عقب ماندگی شهر کرج در احیای بافت‌های فرسوده

شهر کرج به عنوان کلانشهری با بیش از هزار هکتار بافت فرسوده تاکنون موفق به احیا و عمران حتی ۵ درصد از این مناطق نشده و با توجه به قرار گرفتن آن بر روی گسل‌ها، ایجاد هرگونه حوادث طبیعی، فاجعه‌ای بزرگ را برای شهر به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۵۱۴۶۰۹
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، بافت‌های فرسوده موجود در شهرها که به مرور زمان و در دل تاریخ شکل گرفته است، اکنون در محاصره تکنولوژی‌های نوین و زندگی مدرن شهری درآمده‌اند که به لحاظ ساختاری و عملکردی قادر به تامین نیازهای ساکنان نیستند.

از آن‌‌جا که توجه به بافت‌های فرسوده و آموزش جهت نوسازی از ملزومات امروز محسوب می‌شود و وقوع هرگونه زلزله یا بلایای طبیعی در این بافت‌ها که فاقد هرگونه اصول معماری و شهرنشینی است، می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ ایجاد کند در این راستا تسهیلاتی به منظور تشویق مردم به انجام این کار توسط دولت و شهرداری‌ها درنظر گرفته شده است.

پرداخت وام برای نوسازی بافت‌های فرسوده بدون سپرده‌گذاری و با سود پائین، کمک ودیعه اسکان موقت در صورت تجمیع بافت‌ها، پیگیری پرونده‌های کمیسیون ماده 100 بدون نوبت، معافیت از پرداخت عوارض بنا و حق نظارت و نقشه برای صدور پروانه توسط سازمان نظام مهندسی از جمله تسهیلاتی است که به منظور احیای این بافت‌های فرسوده به شهروندان ارائه می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، 30 هزار وام نوسازی بافت فرسوده در سراسر کشور توسط دولت ارائه می‌شود که از اقدامات مهم و تاثیرگذار در این حوزه است و سهم شهرها نیز از میزان دریافت تسهیلات برای بافت‌های فرسوده متفاوت است.

در کلانشهرها مبلغ تسهیلات 50 میلیون تومان است و در شهرهای با جمعیت بیش از 250 هزار نفر 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده و میزان سود و بهره این وام است که در بازه دو ساله و ده ساله به صورت مشارکت مدنی و فروش اقساطی پیش‌بینی شده است.

منطقه حصارک و کرج کهن ناامن‌ترین پهنه جغرافیایی در کلانشهر کرج

کلانشهر کرج دارای 785 هکتار بافت فرسوده است که این فضا بدون درنظر گرفتن معابر است و با احتساب معابر و راه‌های دسترسی در بافت‌های فرسوده، مساحت این مناطق به بیش از هزار و 200 هکتار در کرج می‌رسد که در سال‌های گذشته هیچ فعالیتی در راستای بازسازی و احیای آن صورت نگرفته است.

ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده کرج با استفاده از مدل ارزیابی چندمعیاری به چهار پهنه کرج کهن، حصارک، مهرشهر و فردیس تقسیم می‌شود که از این مناطق، پهنه حصارک و کرج کهن دارای کمترین ایمنی و بیشترین میزان ناامنی بوده که در اولویت احیای بافت‌های فرسوده شهر قرار دارد.

بازگشایی معابر در بافت‌های فرسوده از اهمیت بالایی برخوردار است که از جمله آن ارزش افزوده برای املاک هم‌جوار، تسهیل در رفت‌وآمد، کاهش ترافیک و زیباسازی شهری بوده و تشویق مردم به نوسازی خانه‌های فرسوده را به دنبال دارد که در این راستا اطمینان خاطر دادن به مردم که بنا نیست از محل زندگی خود جدا شوند و این کار تنها به سبب نوسازی و آسایش و آرامش در منطقه سکونت آنان انجام می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از دلایل عدم استقبال  از طرح تجمیع بافت فرسوده و احیای آن، عدم فرهنگ‌سازی آن است چراکه فرهنگ افراد ساکن در این بافت‌ها با فرهنگ آپارتمان نشینی کاملا متفاوت است و ابتدا باید کار فرهنگی با نتیجه مثبت انجام و سپس این طرح اجرایی شود.

مجتمع سازی‌ها در بافت‌های فرسوده که عمدتا قشر ضعیف جامعه در آن زندگی می‌کنند، معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی زیادی ایجاد می‌کند که در این راستا مطالعات کارشناسی توسط مشاور، پیش از اجرای این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لازم به ذکر است در روزهای پایانی سال گذشته اختصاص 2 میلیارد تومان اعتبار برای پایلوت طرح احیای بافت‌های فرسوده شهر کرج، توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

ارائه تسهیلات و معافیت‌های ویژه به‌منظور تشویق بازسازی بافت فرسوده

حجت‌الله غلامرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به بافت فرسوده موجود در شهر کرج و برنامه‌ریزی برای احیای آن، اظهار داشت: 785 هکتار بافت فرسوده در کرج وجود دارد و به استناد ماده 171 قانون چهارم و پنجم توسعه شهرداری و راه‌وشهرسازی باید سالیانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده را احیا کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت طرح رو به انقضا است، تاکنون حتی 5 درصد بافت‌های فرسوده احیا و عمران نشده‌اند و این در حالی است که مدیریت شهری با نگاه ویژه و ارائه تسهیلات در جهت تشویق برای احیای این بافت‌ها اقدام کرده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج، بیان کرد: معافیت از پرداخت 80 درصد عوارض بنا و معافیت از 50 درصد حق نظارت و نقشه برای صدور پروانه توسط سازمان نظام مهندسی، از جمله تسهیلات ارائه شده در این زمینه است.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدام مهمی بر روی این بافت‌ها صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: احیا و عمران این بافت‌ها از دغدغه‌های بزرگ برای مدیریت شهری محسوب می‌شود و از سویی نیز مالکان نیز اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند که در عدم احیای این بافت‌ها بسیار حائز اهمیت است.

غلامرضایی با اشاره به ایجاد دفاتر تسهیل‌گری برای رسیدگی به این مهم، تصریح کرد: دو لایحه مبنی بر دفاتر الکترونیکی برای تسهیل در فعالیت ارباب رجوعان و نیز دفاتر تسهیل‌گری از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر کرج ارسال شد که تصمیم بر آن شد تا این دو دفتر ادغام شوند و به خدمات‌دهی به شهروندان بپردازند.

وی با بیان اینکه کلیات ایجاد این دفاتر در شورای اسلامی شهر کرج به تصویب رسیده، گفت: مقرر شده دفترچه‌های اجرایی و مالی این طرح نیز به شورا ارسال شود چراکه این امر از اولویت‌های کاری مدیریت شهری محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: حدود 30 درصد شهر کرج را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد که عمده این مناطق در حسین‌آباد مهرشهر، آق‌تپه، حصارک جنوبی و شمالی، حیدرآباد، جوادآباد، حاجی‌آباد، ده حسن‌آباد، بیلقان، خلج‌آباد و حصار واقع شده است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها