حمیدرضا پورنوروز
یادداشت حمیدرضا پورنوروز/
آیا فقط موسیقی پاپ غذای روح است و دیگر موسیقی ها همچون سنتی و بومی محلی آرامش روحی نمی تواند داشته باشد!؟
کد خبر: ۸۵۱۴۶۱۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج؛ همه ی ما می دانیم که موسیقی تاثیرات خود را بر افراد خواهد داشت و این تاثیرات از لحاظ روانشناسی بر زندگی افراد پوشیده نیست، بعضی ها موسیقی را خوارک روح می دانند و متاسفانه از این خوراک چنان تغذیه می کنند که شاید ساعت ها در روز وقت خود را پای دانلود کردن موزیک های متفاوت پاپ، رپ و ... تلف کنند.

تاريخچه استفاده از موسيقي به عنوان روشي براي درمان به زمان ارسطو و افلاطون باز مي گردد، احساسي که از 30 دقيقه گوش دادن به موسيقي کلاسيک با تمپوی پایین بوجود مي آيد معادل آرامشي است که از خوردن يک قرص واليوم حاصل مي شود همه این ها به کنار اما جای سوال اینجاست که آیا فقط موسیقی پاپ غذای روح جامعه کنونی است؟

در حالی که حتی روان شناسان جامعه بر این باورند که موسیقی حتی در رشد گیاهان هم تاثیر گذار است چه برسد به تفکر و ذهن آدمی...!

رمضان پیری کارشناس ارشد روانشناسی در پاسخ به این سوال که تاثیرات موسیقی بر افراد چگونه است؟ گفت: موسیقی های امروزی تاثیرات مثبت و منفی بر افراد دارد، اما موسیقی های سنتی که بنیان گزاری آن به کشور خودمان برمی گردد و سوء استفاده ی از آن نشده و بر گرفته از فرهنگ ایرانیست بیشتر تاثیرات مثبت بر افراد جامعه خواهد داشت.

وی ادامه داد: موسیقی های پاپ هم تاثیرات خود را بر افراد در بعد های مختلف خواهد گذاشت، ولی متاسفانه موسیقی های پاپ کنونی فقط ترویج فرهنگ غربی و هیجان های کاذب را به افراد منتقل می کند.

چیزی که تازگی توجه من را به خود جلب کرده پوستر های تبلیغی خوانندگان پاپی است که از طرف فروشگاه های خصوصی دعوت شده و در این بازار پر فروش بلیط ها و برگزاری کنسرت های پاپ بنظرتان هدف فقط آرامش مردم است!؟

اگر کلی به این کنسرت ها بنگریم می بینیم چیزی جز پرورش تفکرات غربی در آن نیست که خوانندگان پاپ در یک سالن با صد ها جوان مختلط از هم ساعاتی از وقت خودشان را با هیجان کاذب مملوح از گناه به سر می برند.

حال که اگر این افراد به فکر آرامش روحی مردم بودند حداقل خوانندگانی با سبک های مختلف همچون سنتی و بومی محلی هم دعوت می کردند و جوی مناسب برای استقبال و حضور خانواده ها را فراهم می ساختند .

کاش مسئولین استان برای سامان دهی این روند فرهنگی خود گامی بردارند تا هم زمینه ی مناسبی برای برگزاری این کنسرت ها ایجاد شود و هم نگاه سودجویانه ی برخی افراد به عرصه فرهنگ و هنر برداشته شود.

ارسال نظرات