رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه اعظم کارکرد زکات به جاهای عمرانی رفته و بخش اندکی از آن برای فقرا هزینه می‌شود، این در حالی است که ما در کمیته امداد، متولی کارهای عمرانی نیستیم بلکه مسئول امور محرومان هستیم.
کد خبر: ۸۵۱۹۴۸۰
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، گردهمایی تخصصی زکات با حضور حجج‌اسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، آیت‌الله عالمی نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)‌ و نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، مدیران کل کمیته استان‌ها و رؤسای ستاد زکات استان‌ها به میزبانی کمیته امداد امام خمینی(ره) عصر روز گذشته (شنبه 26 اردیبهشت) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد.

پرویز فتاح در بخش دیگری از این گردهمایی ابراز داشت: کمیته امداد امام خمینی (ره) گذرگاه سخت انقلاب اسلامی است لذا اگر می‌خواهیم آبرومند عبور کنیم باید به یتیم، مسکین و درمانده برسیم و مقام معظم رهبری امور اجرایی زکات را به کمیته امداد سپردند که هوشمندی بالایی در این خصوص به خرج داده‌اند.

وی اظهار داشت: در زکات و صدقات، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد فقرا و مساکین هستند؛ متأسفانه اعظم کارکرد زکات به جاهای عمرانی رفته و بخش اندکی از آن برای فقرا هزینه می‌شود ما در کمیته امداد حتی در مناطق محروم متولی کارهای عمرانی نیستیم ما مسئول امور محرومان هستیم هر جا که باشند. ما با محروم، مسکین و فقیر طرف هستیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) متولی حقوق فقراست، عنوان کرد: تقاضای بنده این است که بیشتر آنچه که جمع می‌شود صرف فقرا شود و 40 درصد هم برای سایر امور اعم از مساجد و خانه‌های بهداشت هزینه شود و فکر می‌کنم این رویکرد می‌تواند مصرف زکات را کاملاً هدفمند کند.

وی ابراز داشت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که یک بسیجی را برای تصدی این مسئولیت انتخاب کرده‌اند. در طی کمتر از یک ماه که این مسئولیت پذیرفتم به چهار استان از جمله بشاگرد، خوزستان، قم و جنوب تهران رفتم، نیازمندان بسیاری وجود دارد می‌خواهیم در این فصل جدید، در کمیته امداد امام خمینی(ره) عملیاتی و اجرایی کار کنیم و از تشریفات بکاهیم.

فتاح تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که خود را به مددجویان نیز نزدیک کنیم مگر حضرت علی (ع) مددکار نبوده است همه ما باید مددکار باشیم این کار عزت است و مولای ما را تا عرش بالا برده در حالی که ما همه این کارها را به دیگران سپرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در دوره جدید باید تحول اتفاق افتد،‌ گفت: هر چند گذشته امداد امام خمینی (ره) قابل تقدیر و دفاع است و بدون شک کمیته امداد کار بزرگی در 35 سال گذشته انجام داده اما کارهای مانده نیز بسیار است و ما باید بتوانیم نحوه جمع‌آوری زکات و مصرف را به هم گره بزنیم. البته ایراداتی هم در این زمینه وجود دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: مشکل خط مشی‌ها باید در این دوره برطرف شود و بر اساس اصلاحات جدید کارها پیگیری شود.

وی از رشد چشمگیر زکات در سال‌های اخیر خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه میزان زکات به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است از این رو افزایش اعتماد عمومی، هدف اصلی ما است؛ مردم به همان اندازه که می‌خواهند زکات پرداخت کنند باید به همان اندازه به ما اعتماد داشته باشند.

ارسال نظرات