خبرهای داغ:
وزیر آموزش‌ و پرورش در یادواره شهدای فرهنگی:

لازمه تحول در سازمان‎ها، تحول در نیروی انسانی سازمان‌ها است

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: لازمه تحول در سازمان‎ها، تحول در نیروی انسانی سازمان‌ها است بنابراین کلید تحول در اختیار معلم است در این راستا ساماندهی و توجه به معلم به عنوان نیروی انسانی در آموزش و پرورش مورد تأکید قرار دارد.
کد خبر: ۸۵۱۴۷۷۵
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی‌اصغر فانی در یادواره شهدای فرهنگی استان همدان در سالن فردوسی شهرستان تویسرکان با گرامیداشت یاد و 5 پنج هزار شهید فرهنگی و ۳۶ هزار شهید دانش آموز، شهدا را هدایتگر جامعه خواند و اظهار داشت: کسانی که در مسیر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش میکنند به تعبیر امام (ره) به نبی اکرم(ص) خدمت میکنند.

وی استاد شهید مطهری را نمونه معلم واقعی و در رأس شهدای معلم برشمرد و افزود: از آنجایی که در آستانه سالروز شهادت استاد مطهری و روز بزرگداشت مقام شامخ معلم قرار داریم باید در هفته معلم نسبت به عینیت بخشیدن به جایگاه ارزشمند معلمان تلاش کرد.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به جایگاه نظام آموزشی بیان کرد: سند تحول نظام آموزشی در واقع یک سند معتبر، با ارزش و مفید است که راهنمای عمل ما در ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش است.

وی افزود: مطالعات سند تحول نظام آموزشی در سال 82 شروع شد و بعد از 10 سال کار تولید و تصویب آن به اتمام رسید که در این سند زیر نظامهایی تعریف شده است که یکی از آنها توجه به نیروی انسانی دارد چرا که کسانی که سند تحول نظام آموزشی را تدوین کردند میدانستند که تا نیروی انسانی مناسب در اختیار نباشد هیچ تحولی در نظام آموزشی کشور رخ نمیدهد.

فانی گفت: لازمه تحول در سازمانها، تحول در نیروی انسانی سازمان‌ها است بنابراین کلید تحول در اختیار معلم است در این راستا ساماندهی و توجه به معلم به عنوان نیروی انسانی در آموزش و پرورش مورد تأکید قرار دارد.

وی عنوان کرد: زیرساخت نظام دوم در سند تحول نظام آموزشی، مدیریت است به طوری که اگر همه ارکان آموزش و پرورش آماده باشند اما مدیریت مطلوبی انجام نگیرد، تحول ایجاد نمیشود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمان عموما از عدم تناسب محتوا و حجم کتابهای درسی گلایه دارند در این راستا اجرای طرح برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیر نظامهای سند تحول تدوین شده است که به دنبال ارتقای کیفیت است.

وی افزود: تأمین فضا و تجهیزات آموزشی مناسب به عنوان زیر نظام چهارم و ارتقای اقتصاد و منابع مالی آموزش و پرورش به عنوان زیر نظام پنجم در سند تحول نظام آموزشی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و همچنین هوشمندسازی مدارس، ارتقای تجهیزات هنرستانها، ایجاد پژوهشسراهای دانشآموزی و آزمایشگاهها نیز به عنوان زیر نظام تکنولوژی و فناوری در آموزش و پرورش مطرح هستند.

فانی بیان کرد: امسال بیش از 25 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه تصویب شده است در این راستا بیش از 28 هزار میلیارد تومان فقط در وزارت آموزش و پرورش هزینه میشود که رقم بزرگی برای دستگاه عظیم آموزش و پرروش است.

وی اظهار داشت: با توجه به عنایتی که تولید تدبیر و امید به آموزش و پرورش داشته است بودجه آموزش و پرورش سال 93 نسبت به سال قبل خود 26 درصد رشد داشته در حالی که بودجه دولت 11 درصد افزایش داشته است و همچنین رشد بودجه دولت در امسال 11.5 درصد بوده است اما بودجه آموزش و پرورش 23 درصد رشد داشته است.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: از مطالبات به حق مقام معظم رهبری تدوین نقشه راه برای سند تحول نظام آموزشی بود که با ترسیم این 6 زیر نظام نقشه راه سند تحول آماده شده و تا سال 1404 اقداماتی که برای تحقق سند تحول نظام آموزشی مشخص شده است و این سند مبنای برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش است.

وی گفت: در بخش نیروی سیاست وزارت آموزش و پرورش بومی گزینی است و اعتقاد به نیروی بومی دارد به طوری که آموزش و پرورش از بوم پذیرش و برای بوم تربیت و استخدام میکند در این راستا دانشجویان ترم یک دانشگاه فرهنگیان از بوم برای بوم پذیرش شدند.

فانی افزود: براساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری می‌تواند از بین افراد دارای مدرک کارشناسی سایر دانشگاهها با برگزاری آزمون نسبت به پذیرش نیروی انسانی اقدام کند و افراد پذیرش شده یک دوره یکساله آموزشی را برای کسب آمادگی حضور در کلاس درس و استخدام را میگذرانند.

وی بیان کرد: مجوز استخدام در آموزش و پرورش توسط سازمان مدیریت ابلاغ شده است و وزارت آموزش و پرورش مجوز استخدام برای 5 هزار نیروی انسانی را دریافت کرد که در این پذیرش فرزندان فرهنگیان در اولویت قرار دارند چرا که این افراد با فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش آشنایی دارند و میتوانند نیروی انسانی را تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره اجرای طرح رتبهبندی معلمان در امسال گفت: تبلیغات سوئی که علیه رتبهبندی معلمان انجام شده زیبنده این طرح نیست چرا که از تکالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این است که از معلمان ارزیابی حرفهای به عمل آورد و متناسب با آن رتبهها حقوق و مزایای متفاوتی علاوه بر دستمزد عمومی فرهنگیان لحاظ کند.

وی افزود: سال گذشته برنامه رتبهبندی معلمان به تصویب رسید و امسال اجرا میشود و دولت علاوه بر بودجهای که برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته است یکهزار و 350 میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص داد و در لایحه بودجه سال 95 نیز 3 هزار و 500 میلیارد تومان پیشبینی کرده است.

فانی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح رتبهبندی معلمان ارتقای صلاحیت و شایستگی معلمان و افزایش انگیزه در فرهنگیان است و با اجرای این طرح یک قدم برای کاهش تبعیضها در جامعه فرهنگیان برداشته میشود.

وی تأکید کرد: شاخصهای رتبهبندی معلمان منبعث از وظیفه معلمی است و نه کاری فراتر و همچنین در این طرح نیازی به ارائه مقالات ISI توسط معلمان نیست بلکه رتبهبندی در نظام آموزشی کشور زمینه ارتقای کیفیت آموزشی را فراهم میکند.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: فاصله بین دریافتی معلمان و سایر کارکنان دولت باید کاهش پیدا کند و دغدغه اصلی سازمان مدیریت، رئیس جمهور و وزارت آموزش و پرورش پیگیری این مطالبه است و خود را مکلف میدانم که در راستای احقاق حقوق فرهنگیان قدمهای مؤثری در این زمینه بردارم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار