نگاهي به تيم اعزامي ايران به مسابقات قهرماني تكواندو جهان در روسيه
شهر توريستي چليابينسك روسيه از سه‌شنبه 22ارديبهشت ميزبان بيست‌و‌دومين دوره رقابت‌هاي تكواندوي قهرماني جهان است.
کد خبر: ۸۵۱۷۹۶۵
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، شهر توريستي چليابينسك روسيه از سه‌شنبه 22ارديبهشت ميزبان بيست‌و‌دومين دوره رقابت‌هاي تكواندوي قهرماني جهان است؛ رقابت‌هايي كه ۸۷۵ تكواندوكار از 136 كشور جهان براي شركت در آن ثبت‌نام كرده‌اند و با توجه به اينكه نتايج آن امتياز مهمي در رده كسب سهميه المپيك است، از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. تيم ملي تكواندو كشورمان هم در رده آقايان و هم بانوان در اين رقابت‌ها شركت مي‌كند. تيم ملي تكواندو در بخش آقايان در هشت وزن شركت كرده است و شاگردان مقانلو كه در دوره گذشته نايب قهرمان شده‌اند، قهرماني را هدف گرفته‌اند. تيم ملي تكواندو بانوان ايران هم درحالي هفتمين حضور خود در رقابت‌هاي قهرماني جهان را با پنج تكواندوكار تجربه مي‌كند كه به دنبال شكستن طلسم ۱۲ سال بي‌مدالي خود است. در گزارش زير نفرات اعزامي به روسيه را بررسي كرده‌ايم. 

  نشانه رفتن سكوي قهرماني با جوانان
تيم آقايان كه در دوره گذشته تكواندو قهرماني جهان كه در مكزيك با كسب يك مدال طلا و دو نقره نايب قهرمان شد، در بيست‌و‌دومين دوره كه از سه‌شنبه در روسيه برگزار مي‌شود با تركيبي از تكواندوكاران جوان و باتجربه سكوي قهرماني را نشانه رفته است. 
محمد كاظمي(وزن 54- كيلوگرم): محمد كاظمي نماينده كشورمان در اين وزن خواهد بود. تكواندوكار ۱۹ ساله‌اي كه ۱۰ سال قبل ژيمناستيك را رها كرد و به دليل فيزيك بدني مناسب به تكواندو روي آورد. كاظمي در تيم ملي نوجوانان با هدايت محمدرضا زوار راهي مسابقات جهاني ۲۰۱۲ شرم الشيخ مصر شد و عنوان نايب قهرماني را با مدال نقره كسب كرد. سال 2014 در رقابت‌هاي ارتش‌هاي جهان به مدل طلا رسيد و حالا به دنبال كسب اولين تجربه جهاني‌اش است. 
فرزان عاشورزاده(وزن 58- كيلوگرم): تكواندوكار19 ساله كه در يك‌سال گذشته آمار خيره‌كننده‌اي داشته و با كسب چهار طلاي قهرماني آسيا، بازي‌هاي آسيايي، جايزه بزرگ منچستر و كوارترو و نقره آستانه خود را به عنوان يكي از پديده‌هاي تكواندو جهان معرفي كرد تا جايي كه از سوي فدراسيون جهاني به سونامي تكواندو لقب گرفت. قد مناسب در ميان وزن دومي‌هاي جهان در كنار تكنيك بالا از او تكواندوكاري ساخته كه همه رقبا را با امتياز بالا شكست مي‌دهد. 
ابوالفضل يعقوبي( وزن 63- كيلوگرم): ابوالفضل يعقوبي هم مانند كاظمي دومين تكواندوكاري است كه از تركيب تيم ملي نوجوانان در مسابقات جهاني مصر در سال 2012 به تيم ملي بزرگسالان رسيده است. يعقوبي كه در مسابقات مصر نقره گرفت، در ادامه هم در مسابقات المپيك آسيايي نوجوانان نقره گرفت تا خود را به عنوان يك نوجوان با آتيه در تكواندو ايران معرفي كند. 
عليرضا نصرآزاداني (وزن 68- كيلوگرم): كاپيتان تيم ملي تكواندو كه در وزن 68- كيلوگرم روي شياپ چانگ جهاني خواهد رفت با تجربه‌ترين ملي‌پوش تكواندوكار كاروان ايران است. وي تجربه كسب مدال طلاي مسابقات جهاني در سال 2011 را در كارنامه خود دارد و حالا براي دومين طلا دورخيز كرده است. 
مسعود حجي زواره( وزن 74- كيلوگرم):تكواندوكار وزن 74- كيلوگرم تيم ‌ملي دارنده مدال طلاي باز‌ي‌هاي آ‌سيا‌يي اينچئون است. طلاي المپيك ۲۰۱۳ هنرهاي رزمي جهان و طلاي قهرماني ۲۰۱۰ قزاقستان ديگر افتخارات اين قهرمان كرمانشاهي است و حالا او كه در دوره گذشته مسابقات جهاني تا نيمه نهايي بالا آمد اما دستش از رسيدن به مدال كوتاه ماند درمسابقات جهاني روسيه به دنبال تكميل افتخاراتش و اضافه كردن مدال جهاني به كارنامه ورزشي‌اش است. 
مهدي خدابخشي ( وزن 80- كيلوگرم): نماينده ايران در وزن 80 – كيلوگرم ابتداي سال 93 در رنكينگ المپيكي جايگاهي نداشت، اما در پايان سال 93 توانست جايگاه اول رنكينگ وزن سوم المپيك را از آن خود كند. خدابخشي كه يكي ديگر از جوانان حاضر در تيم ملي تكواندو است مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي2014، بازي‌هاي ارتش‌هاي جهان 2012 وهمبستگي كشورهاي اسلامي 2013 را در كارنامه‌اش دارد. 
اميد عميدي( وزن 87- كيلوگرم): ملي‌پوش اعزامي 87– كيلوگرم كه مسابقات جهاني مكزيك را تجربه كرده است، هر چند در آن مسابقات از دور رقابت‌ها حذف شد. عميدي پس از مصدوميت بيگي يكي از پديده‌هاي تكواندو ايران، دومين حضورش را در مسابقات جهاني تجربه مي‌كند. 
سجاد مرداني (وزن 87+ كيلوگرم): نماينده وزن آخر تيم ‌ملي ايران يكي از باتجربه‌هاي تيم ‌ملي است. مرداني كه دارنده مدال نقره مسابقات جهاني مكزيك است، در بازي‌هاي آسيايي اينچئون به مدال طلا رسيد. مدال نقره المپيك ارتش‌ها (سيزم) در سال ۲۰۱۱، مدال طلاي مسابقات ۲۰۱۲ ارتش‌هاي جهان در ويتنام و مدال برنز مسابقات قهرماني آسيا سال ۲۰۱۲ ويتنام از ديگر افتخارات اين تكواندوكار اصفهاني است. 
 
  بانوان به دنبال اولين مدال جهاني
تيمي كه مينو مداح هدايت آن را برعهده دارد با پنج تكواندوكار راهي روسيه مي‌شود و مدال‌هايي كه در چند تورنمنت قبلي از سوي اين نفرات به دست آمده اميدواري‌ها را براي رسيدن به مدال جهاني تا حدود زيادي افزايش داده است. البته شاكله تيم جوان است و مي‌تواند با استفاده از تجربيات ميدان روسيه در آينده به نتايج بهتري دست پيدا كند. 
كيميا عليزاده( وزن ۵۷- كيلوگرم): دختر طلايي تكواندو ايران يكي از اميدهاي ايران در مسابقات جهاني ۲۰۱۵ روسيه است. تكواندوكاري كه كارنامه ورزشي‌اش پر از ثبت اولين‌هاست. كيميا عليزاده با كسب مدال طلاي جهان و المپيك، رده سني نوجوانان را به پايان رساند و بعد از آن به رده سني بزرگسالان نقل مكان كرد. 
شكرانه ايزدي( وزن ۶۲- كيلوگرم): در بين پنج‌تكواندوكار اعزامي تيم ملي بانوان ايران به‌مسابقات جهاني شكرانه ايزدي تنها ورزشكاري است كه ميدان جهاني را در سال ۲۰۱۳ بدون كسب مدال تجربه كرده است. 
فاطمه روحاني ( وزن 67 - كيلوگرم): در اينچئون تنها يك قدم تا كسب مدال طلا فاصله داشت اما به مدال نقره بسنده كرد. تكواندوكار وزن ۶۷- كيلوگرم كشورمان مسابقات جهاني روسيه را در يك وزن پايين‌تر از وزن تخصصي‌اش تجربه مي‌كند. 
هانيه اخلاقي (وزن ۷۳- كيلوگرم): اخلاقي نسبت به ساير هم تيمي‌هايش از تجربه كمتري برخوردار است اما با آمادگي بالا انگيزه زيادي دارد در اولين سابقه حضور به مدال برسد. 
اكرم خدابنده( وزن 73+ كيلوگرم): كاپيتان تيم ملي تكواندو بانوان كشورمان كه بهترين رنكينگ را در بين بانوان در اختيار دارد اولين حضور در مسابقات جهاني را تجربه مي‌كند و قصد دارد با رسيدن به مدال جايگاه مناسبي در رنكينگ المپيك براي خود دست و پا كرده و جواز حضور در المپيك را كسب كند. او مدال قهرماني آسيا و بازي‌هاي آسيايي اينچئون را در كارنامه‌اش دارد. 
ارسال نظرات