خبرهای داغ:
شاه امیریان
یک مدیر با سابقه در گفتگو با خبرنگار بسیج فرهنگیان بیان کرد:
هر دانش آموز دارای شخصیت ویژه خود است اگر سعی نماییم به جای کنترل قانون مداری بر دلهای دانس آموزان تسلط پیدا کنیم می توانیم کنترل قانونی هم داشته باشیم اما اگر فقط مقررات انضباطی مدنظر قرار دهیم شاید مجبور باشند با ما همراه شوند اما هم دل نخواهند بود.
کد خبر: ۸۵۱۷۵۲۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، همزمان با هفته معلم به سراغ یک مدیر با سابقه و موفق رفته ایم تا از تجربیات ایشان در خصوص شیوه مدیریتی و تعامل با همکاران و چگونگی برقراری ارتباط با دانش آموزان بهره مند گردیم. در ادامه گفتگوی خبرنگار این پایگاه اطلاع رسانی با ساره کشاورز مدیر یکی از دبیرستان های دخترانه متوسطه دوره اول استان را با هم می خوانیم.

ساره کشاورز در خصوص دلیل خود برای انتخاب شغل معلمی گفت: هر کس دلایل خاص خودش را دارد اما من خدا را شاکرم که این لطف را به من داشته که در این مسیر قرار بگیرم مسیری که خدا پیامبرانش را در این مسیر یعنی تعلیم و تربیت بندگان خویش قرار داد.

 این مدیر مدرسه با اشاره به ویژگی های یک معلم خوب و با بیان اینکه لطف و محبت عامل موثر در تعلیم و تربیت می باشد افزود: رفتار یک معلم باید با گفتار او هماهنگ باشد زیرا شاگردان یک نمونه بردار ماهر هستند و از اعمال و رفتار معلم خود الگو برداری می کنند.

این فرهنگی باسابقه در خصوص چگونگی رفتار و نحوه برقراری ارتباط با دانش آموزان این چنین می گوید: تمام سعی ام این است که به دنیای آنها نفوذ پیدا کنم تا بتوانم آنها را بشناسم، مسلماً بدون شناخت دانش آموزان قادر به تشخیص چگونگی برخورد با آنها نخواهیم بود. و نکته دیگر اینکه هر دانش آموز دارای شخصیت ویژه خود است اگر در مورد همه آنها سعی نماییم به جای کنترل قانون مداری بر دلهای آنها تسلط پیدا کنیم می توانیم کنترل قانونی هم داشته باشیم اما اگر فقط مقررات انضباطی مدنظر قرار دهیم شاید مجبور باشند با ما همراه شوند اما هم دل نخواهند بود، اگر هم دل شدند ما به نتیجه دلخواه خود دست می یابیم.

این مدیر موفق در خصوص چگونگی برخورد با دانش آموزی که رفتار اشتباهی از او سر زده است می گوید: در زمان مشاهده رفتار اشتباه از دانش آموز می بایست ضمن کنترل رفتار خود، در جمع هیچ عکس العملی از خود نشان ندهیم و اگر آن اشتباه قابل چشم پوشی است چشم پوشی کرده و در غیر این صورت باید با کمی تامل، مطالعه و مشورت بهترین راه را در پیش گرفت تا با کمترین آسیبی که متوجه دانش آموز شود او را متوجه اشتباه خود نماییم.

کشاورز در خصوص نحوه تشویق و ایجاد انگیزه در دانش آموزان بیان کرد: در برخی مدارس در پایان نوبت مدیر طی مراسمی رتبه های برتر هر کلاس را مورد تشویق قرار می دهد که من مخالف این برنامه هستم. به عقیده من دانش آموزان باید بر اساس استعداد های خدا دادی خود مورد تشویق قرار داد.

این عضو جامعه فرهنگیان با اشاره به چگونگی تعامل مدیر مدرسه با معلمین گفت: معلمین رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند برقراری رابطه حسنه و جلب رضایت آنها یکی از اساسی ترین کارهای مدیر مدرسه می باشد اگر مدیر قادر باشد جوی انسانی و عاطفی بر مدرسه حاکم کند، معلم ضمن احساس رضایت و امنیت، با اشتیاق به کار می پردازد. به عقیده من در این مورد باید روابط انسانی جایگزین روابط قانون مداری شود.

کشاورز در خصوص مسائلی که مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در امر آموزش می شود اظهار داشت: به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله کتب آموزشی،خانواده،مدیر،نحوه تدریس معلم،عدم انگیزه و .... اما کار جالب که اخیرا صورت پذیرفته هوشمند کردن مدارس است که می تواند امر یادگیری را تسهیل کند و اگر روشهای نوین جای خود را به یادگیری محفوظات بدهد می تواند موثر باشد البته همیشه به دنبال عوامل هستیم تا پیدا کردن راه حل.

وی در پایان گفت: توصیه ای که می توانم در زمینه موفقیت در کار تدریس و ارتباط با دانش آموزان به همکارانم داشته باشم مطالعه است بویژه در موضوع تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام زیاد مطالعه نمایند. و یکی ازکتاب هایی که اثر عمیقی بر من داشت کتاب تعلیم و تربیت آسیب پذیر بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها