رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:اراضی وسیعی در حاشیه دریا داریم که امکان احداث مجتمع های تولیدی بزرگ خصوصا مجتمع های گلخانه ای و شیلاتی در حاشیه دریا و امکان توسعه آنها وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۱۹۲۷۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸

به گزارش سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر، مهندس محمد تقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گزارشی از مزیت ها و چالش های پیش روی استان بوشهر بیان کرد : منابع به دو دسته تجدید شونده و تجدید ناپذیر تقسیم می شوند. 

وی افزود : نفت و گاز و منابع از این دست تجدید پذیر نیستند و بعد از مدت زمانی به اتمام می رسد که نمونه آن در مسجد سلیمان خوزستان اتفاق افتاده است. 

وی بیان داشت: اولین چاه نفت ایران که حفر شد در مسجد سلیمان بوده است اما وقتی شما به آنجا می روید دیگر هیچ اثری  از نفت و منابع نفتی نمی بینید. فقط بعضا وقتی مردم شیر آب را باز می کنند می بینند که مواد نفتی از آن بیرون می زند. 

منوچهری در ادامه افزود: از جمله فقیرترین مردم ما در همان مناطق زندگی می کنند که علیرغم اینکه ثروت فراوانی در این مناطق بوده و سالهای سال مورد بهره برداری قرار می گرفته است اما نفعی به مردم آنجا نرسیده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در همین رابطه تصریح کرد : بنده معتقدم که عسلویه هم برای استان بوشهر همین وضعیت را دارد زیرا عسلویه هم منابع غنی نفت ، گاز و مواد پتروشیمی هست و در یک مقطعی بهره برداری شده و منابع تمام می شود و در این بین بجز یکی دو درصد اعتبارات بسیار کم؛ چیزی عاید استان نمی شود.

منوچهری با بیان اینکه بحث منابع طبیعی و کشاورزی از قدیم بوده و هست و ادامه دارد افزود: ما 320 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم که بالغ بر یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تن محصول تولید میشود و همچنین حدود 37-38 هزار بهره بردار کشاورزی در استان فعال هستند کهعلاوه بر آن تعداد زیادی شغل ثابت و فصلی در کار کشاورزی یجاد نموده است.

این مقام مسئول  بیان کرد : ما سالانه بالغ بر 900 هزار تن محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل در استان تولید می کنیم و همچنین در بحث نخیلات ما یکی از استانها مهم تولید خرما در کشور هستیم. وی اضافه کرد: معمولا بیشترین صادرات خرما و محصولات تبدیلی و جانبی خرما را استان بوشهر در سالهای مختلف دارد.

منوچهری تصریح کرد: در بخش شیلات ما یکی از استانهای مهم تولید کننده میگو هستیم. 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید میشود که از تولید حدود 9-8 هزار تن در سالهای قبل؛در سال 93 به حدود 14 هزار تن رسیدیم.

وی با اشاره به مرز طولانی استان بوشهر با دریا که طولانی ترین مرز آبی کشور می باشد تصریح کرد: اراضی وسیعی در حاشیه دریا داریم که امکان احداث مجتمع های تولیدی بزرگ خصوصا مجتمع های گلخانه ای و شیلاتی در حاشیه دریا و امکان توسعه آنها وجود دارد. همچنین میتوانیم صفر تا صد درصد کار (زنجیره تولید) را در این مجتمع ها ببینیم یعنی از تولید تا بحث بازار، مصرف و صادرات را در کنار هم داشته باشیم.

 وی از آغاز مطالعه این موارد در استان بوشهر خبر داد و افزود: امید داریم که ظرف یکسال آینده بتوانیم نقاطی را که مستعد این کار هستند شناسایی و کار احداث مجتمع های تولیدی کشاورزی را در این نقاط شروع کنیم.

مهندس منوچهری با بیان اینکه در بحث تولید مرغ یکی از استانهای با مزیت هستیم افزود: در بحث ضریب تبدیل استان بوشهر در کشور اول می باشد و علیرغم اینکه در چند ماه گذشته نوساناتی در بحث بازار بود ولی استان بوشهر یکی از استانهایی است که در پرورش مرغ گوشتی دراری مزیت فراوانمی باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که پرداختن به کشاورزی و مطالعه در زمینه کشاورزی و سرمایه گذاری در این زمینه ضروری است بیان داشت : حدود 5-4 درصد صرف زیرساخت ها در بحث کشاورزی کرده ایم و 95 درصد در سایر بخش های اقتصادی صرف شده است و این سهم بسیار کمی است که باید این سهم با سرمایه گذاری افزایش یابد و از این منابع خدادادی بتوانیم استفاده کنیم زیرا ما در بحث صادرات می توانیم یکی از کشورهای عمده صادر کننده محصولات کشاورزی باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به معضلات و چالش های استان بوشهر بیان داشت : در کنار مزیتهای استان یکسری مشکلات و معضلات نیز وجود دارند که مهمترین چالشی که استان بوشهر در بخش کشاورزی با آن روبروست بحث بحران آب هست. وی در همین رابطه افزود: از 32 دشتی که در استان بوشهر وجود دارد - بغیر از دشتهای دیلم و گناوه - ؛ بقیه دشتها شدیدا درگیر مسائل کم آبی هستند که قسمت عمده ای از آب در کشاورزی مصرف می شود.

 وی ضمن اعلام این خبر که برنامه ما افزایش بهره وری مصرف آب می باشد افزود: ان شاءالله بدنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم تمامی باغات را به روشهای نوین آبیاری مجهز کنیم و به سمت تولید محصولاتی در الگوی کشت استان برویم که بتوانیم با کمترین مصرف آب بیشترین میزان تولید محصول را داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به چالش دوم استان بوشهر بیان داشت : چالش بعدی ما در استان بازار محصولات کشاورزی بوده که برای حل این موضوع امیدواریم با تدوین الگوی کشت مناسب به سمت و سویی برویم که بتوانیم بحث صادارات و بازار محصول را ساماندهی نماییم.

 
ارسال نظرات