کتاب " ژئوپولیتیک اطلاعات" تألیف آنتونی اسمیت و با ترجمه فریدون شیروانی از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.
کد خبر: ۸۵۱۶۲۱۲
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، «عصر ارتباطات» واژه ای کاملاً جدید برای تصویر دنیای کنونی است. نقش تعیین کننده ای که " ارتباطات" در زندگی انسان قرن بیستم ایفا می کند تا جایی است که برخی از پژوهشگران علوم اجتماعی، به ویژه آنهایی که در زمینه های مربوط به ارتباطات اجتماعی مطالعه می کنند، ترجیح می دهند به جای اصطلاح «عصر اتم» که معمولاً دیگر محققان برای توصیف زمان ما به کار می برند، از عصر ارتباطات سخن بگویند.

محور اصلی در این میان، گیرندگان پیام یا دریافت کنندگان اخبار، و به عبارت دیگر، مردم جوامی هستند که شبانه روز در معرض بمباران خبری قرار دارند و چه بسا اگر به خوبی با شیوه های خبررسانی و عملکردهای وسایل ارتباط جمعی جهانی آشنا نباشند به راحتی خلع سلاح و به افرادی تبدیل می شوند که تغییر باورهایشان، لحظه ای خواهد بود همان گونه که امپریالیسم خبری مشتاق آن است.

از آنجا که خبرگزاری جمهوری اسلامی وظیفه خود می داند تا حد امکان هموطنان عزیز را با عملکرد رسانه های همگانی جهان و شیوه های تبلیغاتی آن ها آشنا سازد به ترجمه کتاب " ژئوپولیتیک اطلاعات" همت گماشت به این امید که خوانندگان تصویر روشن تری از سازوکار پیام رسانی آن ها داشته باشند، به ویژه که نویسنده کتاب، خود مدت ها از دست اندرکاران وسایل ارتباط جمعی غرب را مطرح می کند، ولی ترجمه آن ، با در نظر گرفتن این واقعیت که تاکنون چنین نوشته ای به فارسی برگردانده نشده، شاید آغازی بر فعالیت های گسترده تر پژوهشگران و علاقمندان به این گونه تحقیقات باشد.

در بخشی از کتاب آمده است؛ در دهه های آخر قرن بیستم میلادی، سازمان های بین المللی متعددی از جمله یونسکو، صحنه مباحثات و مجادلات فرهنگی بین کشورهای ثروتمند و فقیر، یا به اصطلاح شمال و جنوب بودند. جنوب، شمال را به اعمال سلطه فرهنگی خود بر دیگران متهم می کرد و معتقد بود این سلطه از طریق کنترل منابع جمع آوری خبر، صدور گسترده و بی رویه فرآورده های فرهنگی به سراسر جهان، تشکیل زنجیره ای از روزنامه ها در سطح جهانی، مالکیت کمپانی های انتشاراتی، برخورداری از وسایل و تجهیزات پیشرفته الکترونیکی، ... اعمال می شود.

این مباحث که امروز با تحولات همه جانبه ناشی از انقلاب اینترنت به سرعت تاریخی شده اند، همچنان از حیث دست یافتن به دیدگاهی واقع بینانه تر از شرایط فضای اطلاعاتی حاکم بر جهان امروز، که تداوم سلطه صورت دیگری یافته، ارزش تحقیق دارند. لذا کتاب حاضر با نگاهی تیزبین سعی دارد این مباحث را مورد بررسی و تحقیق و زوایای مختلف آن را مورد موشکافی قرار دهد.

این کتاب که در 5 فصل ، نظام اطلاعاتی قدیم جهان، وابستگی فرهنگی، امپریالیسم خبری، نظام الکترونیکی جدید جهان و معیارهای دوگانه آزادی تدوین شده است که هر فصل شیوه های سلطه جویی فرهنگی استعمار در جهان از طریق رسانه های همگانی را مورد تحقیق قرار می دهد.

چاپ سوم این اثر در 216 صفحه و با قیمت 10000 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به مباحث علوم ارتباطات قرار گرفته است.

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن 88310610-021 و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66493620-021 تماس حاصل نمایند.

همچنین مرکز پخش پکتا ( نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن 66973203 ( 20 خط) آماده عرضه کلی و جزئی این کتاب به علاقمندان است.

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir امکان پذیر است.

ارسال نظرات