب :

 وجود استخری به ابعاد 18در 22متر به عمق 5 متر در شهرک می تواند به پروژه هایی که نیاز به استخر ویا فیلمبرداری زیر آب دارند کمک نماید.

 

 

ز ) قنات :

 یکی از معضلات شهرک ، بعد مسافت تاسیسات شهری و عدم وجود انشعاب آب می باشد ، بدین جهت به دلیل گسترش یافتن فعالیت های این مرکز در ابعاد وسیعتر و ایجادلوکیشن های مزرعه با وسعت هکتاری بالا و تامین آب شرب وفضای سبز ، بدین منظور پس از کارشناسی های  صورت گرفته با متخصصین امر ، دو رشته قنات درشهرک احداث گردید که می توان به عنوان لوکیشن نیز از آن ها استفاده نمود.

 

 

ح) سد خاکی و بند خاکی:

 از آن جا که سد خاکی شهید کلانتری با هدف تامین آب مورد نیاز دامداری های منطقه فشافویه احداث گردیده و با توجه به مجاورت این سد باشهرک از این رو می تواندمورد استفاده فیلمسازان قرار گیردو به دلیل این که ممکن است در برخی از فصول سال آب آن کم شود شهرک برآن شد جهت تامین آب مورد نیاز فیلمسازان"بند خاکی شهید رنجبر" را طراحی و احداث نمایدکه تاکنون در پروژه های بسیاری از آن استفاده شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و ) دریاچه :دریاچه پشت بند خاکی شهید رنجبر با مساحت تقریبی 25 هکتار و داشتن مناظر و چشم اندازهای زیبا می توانددر فیلم های  دفاع مقدس برای نشان دادن مناطق نیزار و هور و روخانه ای مورد استفاده قرار گیرد.در ضمن بدلیل و جود اقلیم مناسب و فضای امن داخل نیزار و ماهی های داخل این دریاچه محل تجمع بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل زمستان گردیده است.

 

 

 

 

18- فضا های خدماتی شهرک :

 آشپز خانه ، این فضا با ابعاد 12متردر متر8 و مساحت تقریبی 96متر مربع، که یک اتاق 19 متری نیز در آن تعبیه شده است که به عنوان آشپزخانه در اختیار فیلم سازان محترم قرار می گیرد و دارای برق، آب تانکر می باشد.از این فضا علاوه بر کاربری آشپزخانه می توان بعنوان لوکیشن قهوه خانه و رستوران بین نیزراهی استفاده نمود.

 

 

19- سوله : حدود 1800 مترمربعی

 این سوله با ابعاد24 در73 و با مساحت حدود 1788جهت استفاده فیلم سازان با کاربری پرده سبز و پرده آبی (کروماکی)

 

 

20- سالن همایش : 150 نفری

 این سالن با ابعاد 15متردر 12.5متر و مساحت تقریبی 2187.5مترمربع با گنجایش 150 نفر مجهز به ویدئو پروژکشن و سیستم صوت، سرمایش و گرمایش می باشد که در سایت اداری مجموعه شهرک سینمایی قرار دارد و برای اردوها و فیلم سازان محترم قابل استفاده است.

 

 

21- گارگاه آهنگری و تاسیسات :

 این کارگاه در فضایی با ابعاد 12متردر 42مترو ارتفاع 5متر دارای یک در خروجی 3.5در 3.5 مترو امکاناتی از قبیل برق 3 فاز وامکانات آهنگری می باشد.

 

 

 

22- کارگاه نجاری :

 این کارگاه با ابعاد 29.5 در 15متر و ارتفاع 3.5 و مساحت تقریبی 2442 مترمربع است و دارای امکانات نجاری می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23- پینت بال :

 زمین پینت بال این مجموعه در ابعاد 48متر در 35متر و مساحت تقریبی 21680متر مربع در سایت اداری شهرک سینمایی جهت برگزاری اردو های فصل رویش طراحی گردید و می توان از آن بعنوان لوکیشن در فیلمها و سریالها هم استفاده نمود.

 

24- مسجد :

 

این مسجد با ابعاد 10متر در10متر و مساحت تقریب 100مترعلاوه بر خواندن نماز و برپایی مراسم دعا و نیایش می تواند به عنوان لوکیشن مورد استفاده فیلم سازان قرار گیرد.


 

 

25 - ساختمان شهید آوینی :

 این ساختمان با ابعاد 32.5در 10.5 و مساحت تقریبی 341.225متر مربع شامل : 10 اتاق با کاربری ها ی مختلف از قبیل 2 اتاق گریم ،2 دوش حمام،6 اتاق تدارکات ، ملزومات صحنه، اتاق استراحت به همراه یک سالن غذا خوری در سایت اداری شهرک سینمایی قرار دارد . ضمن آن که این ساختمان قابلیت تصویر بردار ی فضای مدرسه را نیز داراست.

 

 

 

26 - ساختمان هنرمند فقید زنده یاد محمد جواد شریفی راد:

 این مجموعه دارای 7 اتاق با کاربری اتاق گریم، تدارکات و ملزومات صحنه (که 3 اتاق آن دارا قفسه بندی است) به همراه یک سالن غذا خوری که فضایی برای سرو غذا در آن تعبیه شده است. لازم به ذکر است این مجموعه کنار لوکیشن شهر تبس و تقریباً در انتهای شهرک سینمایی قرار دارد و دارای آب، برق و سرویس بهداشتی می باشد.

 

 

27 - سالن هنرمند فقید زنده یاد رضا فرجی :

 این سالن با ابعاد 14.5متر در 12متر و مساحت تقریبی 2147 متر با داشتن2 اتاق با کار بری اتاق لباس و گریم که توسط پارتیشن در داخل آن تفکیک شده است ودر سایت اداری این شهرک قرار دارد .

 یک دستگاه اسپیلت 80 هزارنیز جهت سرمایش و گرمایش آن موجودمی باشد.

 

                         

 

 


ارسال نظرات