عضو شورای انقلاب فرهنگی در گفتگو با بسیج مطرح کرد؛
کد خبر: ۸۵۱۶۵۶۸
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

فرشته روح افزا عضو شورای انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه خانواده خبرگزاری بسیج گفت: باید سن ازدواج را در مراحل پایین تری تعریف کنیم علی رغم نیاز جوانان به ازدواج و بروز رفتارهایی از آنان مسئولین توجهی به این امر ندارند، هجمه های فرهنگی در این زمینه و افزایش تظاهرات تحریکی در جامعه به روشنی مشخص می سازد که جامعه به خاطر افزایش سن ازدواج دچار آسیب های جدی شده است.

استاد دانشگاه منچستر با بیان اینکه مشوق های لازم در قانون تسهیل ازدواج و بحث تعالی خانواده در نظر گرفته شده است گفت: متاسفانه این قوانین هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و مسئولین چه در وزارتخانه های جوانان و ورزش، چه در وزارت کار در بحث اشتغال و چه در وزارت آموزش عالی در مورد تسهیلاتی که برای ازدواج به جوانان داده می شود دغدغه ندارند.

وی با طرح این سوال که چند در صد از جوانان ما داوطلب حضور در ورزشگاه ها هستند وچند درصد از آنان طالب ازدواج هستند؟! گفت: مسئولین بحث برابری جنسیتی و حضور زنان در ورزشگاه ها را تا شورای عالی امنیت ملی کشور پیش می برند و تا این اندازه سرمایه گذاری زمانی در این مورد انجام می شود در حالی که نیاز واقعی قشر جوان جای دیگر است.

وی ادامه داد: علل افزایش سن ازدواج را می توان به چند بخش تقسیم کرد بخش اول مربوط به فرهنگ سازی در جامعه است یکی از فرهنگ های غلط این است که جوانان تا پایان تحصیلات و یا شاغل شدن ازدواج نمی کنند.

روح افزا با بیان اینکه تحصیلات و اشتغال نباید مانع ازدواج شود گفت: هیچ کدام از این موارد بر دیگری اولویت ندارد و جوانان می توانند با برنامه ریزی صحیح در این رابطه هم به زندگی شخصی خود بپردازند و هم در شغل و زندگی اجتماعی موفق باشند و این بحث واقعا نیاز به فرهنگ سازی دارد.

استاد دانشگاه منچستر با اشاره به اینکه ازدواج امنیت و آرامش روحی و روانی به فرد می دهد ادامه داد: متاسفانه الگو و فرهنگ غلط در سطح جامعه به وجود آمده که ازدواج با تحصیلات و پیشرفت اجتماعی منافات دارد درحالی که پیشرفت اکثر افراد در موقعیت اجتماعی در مراحلی بوده که ازدواج کرده اند.

وی افزود: در آموزه های اسلامی و روایات ما به ازدواج در سنین پایین سفارش شده است ولی متاسفانه در خصوص الگو سازی که باید دراین زمینه صورت می گرفت یا اشتباه عمل کردیم و یا حرکت های انجام شده در این حوزه بسیار ضعیف بوده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با ذکر این مطلب که عامل دیگر در به تاخیر افتادن ازدواج هجمه فرهنگی غرب است تصریح کرد: تهاجم فرهنگی با ایجاد نوعی تنوع طلبی آسیب های جدی به این حوزه وارد کرده است باید اثرات نامطلوب این نوع تنوع طلبی را که پایداری ازدواج ها را به خطر انداخته و با کمرنگ کردن علاقه ها و ورود مقایسه در خانواده مشکلاتی را برای جوانان به وجود آورده به آنان گوشزد کرد.

روح افزا با اشاره به ازدواج های ساده که در گذشته رواج داشت گفت: فرهنگ غلط دیگر این است که جوانان تا همه امکانات مادی مهیا نشود تشکیل خانواده نمی دهند در حالی که باید صبر کنند تا رفاه نسبی پس از ازدواج و با گذشت زندگی اتفاق بیفتد.

روح افزا با بیان اینکه مسئله دیگری که در بالا رفتن سن ازدواج تاثیر داشته افزایش آمار طلاق است که علل آن باید از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بررسی و کنترل شود گفت: ردپای سیاسی غرب در افزایش طلاق در جامعه ما دیده می شود یکی از بحث هایی که شبکه های معاند به ویژه بی بی سی القا می کند بالا رفتن آمار طلاق به دلیل مسائل جنسیتی در خانواده ها است، این دروغ بزرگی است که در اجتماع القاء می کنند که باید با آن مقابله کنیم.

استاد دانشگاه منچستر با اشاره به اینکه اگر افزایش سن ازدواج ادامه پیدا کند لطمات فراوان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به جامعه وارد می شود تصریح کرد: اعتیاد به مواد مخدر و شبکه های اجتماعی، ابتلا به بعضی از بیماری ها و عدم تعادل هورمونی و کاهش نرخ باروری و هزاران مشکل دیگر از جمله آسیب هایی است که جوانان ما را به خاطر عدم ازدواج به موقع از لحاظ جسمی و روحی تهدید می کند.

عضو کمیسیون شورای انقلاب فرهنگی در خاتمه با تاکید بر لزوم آگاه سازی جوانان نسبت به پیامدهای تاخیر در ازدواج خاطرنشان کرد: دولت باید با اجرای سیاست های تشویقی در این زمینه با جدیت وارد عمل شود چرا که اگر سن ازدواج به همین صوت بالا رود و قبح روابط در خارج از حیطه ازدواج از بین برود به کل جامعه آسیب وارد خواهد شد.

گفتگو از: مریم علیم آبادی

ارسال نظرات