خبرهای داغ:
فانی:

متوازن‌سازی نیروی انسانی از برنامه‌های جدی آموزش پرورش است

وزیر آموزش و پرورش گفت: متوازن‌سازی نیروی انسانی از برنامه‌های جدی آموزش پرورش است، این اقدام آغاز شده اما کاری زمان‌بر است.
کد خبر: ۸۵۱۴۷۲۴
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، علی اصغر فانی امروز در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستان رزن با بیان اینکه 5 هزار همکار فرهنگی و ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز در کشور وجود دارد که باعث افتخار است، اظهار داشت: وجود نیروی انسانی عامل اصلی توسعه پایدار و کشوری توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و متعهد عامل اصلی توسعه یافتگی است، بیان کرد: دستگاه آموزش و پرورش زیرساخت هر کشوری را تشکیل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز فرهنگیان کلیددار انسان‌هایی هستند که آینده کشور را می‌سازند، ادامه داد: دستگاه آموزش و پرورش تأمین‌کننده زیرساخت و منابع انسانی است و این دستگاه ارکانی مانند برنامه‌ها و کتب درسی، فضا، تجهیزات دارد اما در پی این ارکان معلم نقش اساسی و کلیدی ایفا می‌کند.

فانی با بیان اینکه معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است و دستگاه آموزش و پرورش در 6 ساحت تربیتی فعالیت می کند، ابراز داشت: دستگاه آموزش و پرورش در ساحت‌های علمی و فناورانه، تربیت اخلاقی و دینی، تربیت اجتماعی وسیاسی، تربیت هنری و زیباشناختی، تربیت بدنی و تربیت اقتصاد و حرفه‌ای فعالیت می‌کند که همه این موارد به برنامه، مقررات، تجهیزات و فضا و از طرفی به مربی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید فضا برای آموزش و پرورش باز شده و در این راستا فرهنگیان نظرات خود را اعلام و متذکر می شوند که مسئولان توجه بیشتری به قشر معلم داشته باشند، بیان کرد: مشکل معیشتی فرهنگیان مسئله‌ای نیست که یکی دو سال اخیر ایجاد شده باشد بلکه این مشکل قبل و بعد انقلاب بوده است اما تلاش می کنیم با برنامه ریزی مجدانه تبعیض ها را برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته۲۶ درصد افزایش نسبت به سال ۹۲ داشته است، ادامه داد: این افزایش بودجه آموزش و پرورش در حالی اتفاق افتاد که کل بودجه کشور در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت.

فانی با بیان اینکه بودجه سال جاری در بخش آموزش پرورش ۲۳ درصد رشد دارد، گفت: این افزایش بودجه درحالی است که افزایش بودجه کل کشور در سال جاری 11.5 درصد بوده است و این نشان از توجه دولت به آموزش پرورش است.

وی با بیان اینکه سیاست‌هایی که آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید دنبال می کند بومی‌گزینی است، اضافه کرد: یکی از مشکلات آموزش پرورش این است که در بسیاری از مناطق آموزش پرورش افراد از مکان های دیگر استخدام شده‌اند و هم اکنون آموزش و پرورش با حجم فراوان متقاضیان انتقال مواجه است.

وزیر آموزش و پرورشبا بیان اینکه یک میلیون نیروی آموزش و پرورش به لحاظ جنسیت، رتبه، رشته و جایگاه جغرافیایی خوب توزیع نشده است، بیان کرد: متوازن سازی نیروی انسانی از برنامه های جدی آموزش پرورش است اما این موضوع زمان بر بوده و کار متوازن سازی آغاز شده است.

فانی با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار کشور به بوم هایی تقسیم شد و پذیرش فرهنگیان از هر بوم برای هر بوم بود و این به معنای بومی گزینی است، ابراز داشت: با پیگیری های انجام شده مجوز استخدام در آموزش پرورش دیروز از سوی سازمان مدیریت ابلاغ شد و مجوز استخدام پنج هزار نیروی انسانی صادر شد.

وی با بیان اینکه طبق دستور العمل، در استخدام های جدید آموزش و پرورش فرزندان فرهنگیان اولویت دارند و این مسئله ای بود که فرهنگیان سال ها متقاضی آن بودند که در دولت تدبیر و امید محقق شد، ادامه داد: اولویت بعدی آموزش و پرورش مربوط به مربیان پیش دبستانی است که سال های سال در آموزش و پرورش خدمت کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان آموزش پرورش می تواند علاوه بر کنکور سراسری از بین لیسانسه ها نیز نیرو پذیرش کند که پس از گذراندن دوره یک سال تربیت معلمی ومهارت های معلمی این افراد به استخدام در می آیند، افزود: این اقدام برای نخستین بار در آموزش پرورش انجام می شود.

فانی با بیان اینکه سال گذشته برای همکاران دوره ابتدایی افزایش فوق العاده شغل داشتیم و ۳۰۰ هزار معلم ابتدایی فوق العاده شغل دریافت کردند، اظهار داشت: آموزش پرورش با ساماندهی نیروی انسانی بیش از هزار میلیارد تومان صرفه جویی کرده که این مسئله به عنوان یک فرصت تلقی می شود و تهدید نیست چراکه با این اقدام هزینه های دیگر آموزش پرورش را تامین شد که یکی از آنها فوق العاده شغل معلمان ابتدایی بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته رتبه بندی معلمان در هیئت وزیران تصویب شد و رتبه بندی معلمان یک حلقه از مجموعه حلقه ها در راستای ارتقا کیفیت در آموزش پرورش و به نفع ارتقا معیشت معلمان است، بیان کرد: رتبه بندی معلمان دو هدف که یکی شایستگی ها و مهارت معلمان و دیگر معیشت معلمان است را دنبال می کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در رتبه بندی براساس شاخص ها ارزیابی می شوند و در حوزه های پایه ارشد و خبره قرار می گیرند، افزود: از معلمان در خواست می شود در سایت آموزش پرورش نظرات خود را در مورد شاخص های ارزیابی اعلام کنند.

فانی با بیان اینکه هدف دیگر رتبه بندی معلمان افزایش انگیزه در معلمان است، ادامه داد: هنگامی که معلمان در رتبه بندی قرار می گیرند پرداخت ها متفاوت است و علاوه بر پرداخت عمومی پرداخت دیگری هم به آنها تعلق می گیرد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بار مالی رتبه بندی معلمان و این هزینه تامین شده است، ابراز داشت: رتبه بندی معلمان در ادامه راه به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت پرداخت آن را متقبل شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه افزایش معیشت انگیزه و افزایش مهارت های حرفه ای معلمان در طرح رتبه بندی مطرح است، ادامه داد: احتساب امتیازات معلمان تا سال گذشته ۷۰۰ تا ۸۰۰ بود که امسال احتساب امتیازات به هزار و ۳۰۰ افزایش پیدا می کند.

فانی با بیان اینکه در سال جاری به همراه افزایش چهار درصدی که دولت تصویب کرد همراه حقوق به معلمان پرداخت شد، بیان کرد: این اقدامات تفاوت بین معلمان و سایر کارکنان را از بین نمی برد.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزشی مبنای برنامه ششم است و سال گذشته موفق شدیم نقشه سند تحول را آماده کنیم، ابراز داشت: از امسال و سال های بعد سند تحول آموزشی اجرا می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت بر حسب توانمندی هایی که در ابعاد اقتصادی دارد اولویت آموزش پرورش را در برنامه های خود لحاظ می کند و امیدواریم شاهد شکوفایی آموزش پرورش باشیم، بیان کرد: ۲۰ ماه از فعالیتم در آموزش و پرورش می گذرد که در این مدت تلاش شده که دولت و مجلس نسبت به بیان مسائل و مشکلات اقدام کنند.

در پایان در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستان رزن از معلمان نمونه تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات