معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور از ایجاد بیمارستان جامع زنان در تمام استان‌ها خبر داد و گفت: باید فناوری‌های نوین و مجازی در آموزش پزشکی را گسترش دهیم البته رابطه پزشک و بیمار دچار چالش نشود.
کد خبر: ۸۵۱۷۴۶۶
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، باقر لاریجانی در مراسم افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی روسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: در سیاست‌های کلان نظام سلامت حدود 30 درصد بحث‌ها مربوط به آموزش است. اسناد بالادستی دیگر مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه علمی سلامت و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکارهایی پیش روی ما قرار می‌دهد تا به برنامه ریزی و اجرای طرح های آموزشی بپردازیم.

لاریجانی همچنین درباره تدوین سند آمایش سرزمینی گفت: تاکنون 12 بسته سیاستی و 68 راهبرد تدوین شده است که امکان ادغام در سیاست‌ها و راهبردها وجود دارد تا در نهایت به بسته اجرایی منجر شود.

وی تأکید کرد: نیروی انسانی متخصص و کارآفرین نیازهای عمده کشور را پاسخ می‌دهد و یکی از اصول مهم در توسعه و پیشرفت‌ها نیروی انسانی متخصص و متعهد است.

لاریجانی از توسعه عدالت علمی و تغییر در علوم پزشکی، پاسخگو بودن آموزش، میان رشته‌ای سازی، شبکه سازی در آموزش عالی، ارتقای سطح بیمارستان، تأسیس موسسه‌های دانش بنیان، نهادینه کردن اخلاق حرفه ای و اعتبار بخشی بیمارستان‌های دولتی در زمینه آموزشی را به عنوان مهم ترین برنامه‌ها و اهداف این معاونت در سال 94 عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر گسترش فناوری‌های نوین در آموزش پزشکی افزود: باید بتوانیم در تمام نقاط کشور به ارائه خدمات از طریق فناوری‌ها بپردازیم اما باید توجه داشته باشیم که رابطه پزشک و بیمار دچار چالش نشود.

لاریجانی ادامه داد: با کمبود 200 هزار نفری پرستار روبرو هستیم که به سادگی قابل حل کردن نیست و پاسخگو بودن آموزش می‌تواند این نیازها را پاسخ دهد و با تغییر رویکردی که در وزارت بهداشت داشتیم امیدواریم مقداری از این نیازها را بر طرف کنیم. آموزش پزشکی باید نیازها را پاسخ دهد و آمادگی‌های لازم را برای خدمات به سالمندان در آینده و برنامه پزشک خانواده را کسب کنیم.

لاریجانی بار دیگر با اشاره به اهمیت سند آمایش سرزمینی عنوان کرد: در زمینه عدالت آموزشی در مدل آمایش سرزمینی به دنبال این هستیم تا نیروی انسانی برای مناطق کشور قالب برنامه‌ها بومی را تأمین کنیم. باید بتوانیم آموزش‌های مجازی را گسترش دهیم و با دانشگاه‌های مطرح دنیا ارتباط بر قرار کنیم چرا که گسترش این نوع آموزش علاوه بر هزینه‌های اندک می‌تواند اعتماد اجتماعی را در بین مردم پیدا کند.

لاریجانی افزود: امیدواریم که تبادل و جذب دانشجوی خارجی بیش از پیش صورت پذیرد، در همین راستا در برنامه پنجم توسعه، 5 دانشگاه برای جذب دانشجوی خارجی مورد حمایت قرار گرفتند و این به آن معنی نیست که دیگر دانشگاه‌ها از تلاش در این زمینه خودداری کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در زمینه‌های آموزشی دانشگاه‌ها تلاش خود را برای ایجاد نوآوری داشته باشند، ضمن اینکه در سال جاری در هر استان یک بیمارستان جامع برای زنان ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نقش آموزش در بیمارستان‌های دولتی معمولاً کنار تخت بیمار است که باید توجه به بخش سرپایی را جدی تر کنیم، همچنین از جنبه آموزشی و سرپایی در کلینیک‌های ویژه می‌توان استفاده کرد.

لاریجانی در بیان لزوم ارتقا سطح اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اظهار داشت: برای اعضای هیات علمی که بالغ بر 18 هزار نفر هستند و به ویژه اعضای جوان باید دوره‌های آموزشی جدید در رشته خود و حتی در دیگر تخصص‌ها و رشته‌ها در نظر بگیریم تا این افراد به یک شبکه درون دانشگاهی تبدیل شوند و بیش از این در خدمت طرح تحول نظام سلامت قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: برای تمرکز زدایی در آموزش عالی باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، از زیر ساخت‌های آی تی در قالب سازمان های مجازی استفاده کنیم، تسهیلات را برای حضور بخش غیر دولتی در ارائه خدمات آموزش عالی سلامت فراهم کنیم و بر مبنای آمایش سرزمینی حرکت کنیم.

ارسال نظرات