خبرهای داغ:
هانس بلیکس:

هیچ دلیلی برای بازرسی نامحدود از ایران وجود ندارد

مدیر کل اسبق آژانس رفتار بد غرب را موجب مصمم شدن ایران برای خودکفایی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم دانست.
کد خبر: ۸۵۱۴۳۰۹
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
هانس بلیکس در مصاحبه با صدای آمریکا هر چند گفت «کره‌جنوبی و سوئد با وجود داشتن رآکتور اتمی غنی‌سازی نمی‌کنند» اما تصریح کرد: ایران تجربه بدی در این زمینه داشت چرا که درخواست خرید او رد شد و در دهه 1980 دیگر نتوانست اورانیوم غنی شده خریداری کند و این زمینه‌ساز تصمیم آنان برای خودکفایی شد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: طبق پروتکل الحاقی، آژانس می‌تواند درخواست بازرسی از اماکن و مصاحبه با افراد را داشته باشد؛ البته در صورتی که دلیلی داشته باشد که فعالیت‌های هسته‌ای در آن مکان‌ها یا به وسیله آن اشخاص انجام شده است.
او اظهار داشت: اینکه ایران یک بار پذیرفت آژانس از پارچین بازرسی کند، خوب بود؛ از طرف دیگر مخالفت ایران با بازرسی‌های نامحدود از یک پایگاه نظامی را می‌توان درک کرد و دلیلی هم برای این وجود ندارد که لازم باشد آژانس به طور نامحدود دست به چنین اقداماتی بزند.
بلیکس با اشاره به اینکه گزینه دیگری هم وجود دارد، ادامه داد: این گزینه می‌تواند بازرسی تحت کنترل کشور مورد نظر باشد؛ در این مورد ایران می‌تواند بازرسان را فقط به ساختمان‌های مورد ظن کارشناسان ببرد نه اینکه آنها به تمامی پایگاه که حتما بخش‌های محرمانه هم دارد، دسترسی داشته باشند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار