در سالروز میلاد امیرالمومنین علی علیه‌السلام
60درصد از پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان در قالب ۱۸۰ تخته فرش نفیس دستباف برای حرم‌های مطهر امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه‌گاه‌ حسینی در سالروز میلاد مولود کعبه در کاشان رونمایی شد.
کد خبر: ۸۵۱۵۶۹۲
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، دستان هزار و 400 بانوی بافنده کاشانی طی 30 ماه نخل توسل شد تا با گره بر تار و پود فرش عشق زیباترین نقش عاشقی و ولایت مداری بر ترنج و محراب جان را در روز میلاد امیرالمؤمنین علی ولی‌الله پرده‌برداری کند؛ بانوان چیره‌دست و هنرمند کاشان، ارزنده‌ترین هنر دست خود را بر نقش عشق گره زدند تا با خلق زیباترین تابلوی هنری خود سجادهای از راز و نیاز را مفرش عبادت و نیایش زائران حسینی در کربلای معلا کنند.

بر اساس این گزارش، زنان قالیباف کاشانی هر روز که با عشق و شور و ارادتی وصف‌ناپذیر و ترنم دسته گل صلوات و اذکار یا حسین و یا ابالفضل بر لب وارد کارگاه‌های فرش بافی عتبات شدند گره بر تار و پودی متبرک به نام نامی حسین و عباس زدند که گره‌ها از کارشان گشود.

این گزارش می‌افزاید: بانوان قالیباف کاشانی بر دارهای قالی از تار ابریشم و نخی از بهترین رنگ گیاهی سه هزار و 100 متر مربع فرشی را بافتند که بدون حساب و کتاب و برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده برای مفروش‌کردن حرم مطهر ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) تعداد 72 تخته، برای حرم سقا و علمدار با وفایش حضرت عباس بن علی (علیه السلام) 71 تخته و 37 تخته نیز برای خیمه گاه ثبت شد.

این گزارش می‌افزاید: این نقیشینه زیبا و هنرمندانه بانوان کاشانی که هر یک متر در یک متر مربع آن شامل360 هزار گره می‌شود به ابعاد مختلف 2تا 94 متر مربع است.

*روز مبعث فرش‌ها در اعتاب مقدسه گسترده می‌شود

بر اساس این گزارش، 180 تخته فرش دستباف کاشان همزمان با 27 ماه رجب عید مبعث رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلوات الله علیه) در حرم‌های سید و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام)، قمر منیر بنی‌هاشم حضرت عباس (ع) و خیمه گاه گسترده می‌شود تا این افتخار هنری و مدال زیبا و رنگارنگ مایه مباهات تمام ایرانیان در جهان شود.

این گزارش می افزاید: فرشی قیمتی به ارزش مفرش زیر پای زائران حسینی که 20 روز زودتر از موعد مقرر در دیار فرهنگ و هنر و تمدن و خطه هنر خیز و هنرپرور کاشان بافته شد دردها درمان کرد، گره‌ها گشود، غصه‌ها زدود و بافندگانش را زائر حرم عتبات عالیات در کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا کرد.

در این گزارش آمده است: عباس مصلی‌نژاد، خیّر و رییس بنیاد فرهنگی مصلی‌نژاد با کمک 120 میلیارد ریالی بانی اجرای پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان شد که برای یک هزار و 700 بانوی بافنده کاشانی در کارگاه‌های فرش بافی عتبات عالیات در کارگاه‌های حسینیه سجاد (علیه السلام) راوند، فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، کارگاه ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، کارگاه خانه فرش و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی، افتخار گره زنی بر تار و پود فرش‌های زیر پای زائران حرم‌های مطهر حضرت علی (علیه السلام) حضرت امام حسین (علیه السلام)، حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام)، عسگریین (علیه السلام) و خیمه گاه اشتغال ایجاد کرد.

*30ماه بافت فرش عتبات نفس مسیحایی در فرش مرده دستباف کاشان دمید

این گزارش می‌افزاید: اجرای پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان با نفس مسیحایی علاوه بر اشتغالزایی و رونق معیشتی خانواده‌های بافنده این فرش‌ها تحولی در احیای جایگاه فراموش شده و از دست رفته فرش دستباف کاشان ایجاد کرد و نام این پروژه را با عنوان «فرش عشق» به ثبت معنوی رساند.

گفتنی است آیین رونمایی از فرش‌های عتبات عالیات با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده تام الاختیار آیت الله سیستانی، آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد صافی رییس عتبه عباسیه، استاندار اصفهان، عباس مصلی نژاد خیّر مالی پروژه، فرماندار کاشان و سایر مسوولان کاشان و شهروندان ولایتمدار و مذهبی این شهرستان به ویژه بانوان بافنده این فرش‌ها برگزار شد.

ارسال نظرات