یک استاد دانشگاه در گفتگو با بسیج مطرح کرد؛

افراد دغدغه مند در مسند امور فرهنگی قرار بگیرند

ابراهیمی گفت: مراکز فرهنگی باید به وسیله افراد صاحب نظر و دغدغه مند اداره شود بخشی از بد حجابی ها به دلیل کج رفتاری کسانی است که اراده فرهنگی لازم را ندارند ولی در مسند امور فرهنگی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۸۵۱۴۰۸۱
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

مرتضی ابراهیمی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه عفاف و حجاب سرویس فرهنگ و جامعه خبرگزاری بسیج با بیان اینکه عوامل متعددی در موضوع حجاب دخیل هستند گفت: متاسفانه شناخت افراد از مفهوم عفاف و حجاب ضعیف است در کنار عامل شناخت، عوامل دیگری چون محیط اجتماعی و زندگی افراد، شبکه های اجتماعی، رسانه ها، مطبوعات و فضای سایبری مجموعه ای را تشکیل می دهند که پدیده عفاف و حجاب را به صورت مثبت یا منفی جهت دهی می کنند.

وی ادامه داد: در مجموع مهم ترین مانع برای حفظ حریم عفاف و حجاب، میزان آگاهی افراد نسبت به مبانی فکری اسلام است، یک فرد مسلمان باید بداند نگاه اعتقادات دینی و مذهبی نسبت به حجاب چیست در حالیکه امروزه فرهنگ غالب در محیط زندگی میزان عفاف و حجاب افراد را تعریف می کند اگر اعتقادات فرد در این زمینه کامل و به درستی شکل بگیرد شاید مسائل اجتماعی به آنها خدشه وارد کند ولی نمیتواند شکل کلی آن را از بین ببرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکثریت افراد بدحجاب، اصل حجاب را قبول دارند گفت: ولی شناخت منطقی و درستی از حجاب ندارند حتی خانواده ها نیز نسبت به این موضوع شناخت کافی و دقیقی ندارند.

ابراهیمی با طرح این موضوع که در علوم انسانی در هیچ پدیده ای قطع و یقین وجود ندارد تصریح کرد: بدحجابی نمی تواند صرفا یک منشا منفی داشته باشد، عوامل متعددی ممکن است در این قضیه دخیل باشند.

وی افزود: در حقیقت این یک کار فرهنگی است که به ظرافت و دقت نیازمند است بر اساس مبنای اعتقادی امر به معروف و نهی از منکر متولیان فرهنگی و مسئولین باید راه های نهادینه کردن این ارزش را به مردم آموزش دهند، در این میان نباید از نقش پررنگ خانواده ها نیز غافل شد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به "آموزش" به عنوان مهم ترین عامل در ترویج عفاف و حجاب خاطر نشان کرد: رسانه ها باید فعالانه وارد صحنه شوند، نخبگان دانشگاهی و حوزوی به شکل نشست و هم اندیشی در مدارس و دانشگاه ها پیرامون مسئله حجاب بحث کنند.

مسوول بسیج اساتید اردبیل افزود: باید بپذیریم که بخشی از بد حجابی ها به دلیل کج رفتاری و بد رفتاری متولیان فرهنگی است مانند کسانی که فرهنگی نیستند ولی در مسند امور فرهنگی قرار گرفته اند و یا کسانی که فرهنگی هستند ولی اراده فرهنگی لازم را ندارند.

ابراهیمی در خاتمه با تاکید بر اینکه مراکز فرهنگی باید به وسیله افراد صاحب نظر و دغدغه مند اداره شود اظهار داشت: انتظار می رود مسئولین برای حل این معضل با رجوع به موازین دینی، سیره و فرمایشات پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام و الگوسازی از آنها و همچنین بررسی نظرات و دیدگاه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی )پیرامون این موضوع بر مبنای این اصول به شکل هماهنگ در جهت رفع این مشکل حرکت کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار