رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: در سال 93 تعداد مبتلایان به بیماری سالک در شهرستان دهلران تعداد 680 نفر گزارش شده است .
کد خبر: ۸۵۱۶۱۱۸
|
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج; دکتر علی دل پیشه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری سالک در چند سال اخیر در شهرستان دهلران، وزارت بهداشت برنامه هایی را برای مهار و کنترل این بیماری و معضل بهداشتی در دستور کار خود دارد .

وی افزود: از جمله این برنامه های وزارت بهداشت کنترل و مبارزه با جوندگان و پشه خاکی که ناقل این بیماری به انسان می باشد، در سطح شهرستان اقداماتی چون سم زدایی و سایر عملیات پیشگیرانه در حال اقدام می باشد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: بیماری سالک جدا از اثرات نامطلوب بهداشتی که در سطح جامعه دارد، می تواند بعنوان یک فرصت از سوی مسئولین شهرستان به آن نگاه شود .

وی ادامه داد: مسئولان شهرستان می توانند با جذب اعتبارات مناسب برای مبارزه و مهار بیماری سالک، نسبت به تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام شهرستان از جمله جمع آوری نخاله های ساختمانی و ساماندهی آب های سطحی و فاضلاب شهری اقدام کنند .

دکتر دل پیشه خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان در راستای پیشگیری و درمان بیماری سالک در شهرستان دهلران در خصوص تهیه داروهای تزریقی مورد نیاز و ارائه شیوه های درمانی مورد نیاز از جمله سرما درمانی تمام امکانات خود را بسیج خواهد کرد .

وی با بیان اینکه علاوه بر استان ایلام 16 استان کشور نیز درگیر بیماری سالک هستند، تصریح کرد: بخشی از مبارزه و کنترل بیماری سالک بر عهده وزارت بهداشت و بخشی دیگر با همکاری و همت سایر دستگاه های ذی ربط صورت خواهد گرفت .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اظهار کرد: این دانشگاه در این راستا با تهیه و تدوین طرح 5 ساله برای مبارزه، مهار و ریشه کن کردن سالک در استان به ویژه شهرستان دهلران وظیفه هریک از دستگاه های اجرایی مشخص و به تصویب شورای سلامت استان نیز رسیده است .

وی با اشاره به اینکه این طرح 5 ساله برای تصویب نهایی اعتبارات لازم به شورای برنامه ریزی استان ارجاء داده شده، ادامه داد: میزان اعتبارات پیش بینی شده برای این طرح به قدری است که بخشی از آن برای تکمیل طرح های عمرانی مرتبط با مهار بیماری سالک در شهرستان دهلران تعلق گیرد .

دکتر دل پیشه با اشاره به آمار مبتلایان بیماری سالک در شهرستان دهلران در 10 سال گذشته، عنوان کرد: تعداد مبتلایان سالک در دهلران در سال 86 تعداد 650 نفر بوده است که این میزان در سال 93، 680 نفر گزارش شده است .

وی ادامه داد: طی برآورد نقطه ای که در 45 روزه سال 94 صورت گرفته است این بررسی ها نشان از روند کاهشی این بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل می دهد که امیدواریم این روند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اقدامات درمانی صورت گرفته از سوی این دانشگاه، ابراز کرد: یک واحد تحقیقاتی مبارزه با بیماری سالک در شهرستان دهلران راه اندازی شده است که محققین این دانشگاه در این مرکز تحقیقاتی حضور خواهند داشت.

ارسال نظرات