خبرهای داغ:
نشست هم اندیشی مدیران رسانه پیرامون جنایات آل سعود؛
نشست هم اندیشی مدیران رسانه درباره تحولات یمن از سوی سازمان بسیج رسانه و در محل ساختمان مرکزی ایرنا با حضور سید نظام الدین موسوی مدیرعامل فارس، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و مصیب نعیمی مدیرمسئول روزنامه الوفاق برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۱۴۴۵۴
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست هم اندیشی مدیران رسانه درباره تحولات یمن از سوی سازمان بسیج رسانه و در محل ساختمان مرکزی ایرنا با حضور سید نظام الدین موسوی مدیرعامل فارس، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و مصیب نعیمی مدیرمسئول روزنامه الوفاق برگزار شد.



سید نظام الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس در این نشست خبری با انتقاد از سکوت خبری رسانه های غربی در برابر حملات آل سعود به یمن، از وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست زمینه ای فراهم کنند تا چالش های خبری نهفته در یمن به خوبی منعکس و منتشر شود.

 
موسوی در ادامه نشست هم اندیشی مدیران رسانه ها در محکومیت جنایات آل سعود علیه مردم مظلوم یمن افزود: باید شرایطی فراهم شود تا خبرگزاری ها و رسانه ها در یمن حضور یافته و در مسیر رساندن فریاد مظلومیت مردم یمن به گوش جهانیان رسالت خود را به انجام رسانند.

وی ادامه داد: تحولات زیادی در کشورهای منطقه به وقوع پیوسته اما اکنون این سوال مطرح است که چرا مساله یمن تا این اندازه حایز اهمیت شده است.

موسوی اظهار داشت: مردم یمن در طول تاریخ از مناظر مختلف نزدیک به ایران بوده اند به گونه ای که حتی قبل از ورود اسلام نیز یمن همواره با ایران تعامل داشته است.

وی با اشاره به اینکه سید حسن نصر الله نیز در سخنان اخیر خود جایگاه یمن در تاریخ خاورمیانه را مهم خوانده است، اضافه کرد: مردم یمن مردمی صبور، فهیم و انقلابی و جزء نخستین ملت هایی بودند که به ندای پیامبر اکرم (ص) و اسلام لبیک گفتند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس توضیح داد: یمنی ها به دست حصرت علی (ع) اسلام آوردند و در دهه های اخیر نیز به ندای انقلاب اسلامی ایران لبیک گفتند و هر چند همواره در معرض دیکتاتوری استعمار قرار داشته اند اما هیچ گاه هویت خود را نباخته اند.

موسوی با بیان اینکه مردم یمن از آنجا که می خواهند سرنوشت خود را تعیین کنند اینگونه مورد هجوم قرار گرفته اند، افزود: یمن اصل عربیت است و قبایل بزرگ عربی از آنجا سرمنشا گرفته اند و اکنون تنها مساله مردم این کشور آزادی خواهی است.

وی ادامه داد: مردم یمن به مدد بیداری اسلامی در سال های اخیر و منبعث از گفتمان امام راحل و انقلاب اسلامی بیدار شده و می خواهند سرنوشت خود را رقم بزنند اما دولت سعودی قصد دارد یمن همچنان حیاط خلوتش باشد.

مدیر عامل خبرگزاری فارس، دولت سعودی را آلت دست آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و گفت: محور مقاومت که پیش از این در ایران خلاصه می شد امروز در سراسر خاورمیانه دنبال می شود و در نقاط مختلف رسوخ پیدا کرده که این مساله به ضرر آنها است.

موسوی اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی امروز در دنیا خریدار بسیاری دارد و تحولات منطقه به سمت و سوی دیگری در حال حرکت است و البته این شرایط برای استعمارگران خطرناک است بویژه اینکه این محور یک جریان مقاومت ضد امپریالیستی است.

وی یادآورشد: اگر در یمن و بحرین انتخابات برگزار شود سعودی ها که تنها منبع و پناهگاه آنها پول و وابستگی به استعمار است، جایگاهی ندارند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه اکنون شاهد سکوت سنگین در سطح بین المللی در مواجهه با حملات آل سعود به مردم مظلوم یمن هستیم، اضافه کرد: مدعیان لیبرال دموکراسی که اگر در هر منطقه ای اتفاقی بیفتد به منظور ایجاد اسلام هراسی رسانه های آنها با قوت وارد میدان می شوند اکنون در قبال یمن و بحرین سکوت کرده اند.

موسوی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار رسمی یونیسف از یک هزار و 50 نفر تلفات و شهید در یمن 150 نفر آنان کودک هستند از این رو اکنون این سوال مطرح است که مدعیان لیبرال دموکراسی کجا هستند؟

وی اظهار کرد: در این شرایط وظیفه رسانه ها است تا با انتشار خبرهای یمن، حامیان آل سعود را مورد حمله قرار دهند و اینک که رسانه های غربی در برابر فجایع یمن سکوت کرده اند لازم است رسانه های آزاد با طیف و سلیقه های مختلف با قوت ورود پیدا کرده و در داخل و خارج از کشور صدای رسای مردم مظلوم یمن را به گوش جهانیان برسانند.

مدیر مسئول روزنامه الوفاق با اشاره به اینکه توطئه بزرگی در یمن توسط سعودیها طراحی شده است، علت این حضور و جنگ و خونریزی را کینه، کبرو نخوت آل سعود نسبت به مردم بی دفاع یمن عنوان کرد.

مصیب نعیمی پورضمن محکوم کردن جنایات رژیم آل سعود علیه مردم بی دفاع و مظلوم یمن به سابقه کینه ورزیها و جنایات آل سعود در گذشته علیه مردم بی دفاع و حمایت های آنها از استکبار، ترویسم و جنگ طلبان اشاره کرد و گفت: امروز سعودیها مردم بی دفاع و مظلوم یمن را بدون هیچ گناه و تقصیری می کشند.

به گفته وی به نظر نمی رسد هیچ بشری اینگونه خوی وحشیانه داشته باشد و تنها به بهانه های واهی زنان و کودکان و مردم را در سطح شهر و مناطق مسکونی به خاک و خون بکشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی تصریح کرد که آل سعود فکر می کند با پول و ثروتی که در اختیار دارد می تواند با زور و جنگ و خونریزی همه را بخرد و تحت سلطه خود در آورد.

نعیمی با اشاره به خلاء حضور رسانه های ایرانی در یمن گفت: اگرچه ما بصورت فیزیکی در آن کشور حضور نداریم اما بسیاری از رسانه های موجود در این کشور با ارسال ایمیل به من اعلام کرده اند که حاضرند بدون هیچ توقع مالی خلا حضور رسانه های ایران در آن کشور را پر کنند.

وی در عین حال گفت: البته رسانه های مختلفی در این کشور هم اکنون فعالند و اخبار جنایات آل سعود را لحظه به لحظه مخابره می کنند اما این نباید برای ما کافی باشد.

مدیر مسئول روزنامه الوفاق گفت: باید با هماهنگی دستگاههای مسئول بتوانیم شرایط حضور رسانه های ایران در این کشور را برای مخابره خبرهای یمن مهیا کنیم.

نعیمی پور در ادامه به برخوردهای چندگانه و چند پهلوی رسانه های خارجی و برخی کشورهای عربی در انعکاس جنایات ذر یمن هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این رسانه ها با توجه به وابستگیهایی که دارند به ویژه به استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی ، اخبار مربوط به جنایات آل سعود را وارونه جلوه می دهند و در واقع یمنی ها را ظالم و اسرائیلی ها و آل سعود را حقدار و مظلوم نشان می دهند.

به گفته وی، رسانه های خارجی امروز اخبار و وقایع مربوط به یمن را به گونه ای منعکس می کنند که گویی مردم چیزی نمی فهمند و تنها مطالبی که این رسانه های خارجی و بیگانه منعکس می کنند درست است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی با تاکید براینکه توطئه بزرگی هم اکنون در یمن از سوی آل سعود در حال وقوع است ، گفت: رسانه ها باید با حضور خود در این کشور دست در دست هم و با اتحاد، جنایات و خوی وحشیگرانه سعودیها را به جهانیان منعکس کنند.

نعیمی پور خاطرنشان کرد که موضوع حضور رسانه های ایرانی در یمن باید کارشناسی و با هماهنگی و تلاش دستگاههای ذیربط این امکان هرچه سریعتر فراهم شود.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در ادامه این نشست با بیان اینکه رسانه ها حضور جدی در یمن ندارند، گفت:امیدواریم بیش از پیش به رسالت خود در رساندن صدای مظلوم مردم یمن به جهان عمل کنیم و شرمنده این مردم مظلوم نباشیم.

حجت الاسلام المسلمین سید محمود دعایی در نشست هم اندیشی مدیران رسانه در محکومیت جنایات آل سعود علیه مردم مظلوم یمن با تقدیر از ابتکار بسیج رسانه در برگزاری این نشست و خبرگزاری جمهوری اسلامی برای میزبانی گفت :امروز با وجود این همه جنایت علیه مردم مظلوم یمن فقط صدا و سیما یک نماینده در یمن دارد.

دعایی از این که رسانه ها حضور جدی در یمن ندارند ابراز شرمندگی کرد و افزود:شاید بنا به دلایلی رسانه ها مصلحت ندیده اند که در یمن باشند ، اما رسانه ها در داخل رسالت خود را خوب ایفا کرده اند ،تحلیل ،توضیح مسایل یمن را به خوبی انجام داده اند .

دعایی اظهار داشت: امروز ما مدیران رسانه به اینجا آمده ایم تا از ظرفیت خود استفاده کنیم که مظلومیت مردم یمن را به گوش برسانیم و به رسالت خود عمل کنیم .امیدواریم این نشست زمینه ای باشد تا بیش از پیش به رسالت خود عمل کنیم وشرمنده مردم مظلوم یمن نباشیم .

محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در ادامه این نشست گفت: رسانه در نسبت با انسان معنی پیدا می کند و ما چه به عنوان تکلیف دینی و چه کارکرد حرفه ای و رفتار انسانی نمی توانیم نسبت به درد و رنج انسان های دیگر بی تفاوت باشیم. رسانه هم از این قاعده مستثنی نیست.

خدادی به شرایط تاسف بار مردم یمن اشاره کرد و گفت: امروز بی تفاوتی به درد و رنج و آلام کودکان و زنان و مردان بی گناهی که در کشور و خانه خود از حداقل امکانات محروم هستند، آزار دهنده است.

وی افزود: این که اصحاب رسانه امروز در باره یک سوژه بزرگ جهانی گرد هم جمع شده اند، نکته ای قابل تامل است.

خدادی این سوال را مطرح کرد که جرم وگناه مردم یمن چیست، و افزود: مردم بیگناه یمن به چرم و به بهانه کدام قانون دچار چنین سرنوشتی شده اند؟ هیچ انسانی نباید نسبت به درد و رنج مردم یمن بی تفاوت باشند.

مدیر مسوول روزنامه اعتماد گفت :همه رسانه ها بر مظلومیت مردم یمن اتفاق نظر دارند و این مظلومیت امروز یک حق مضافف بر گردن ما نهاده است .

الیاس حضرتی افزود: جرم مردم یمن این است که می خواهند خودشان سرنوشت خودشان را تعیین کنند و انتخابات برگزار کنند .این رویکرد مردم یمن و برگزاری انتخابات برای آل سعود یک زهر کشنده است .

وی ادامه داد: دشمنان از حضور و نفوذ انقلاب اسلامی ایران در جهان و منطقه وحشت کرده اند ،اما امروز در بیخ گوش سعودی ها با ایستادگی مردم یمن خطر را احساس می کنند .

حضرتی گفت :مردم یمن با الگو برداری از انقلاب اسلامی ایران و شیوه های آن حکومت دست نشانده سعودی را سرنگون کردند .از دولت عربستان بیش از این انتظار نیست اما کسانی که فریاد دموکراسی سر می دادند نیز در مقابل مردم یمن صف کشیده اند .

حضرتی با اشاره به نظرات بوش در ایجاد خاورمیانه جدید تاکید کرد:ابتکار آنها در این است که شیعه و سنی را به جان هم بیندازند .

مدیرمسئول روزنامه اعتماد گفت: ما آماده هستیم با استفاده از جایگاه رسانه و با حضور فعال خبرنگاران در یمن مظلومیت این مردم را به جهانیان برسانیم .

بر اساس این گزارش، محمد خدادی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان سخنران پایانی این نشست با بیان اینکه موضوع یمن باید دغدغه همه ما باشد ، افزود: رسانه ها و اهل قلم به هر طریق باید از مظلومیت مردم این کشور که مظلومیت انسان در عصر حاضر است سخن بگویند و ابعاد آن را باز کنند.

وی افزود: موضوع دیگر بی قانونی و توحش است و اینکه صرفا داشتن پول می تواند حق ابتدایی انسان را از او سلب کند و همه نسبت به این اتفاقات بی تفاوت باشند.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: این مسائل که امروز گریبان مردم یمن را گرفته است قطعا گریبان همه قدرتهایی که فکر می کنند با پول و ثروت بر جهان غلبه کنند را خواهد گرفت.

خدادی در بخش دیگر با اشاره به نزدیک بودن سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: امروز ندای امام راحل بار دیگر از یمن شنیده می شود و حقانیت انقلاب اسلامی در مردم یمن و ندای آزادی خواهی آنان تبلور یافته است.

مدیرعامل ایرنا تصریح کرد:همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند مردم مظلوم یمن حقانیت خود را برای همیشه در تاریخ به اثبات رساندند و به رغم ستم هایی که تحمل می کنند در مقابل همه بی قانونی ها که در حقشان شد قانونی ترین رفتار را داشته اند تا جایی که حتی یک اقدام خلاف مقررات بین المللی نداشته اند.

وی گفت: امروز تنها خواسته مردم یمن که با حداقل امکانات از آن دفاع می کند استقلالشان است و باید ابعاد حقوقی بین المللی و جغرافیایی این اتفاقات باز شود.

خدادی با اشاره به دخالت آل سعود در یمن اظهار داشت: آل سعود بارها این رفتارها را داشته و پول های خود را در نقاط مختلف هزینه کرده اما چون سلامت و صداقت و انسانیت نداشته این اقدامات به سوی خودش بازگشته و نتیجه معکوس به همراه داشته است و عجیب است که چرا نمی توانند از این رخدادها عبرت بگیرند که نتیجه کمک به تروریستها در سوریه، عراق وافغانستان چه سرانجامی داشته و چرا با وجود این نتایج این اقدامات باز هم تکرار می شود.



ارسال نظرات
پر بیننده ها