یادداشت/ لزوم نظارت بر فعالیت بازیکنان فوتبال در شبکه های اجتماعی

فوتبال كشورمان نيز مسئولان باشگاه‌ها يا حتي فدراسيون بايد با ايجاد ضوابطي جلوي استفاده بي‌رويه فوتباليست‌ها از شبكه‌هاي اجتماعي را بگيرند تا جلوي آسيب‌هاي آن هم در بعد فني و هم بعد اجتماعي گرفته شود.
کد خبر: ۸۵۱۸۵۹۷
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، واكنش برانكو به شب زنده‌داري بازيكنان پرسپوليس در شبكه‌هاي اجتماعي بار ديگر باعث شده تا اين موضوع جنجالي مورد توجه قرار بگيرد. طرز استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي از جمله دغدغه‌هايي جدي است كه بخش‌هاي مختلف جامعه با آن درگير هستند و اين موضوع در فوتبال با توجه به جذبه و فراگيري بيشتري كه اين رشته ورزشي نسبت به بقيه بخش‌ها دارد، نمايان‌تر است تا جايي كه در برخي موارد تبديل به يك معضل براي مربيان فوتبال كشورمان شده است. علاوه بر برانكو چندين مربي ديگر هم در يك سال اخير نسبت به اين موضوع هشدار داده‌اند و نگراني‌هايشان را مطرح كرده‌اند. همين مسئله سبب شده تا شبكه‌هاي اجتماعي در دنياي وب بيشتر از آنكه براي فوتبالي‌ها يك فرصت باشد تبديل به يك تهديد شود. اين در شرايطي است كه همه تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي داراي مزايا و البته آسيب‌هايي هستند كه استفاده درست از آنها مي‌تواند از تهديد شدن آن جلوگيري كند، اما استفاده بي‌رويه فوتباليست‌ها و بازيكنان نامدار كه در تيم‌هاي بزرگ توپ مي‌زنند مسئولان اين تيم‌ها را دچار يك دردسر بزرگ كرده است و آنها به قول برانكو واقعاً نمي‌دانند چگونه با اين معضل برخورد كنند. اين معضل يكي از دلايل افت تيم‌هاي بزرگ برشمرده مي‌شود، طوري كه مي‌توان گفت عدم كنترل چنين پديده‌اي مي‌تواند آسيبب‌هاي بيشتري را به عملكرد تيم‌ها در زمين مسابقه وارد كند. 

وقتي يك فوتباليست تا پاسي از ساعات بامدادي در شبكه‌هاي اجتماعي حضور دارد، به طور قطع روي آمادگي اين بازيكن تأثير مي‌گذارد و او با توجه به اينكه استراحت كافي نداشته است نمي‌تواند با آمادگي لازم در تمرين و مسابقه شركت كند و همين زمينه افت اين بازيكن را فراهم مي‌كند. البته اين جدا از رفتارهاي ناهنجاري است كه با توجه به شهرت فوتبالي‌ها مي‌تواند در شبكه‌هاي اجتماعي زمينه‌ساز آسيب‌هاي اجتماعي و سوءاستفاده‌هاي مختلف قرار بگيرد و آنها را گرفتار حاشيه و از متن فوتبال دور كند. در اين شرايط بديهي است كه بايد يك تصميم جدي از سوي مديران و مربيان باشگاه‌ها براي برخورد با چنين رفتارهاي آسيب‌زايي اتخاذ شود تا دامنه تهديدي كه از سوي استفاده بيش از حد و نادرست فوتباليست‌ها از شبكه‌هاي اجتماعي مي‌شود، گسترده نشود و مهار شود. 

با وجود جدي شدن اين موضوع، تاكنون برخوردي از سوي باشگاه‌ها با چنين بازيكناني نشده است. عدم برخورد با بازيكنان به دليل چنين پديده‌اي به گفته مربيان به رعايت حريم خصوصي برمي‌گردد و آنها مي‌گويند نمي‌توان يك فوتباليست را دقيقه به دقيقه چك كرد. به‌رغم بيان اين توجيه از سوي مسئولان تيم‌هاي كشورمان، در فوتبال حرفه‌اي دنيا، بازيكنان با توجه به قراردادي كه با باشگاه دارند و پولي كه دريافت مي‌كنند، ملزم به رعايت برخي مسائل نيز هستند، مسائلي كه مي‌تواند ورزش حرفه‌اي‌شان را با خطر مواجه كند. به همين خاطر در اين رابطه دستورالعمل‌هايي از طرف باشگاه‌ها وضع مي‌شود تا بازيكنان تحت كنترل باشند، به عنوان نمونه مي‌توان به محدوديت‌هايي كه براي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در برخي تيم‌ها در جام‌جهاني برزيل به وجود آمد، اشاره كرد. مربيان اين تيم‌ها با علم به اينكه استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در زمان جام‌جهاني مي‌تواند بازيكنان را از شرايط آرماني دور كند، استفاده از آن را ممنوع اعلام كردند. با توجه به چنين برخوردهايي به نظر مي‌رسد كه در فوتبال كشورمان نيز مسئولان باشگاه‌ها يا حتي فدراسيون بايد با ايجاد ضوابطي جلوي استفاده بي‌رويه فوتباليست‌ها از شبكه‌هاي اجتماعي را بگيرند تا جلوي آسيب‌هاي آن هم در بعد فني و هم بعد اجتماعي گرفته شود. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار