درست در روزهایی که برخی روشن‌فکر نما‌ها فریاد «آزادی بیان» سر می‌دهند و به انسانی که به گفته خداوند رحمت اللعالمین (رحمت جهانیان) است، توهین می‌کنند، برخی در داخل ایران نیز گویی با این جریان ضد اسلامی همراه شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۱۸۹۱۷
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
خبرگزاری تسنیم: درست در روزهایی که برخی روشن‌فکر نما‌ها فریاد «آزادی بیان» سر می‌دهند و به انسانی که به گفته خداوند رحمت اللعالمین (رحمت جهانیان) است، توهین می‌کنند، برخی در داخل ایران نیز گویی با این جریان ضد اسلامی همراه شده‌اند.

در این میان برخی از هنرمندان برآمده از دل انقلاب اسلامی و البته دغدغه مدار، بدون هیچ چشم‌داشتی قدم در مسیری برمی‌دارند که مرتضی‌ آوینی‌ها در آن گام برداشتند. یک از این هنرمندان سیدمسعود شجاعی طباطبایی است. هنرمندی روزی برای دفاع از وطن خویش و آرمان‌هایش سلاح به دست گرفت و عازم جبهه‌های جنگ شد و روزی دیگر قلم برداشت و از آرمان‌های خود دفاع کرد.
شاید جالب باشد که بدانیم این هنرمند به خاطر برگزاری مسابقه کاریکاتوری با موضع هولوکاست به 22 کشور جهان ممنوع‌الورود شده و حتی او را تهدید به مرگ نیز کرد‌ه‌اند. 22 کشوری که همه آن‌ها این روز‌ها حسابی داعیه‌دار آزادی بیان هستند و مدام می‌گویند هیچ مرزی برای آزادی و کشیدن کاریکاتور وجود ندارد.
رییس خانه کاریکاتور ایران با وجود اینکه وضعیت جسمانی چندان مساعدی نداشت، با آغوش باز مانند همیشه به گفت‌گو پرداخت.
سیدمسعود شجاعی طباطبایی در گفت‌گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با ابراز انزجار از اقدام نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» در ترسیم تصویری موهن از پیامبر اسلام (ص)، تصریح کرد: کاملا روشن و واضح است که این اقدام از پیش طرح‌ریزی شده و با حساب و با برنامه دنبال شده است.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر موج اسلام‌خواهی در کشورهای اروپایی رو به افزایش بوده و همین هم دولت‌های آن‌ها را به هراس انداخته است. این قبیل اقدام‌ها به دلیل موج فزاینده‌ای است که در اروپا به وجود آمده و آن‌ها هم به خوبی نسبت به این قضیه واقف هستند. وقوع چنین اتفاقاتی مشکوک است و به نظر دست‌هایی در پشت پرده‌ای بوده و نفع زیادی را از این مساله می‌برد.
این هنرمند کاریکاتوریست به اقدامات سران رژیم صهیونیستی پس از حوادث تروریستی پاریس اشاره کرد و گفت: جالب اینجا بود که پس از حوادث پاریس شعار «من شارلی ابدو هستم» از سوی سران کشورهای غربی شنیده شد، ولی در این میان نتانیاهو شعار «من یک یهودی هستم» را سر داد که کاملا نشان از اهداف صهیونیست‌ها در این ماجرا داشت. البته نباید این مساله را فراموش کرد که گروه‌هک‌هایی چون القاعده و داعش را کشورهای اروپایی و آمریکا بوجود آورده‌اند و با حمایت از آن‌ها در ‌‌نهایت زمینه ساز چنین رخدادهایی شدند.
رییس خانه کاریکاتور ایران اضافه کرد: قبل از انتشار تصویر موهن نشریه شارلی ابدو تاکید کرده بودم که آن‌ها می‌خواهند به موج اسلام ستیزی دامن بزنند و انتشار دوباره این کاریکاتورهای توهین آمیز نشان از کینه توزی و اوج رذالت آن‌ها دارد.
شجاعی طباطبایی با بیان این نشریه شارلی ابدو بار‌ها نسبت به مقدسات اسلامی توهین کرده بود، خاطر نشان کرد: به نظرم در این اقدام نه تنها عوامل نشریه شارلی ابدو، بلکه دولت فرانسه هم مقصر است. این نشریه نه تنها به مقدسات اسلامی بلکه به مقدسات سایر ادیان نیز توهین کرده و تصاویری موهن از پیامبران ادیان دیگر را نیز کشیده است. من فکر می‌کنم همه چیز دال بر این است که دولت فرانسه در این اقدامات دست دارد و به دنبال جنگ‌افروزی در این قضیه است. انتشار نشریه شارلی ابدو در شماره جدید آن‌هم با تیراژی بالا، چیزی است که می‌توان در آن ردپای دولت فرانسه را دید.
این هنرمند با بیان اینکه انجام این قبیل اقدامات نه تنها دل مسلمانان، بلکه دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، گفت: باید همه از این قبیل اقدامات ابراز انزجار کنند. پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) نماد و اسطوره مهربانی است و نمی‌دانم چطور برخی به خود اجازه می‌‌دهند که به این انسان بزرگ توهین کنند؟ جالب آنکه آن‌ها ادعای آزادی بیان دارند و در بسیاری از مواقع حرف خود را نقض می‌کنند.
او ادامه داد: قبلا هم وقتی کاریکاتوریست‌های دانمارکی تصاویر موهن پیامبر (ص) را کشیده بودند، اعلام کردند که آزادی حد و مرزی ندارد، سوال من این است که اگر آزادی حد و مرزی ندارد، پس چطور در مورد هولوکاست تا این اندازه کشورهای غربی هراس دارند. وقتی که یک مسابقه بین‌المللی کاریکاتور تحت عنوان هولوکاست برگزار شد، بلافاصله صهیونیست‌ها و کشورهای غربی‌ها موضع گرفتند.
شجاعی طباطبایی تصریح کرد: هشدار می‌دهیم که اگر کشورهای غربی بخواهند این رویه را ادامه دهند، باید منتظر برخورد جدی‌تر و شدید‌تر ما باشند. ما نیز به سلاح قلم مجهز هستیم و برنا‌مه‌های جدی برای مسابقات کاریکاتور در جهت روشن‌گری و مشخص کردن پشت پرده گروه‌هایی چون داعش داریم، البته در کنار این‌ها ما هیچ‌گاه اقدامات تروریستی را قبول ندایم و آن را محکوم می‌کنیم.
رییس خانه کاریکاتور ایران با بیان اینکه طرح یک مسابقه بین‌المللی در مورد گرو‌ه‌های تروریستی چون داعش ریخته شده، گفت: طرح این مسابقه از مدت‌ها قبل ریخته شده بود و می‌خواهیم هویت واقعی و البته حامیان گروه‌های تروریستی چون داعش را نمایان کنیم. اگر غربی‌ها این روند را ادامه دهند، ما نیز کل آزادی بیان و حیثیت آن‌ها را زیر سوال می‌بریم.
او در بخش دیگری از گفت‌گو با تسنیم از برخی اقدامات و البته اظهار نظرهای داخلی ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه جامعه شبه روشن‌فکر و روش‌فکر نما‌ها در اتفاقاتی از این دست هویت واقعی خود را نمایان می‌کنند. جالب اینکه وقتی بحث مسابقه‌ کاریکاتور با موضوع هولوکاست می‌شود، آن‌ها بلافاصه این مسابقه را تحریم می‌کنند. ما تلاش می‌کنیم تا آزادی بیان به سبک غربی را زیر سوال ببریم و البته موفق هم می‌شویم، آن‌وقت با چنین اقداماتی در داخل روبرو می‌شویم.
این هنرمند افزود: در حوادثی که روزهای گذشته رخ داد و توهینی که به پیامبر اسلام (ص) شد، بازهم برخی چهره انفعالی خود را نشان دادند. البته برای ما این چهره‌ها دیگر مشخص شده‌اند و ما نیز نمی‌خواهیم با بیان چنینی حرف‌هایی آن‌ها را مطرح کنیم. ماجرای اصلی در غرب رقم می‌خورد و ما نمی‌خواهیم وقت خود را صرف افرادی کنیم که در داخل چنین حرف‌هایی را بیان می‌کنند و برای آن‌ها ارزشی قائل نیستیم.
شجاعی طباطبایی همچنین خواستار موضع‌گیری جدی‌تر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال انتشار تصاویر موهن از پیامبر (ص) شد و گفت: باید در این قضیه که روح و جسم همه ما را آزرده کرده، وزارت ارشاد به صورت جدی‌تر ورود پیدا کند. وقتی تمام پیامبر اعظم که تمام عالم هستی است را زیر سوال می‌برند، نباید دیگر سکوت کنیم. وقتی آن‌ها در اهداف خود این‌چنین گستاخانه راسخ هستند ما نیز باید علیه آن‌ها و برای دفاع از حق خود استوار و راسخ باشیم.
سید مسعود شجاعی طباطبایی پیش از این جایزه نخست برای مدیریت بهترین سایت کارتون و کاریکاتور در دنیا در سال‌های 2007 و 2009 توسط سیریا، جایزه سوم مسابقه بین‌المللی کارتون لیتوانی، جایزه ویژه مسابقه بین‌المللی کارتون آیدین دوغان ترکیه، لوح افتخار از جشنواره کارتونت از فانو فانی ایتالیا 1380، جایزه ویژه از مسابقه بین‌المللی کارتون چین 1384، جایزه اول مسابقه بین‌المللی کارتون سوریه 1385، مدال نقره مسابقه بین‌المللی المپیک چین و.. را بدست آورده و داوری رویدادهایی چون جشنواره بین‌المللی کارتون نصرالدین هوجا 1378 ترکیه، جشنواره بین‌المللی کارتون سن آنتونیو کوبا، جشنواره کارتون بین‌المللی پکن، جشنواره کارتون بین‌المللی آیدین دوغان ترکیه، جشنواره کارتون بین‌المللی گری‌کارتون در سال در یونان، جشنواره کارتون سیریا کارتون در سال سوریه، جشنواره کارتون زیتون قبرس، جشنواره بین المللی کارتون سن آنتونیو کوبا، جشنواره کارتون AYACC چین، جشنواره کارتون پیراسیکابا برزیل و.. را بر عهده داشته است.
به گزارش تسنیم، مجله فرانسوی شارلی ابدو در جدید‌ترین شماره خود اقدام به کشیدن تصاویری موهن از پیامبر اسلام کرده و همین امر با اعتراضات گسترده‌ای از سوی مسلمانان و البته غیر مسلمانان جهان روبر شده است.
ارسال نظرات