رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان

اعتکاف باعث افزایش معنویات در انسان و جامعه می شود

یدالله بهتاش با اشاره به این سخن رهبری که شمشیر دشمن را تیز نکنید، گفت: در مجالس لعن صورت گیرد، اعتقادت خود را داشته باشیم اما مواردی که به وحدت ما لطمه وارد می کند حذف گردد، چراکه با این کار شمشیر دشمن را تیز کرده ایم.
کد خبر: ۸۵۱۶۴۲۱
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰

یدالله بهتاش امروز در گفت وگو با خبرنگار بسیج مداحان با اشاره به دیدار اخیر رهبری با جامعه مداحان کشور گفت: مداحان شمشیر دشمن را تیز نکنند .

در همین راستا خبرنگار بسیج مداحان گفت وگویی با استاد یدا... بهتاش رییس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان داشته است که در زیر می خوانید:

- باتوجه به دیدار اخیر رهبری با جامعه ذاکرین، ایشان چه مطالباتی از قشر مداحان داشتند؟

رهبری همیشه در همه زمینه ها متخصصانه سخن می گویند، همانطور که در دیدار با اقشار مختلف تاکیدات و توصیه های تخصصی دارند در دیدار با قشر مداحان نیز به همین صورت بودند.

وی با بیان اینکه 6 سال متوالی در شب های عاشورا و تاسوعا در محضر رهبری مداحی کرده اند، خاطرنشان کرد: رهبری توجه دقیق به اشعار و مطالب مورد استفاده داشته توسط مداحان داشته و تذاکراتی در این مورد به آنها می دهند که این نشان از توجه و تخصص ایشان در زمینه مداحی دارد.

رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان کشور اظهار کرد: زمانیکه رهبری در جمع مداحان کشور مطالب و توصیه هایی از جمله « بالا و پائین پریدن در مجالس چه فایده یی دارد» را عنوان می کنند نباید از این موراد به سادگی عبور کرده و توجه داشته باشیم که این موضوع درواقع آفتی است که امروزه به جان مداحی کشور افتاده است.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از گروه های مداحی به نحوی باید این توصیه رهبری را دنبال کنند، گفت: به بیان رهبری، مداحان از فرصتی که بواسطه مداحی به آنها دست می دهد استفاده کرده و مطالب مفید را برای مردم بیان کنند.

وی در ادامه روضه و تحریک احساسات را هدف مداحی ندانسته و بیان کرد: این مجالس فرصتی برای آگاهی دادن و بینش به مردم است تا خروجی خوبی به همراه داشته باشد.

بهتاش یادآور شد: رهبری در دیدار با مداحان سه نکته کلیدی را عنوان کردند اولی اینکه «مداحان را دوست داریم»، رهبری با بیان این جمله قصد تعارف ندارند بلکه نشان می دهد این قشر در جامعه اثرگذار هستند و از طرفی باید مداحان قدر این دوست داشتن رهبر خود را بدانند.

 وی دو نکته دیگر را موعظه نبودن مداحی و بالا و پائین نپریدن در مجالس بیان کرد و گفت: باید مداحان برای محبوبیت همیشگی به این سه نکته توجه ویژه داشته و در توصیه های ایشان اما و اگر نداشته باشند.

بهتاش با اشاره به اینکه باید اقدامات لازم برای از بین بردن آفت های مداحی صورت گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی روضه های ما خانگی و محلی نیست بلکه باید در خواندان روضه های خود جهانی فکر کرده و گمان نکنیم هر چیزی می توانیم بگوئیم بدون آنکه کسی بداند.

وی در ادامه با بیان این سخن رهبری که شمشیر دشمن را تیز نکنید، گفت: نباید در مجالس لعن صورت گیرد، اعتقادت خود را داشته باشیم اما مواردی که به وحدت ما لطمه وارد می کند را نباید داشته باشیم چراکه با این کار شمشیر دشمن را تیز کرده ایم.

رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان کشور تصریح کرد: چند سال پیش یکی از امام جمعه ها در شرق کشور ربوده و به پاکستان برده شده بود، وی بعد از آزادی در این خصوص می گوید «رئیس این گروه 30 دلیل برای اعضای گروه می آورد که شیعه مشرک و کافر است و سند سخنان وی اشعار و سخنانی بود که مداحان شیعه خوانده و کلیپ های آنان در دسترس بود بعد از این سخنرانی آنها شروع به زدن ما می کردند.»

آسیب های قشر مداحان را چطور ارزیابی می کنید؟

برای از بین بردن آسیب ها و مشکلات مداحان باید سازمان های دیگر نیز همکار های لازم را داشته باشند چراکه مداحی و مداحان در گروه های مختلفی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه رسانه های غربی رفتار مداحان را بزرگ می کنند در همین راستا باید بیش از پیش مراقب رفتار خود باشیم، اظهار کرد: برای برخورد با مداحانی که رفتارهای ناهنجاری از خود بروز می دهند سازو کارهای مختلفی در نظر گرفته شده است که برگزاری دوره های آموزشی و کلاس یکی از این اقدامات است.

بهتاش خاطرنشان کرد: موعظه این افراد توسط بزرگان از راههای دیگر است، البته برای افرادی که لج بازی کرده و به رفتار خود ادامه می دهند پیشنهاداتی شده است که از موضع قدرت با این افراد برخورد شود.

وی با اشاره به اقدام بسیار خوب سازمان بسیج مداحان در برگزاری همایش برای مداحان جوان برای اولین بار در کشور ، گفت: این اقدام باعث جذب و هدایت جوانان به سمت درست شده و مصداق سخن رهبری در این زمینه یعنی جذب حداکثری و دفع حداقلی است.

رئیس شورای عالی قشر سازمان بسیج مداحان تصریح کرد: کسانی که به عنوان سرگروه حلقه های صالحین ذاکرین هستند باید دارای تقوای بالایی بوده و آموزشهای لازم در مورد خودسازی به آنها داده شود، چراکه سرحلقه وظیفه سنگینی برعهده دارد.

وی گفت: یکی از ایرادات وارده به صدا و سیما استفاده از مداحان بدون گزینش است، وقتی یک مداح در تلویزیون نشان داده می شود این فرد به عنوان الگو معرفی شده و همه رفتار و منش آن برای جوانان الگو می شود.

- اعتکاف در جامعه امروز چه کاربردی دارد و نقش مداحان در این ایام چیست؟

وی با بیان اینکه نباید بخاطر سخنان و رفتار ما کسی در جای دیگر مورد اذیت و آزار قرار گیرد، گفت: نزدیک ایام اعتکاف هستیم، پیامبر اکرم(ص) تاکید زیادی بر انجام این فریضه مستحبی داشتند و روایات معتبر در این زمینه وجود دارد که انسان با انجام اعتکاف همه گناهان وی می ریزد.

بهتاش خاطرنشان کرد: اعتکاف باعث افزایش معنویات در انسان و جامعه می شود که در همین راستا باید این فریضه در جامعه تقویت شود. مداحان نیز در این ایام می توانند با مناجات خوانی ها بر معرفت خود بیفزایند.

نظرتان در مورد تعبیر رهبری با بیاناینکه پوزه عربستان و ال سعود در این جنگ به خاک مالیده خواهد شد چیست ؟

 رهبری سخن احساسی و شعاری در مورد مسائل بیان نکرده بلکه آینده را می بینند و در مورد موضوعات مختلف بین المللی سخن می گویند و این جمله به ما دلگرمی داد که به آینده خوشبین و امیدوار باشیم .

یدالله بهتاش در پایان در پاسخ به اینکه شعر مورد نظر شما در محضر امام زمان(ع) چیست، گفت:

«عمری است به خانتان نمک گیر شدم

دائم سر سفره ی شما سیر شدم

هر کس به رهی جوانی خود را داد

من هم در خانه شما پیر شدم»

ارسال نظرات