امام جمعه تفرش عنوان کرد:

نیازهای معنوی جوانان در مراسم اعتکاف تأمین شود

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به لزوم انجام سنت حسنه اعتکاف، افزود: هرچه غفلت ما در زندگی کم شود مشکلات ما نیز کم خواهد شد و اعتکاف فرصتی برای غفلت‌زدایی است که در واقع می‌تواند غفلت‌ها را از بین ببرد.
کد خبر: ۸۵۱۴۰۳۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
حجت‌الاسلام محمد مومنی،با اشاره به آئین معنوی اعتکاف خطاب به حضرت ابراهیم(ع) و  فرزندش اسماعیل در آیه 125 سوره مبارکه بقره می‌فرماید؛ وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ؛ و چون خانه [کعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار دادیم [و فرمودیم] در مقام ابراهیم نمازگاهى براى خود اختیار کنید و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا براى طواف‏کنندگان و معتکفان و رکوع و سجودکنندگان پاکیزه کنید،  افزود: خداوند این دستور را به پیغمبر خود می دهد یعنی وظیفه خدمتگزاری به عبادت کنندگان را به نبی اکرم واگذار می‌کند.

وی در خصوص لزوم انجام سنت حسنه اعتکاف، اظهارکرد: اعتکاف برای هر فردی که بخواهد آینده دنیوی و اخروی خود را بسازد امری لازم و ضروری است.

امام جمعه تفرش در ادامه افزود: انسان به دور از هیاهوی دنیا هر چند وقتی یک باز نیاز دارد روی رفتار و کردار خود تفکر کند و عملکرد خود را بسنجد که آیا مورد رضای خدا بوده است یا در نهایت به این نتیجه برسد که همه امور در دست خداست که اگر این مسئله برای انسان درونی شود و وجدانی شود دیگر ظلمی صورت نخواهد گرفت؛ چراکه اکثر ظلم‌ها بر اساس قدرت طلبی و چپاول است.

مومنی در پاسخ به این سوال که اعتکاف چه آثاری بر زندگی مردم و به ویژه جوانان می‌تواند داشته باشد؟، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید؛ تمام مشکلات انسانها از غفلت است یعنی انسان زمانی که از خدا غفلت پیدا کند مشکلات بیشتر می‌شود.

وی در ادامه به داستان حضرت مریم(س) اشاره کرد و گفت: زمانی که حضرت مریم(س) با فرزند خویش به بیرون از شهر رانده شد، احساس گرسنگی و تشنگی کرد و از خدا طلب رزق و روزی نمود خداوند به ایشان اشاره کرد درخت خشکیده را بتکان تا خرمای تازه برای تو ببارد. حضرت مریم فرمود؛ خدایا زمانی که در شهر بودم هیچ مشکلی نداشتم همه نوع روزی برایم فراهم بود اما چرا وضعیت من اینگونه شد؟ خداوند در جواب به آن حضرت فرمود آن زمان همه حواس تو معطوف به من بود اما اکنون به دلیل وجود این فرزند و مشکلاتی که برایت به وجود آمده توجه نسبت به خدا کمتر شده و در واقع از خداوند غافل شده‌ای به میزان غفلت، گرفتاری تو در زندگی بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: در واقع هرچه غفلت ما در زندگی کم شود مشکلات ما نیز کم خواهد شد و اعتکاف محلی و آئینی است برای غفلت‌زدایی که در واقع می‌تواند غفلت‌ها را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام مؤمنی در خصوص وظیفه مسئولین در جهت هرچه بهتر انجام شدن این فریضه الهی، خاطرنشان کرد: مسئولان در این راستا وظیفه خاصی برعهده دارند ؛ چراکه مسئولان یک نظام اسلامی هم وظیفه رسیدگی به زندگی مادی مردم را دارند و هم زندگی معنوی مردم؛ همانگونه که جسم احتیاج به تغذیه مناسب دارد به تغذیه روح نیز باید اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: در غرب با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در جهت رفع نیازهای مادی مردم شده است به این امر اذعان دارند که دچار درد نامرئی شده‌اند.

امام جمعه تفرش در پایان، با اشاره به اینکه نیازهای روحی و معنوی جوانان باید تامین و اشباع شوند و مسئولین خدمتگزار در نظام جمهوری اسلامی باید به این دو نوع نیاز مردم به ویژه جوانان توجه کنند، تصریح کرد: باید بسترهایی در مراسم اعتکاف در این راستا فراهم شود.

ارسال نظرات