رضا عابدين پور گوشه نشيني و عدم بكارگيري مديران مومن و انقلابي را زمينه ساز گسترش فساد اداري مي داند.
کد خبر: ۸۵۱۳۸۱۸
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

رضا عابدين پور كارمند نمونه وزارت تعاون و امور اجتماعي در گفت و گو با کارمندپرس،درباره مشكلات سيستم اداري كشور گفت: يكي از مشكلات جدي كه در ادارات و دستگاه ها با آن درگير هستيم بحث پارتي بازي است كه به نظر من زمينه ساز خيلي از معضلاتي است كه با آن درگير هستيم. همچنين موضوعي ديگري كه وجود دارد گوشه نشيني افراد متعهد و مومن است. متاسفانه در ادارات از افراد مومن و با ايمان در راس كار نيستند و قدرت طلبي نفراتي كه كمتر متهد هستند به نظام اداري كشور لطمات زيادي زده است.

عابدين پور با اشاره به اينكه يكي ديگر از مشكلات ما عدم نظارت كافي روي عملكرد مديران است، افزود: نظارت در ادارات كمرنگ و ضعيف است و به صورت جدي اين نظارت وجود ندارد. اين هم به اين بر مي گردد كه در بازرسي و حراست اداره آدم هاي با ايمان كمتر حضور دارند و همين سبب مي شود با كوچكترين مشكلي، كل سيستم دچار مشكل شود.

وي اظهار داشت: اين در شرايطي است كه افراد خوبي به عنوان ناظر فعال باشند و همه چيز در كنترل باشد، چنين مشكلاتي ديده نمي شود. مورد ديگر ستادهاي خبري ادارات است كه افراد مطمئني در اين بخش مشغول به فعاليت نيستند و همين باعث مي شود تا اطلاعات و مشكلات به خوبي منتقل و پيگيري نشود و اين مشكلات انباشته شود و فساد يك دستگاه را در بر بگيرد.

كارمند نمونه وزارت تعاون و امور اجتماعي درباره راهكارهايش براي بهبود نظام اداري كشور خاطر نشان كرد: نظارت قوي و محكم يكي از اصولي است كه مي تواند مانع شكل گيري فساد در دستگاه ها باشد. البته بايد به افراد ناظر اختيارات كافي داد و امكانات مورد نيازشان را نيز در اختيارشان گذاشت تا بتوانند با دست باز بر روي عملكرد مديران و كارمندان نظارت كنند و با تخلفات قاطعانه برخورد كنند.

عابدين پور همچنين برگزاري كلاس هاي آموزشي و اخلاقي براي كارمندان را از ديگر راه هاي سالم شدن سيستم اداري كشور برشمرد و تصريح كرد: متاسفانه در موضوع اخلاق و رفتار درست با ارباب رجوع ضعف هاي زيادي داريم. تهاجم فرهنگي غرب نيز سبب شده تا برخي كارمندان تحت تاثير آنها قرار بگيرند و محيط ادارات به سمت غير اخلاقي شدن پيش برود. به همين خاطر بديهي است كه بايد در اين رابطه با برگزاري كلاس هاي و دوره هاي آموزشي و هزينه كردن در اين رابطه جو ادارات را سالم سازي كنيم.

وي با بيان اينكه رسيدگي به معيشت و رفاه كارمندان هم در سالم تر شدن جو ادارات و دستگاه ها ضروري است، تاكيد كرد: به هر حال وقتي يك كارمند از نظر حقوقي تامين نباشد، مجبور است رو به شغل هاي دوم و سوم بياورد و همين سبب مي شود تا كارايي اش در محيط اداري پائين بيايد و در اداره بيشتر از آن كه به فكر انجام دادن درست مسئوليتش باشد، به كارهاي خارج از مجموعه اش فكر مي كند.

كارمند نمونه وزارت تعاون و امور اجتماعي درباره نقش كاغذبازي و بروكراسي در كندتر شدن كارهاي اداري اظهار كرد: قبول دارم كه كاغذ بازي كارها را كند تر كرده است و معتقدم با توجه به الكترونيكي شدن كارها و استفاده از اتوماسيون اداري در نامه نگاري ها، اين روند را تسريع ببخشيم، البته اين در صورتي مفيد به فايده است كه نظارت قوي هم وجود داشته باشد.

عابدين پور همچنين درباره طرح تكريم ارباب رجوع در ادارات هم گفت: تكريم ارباب رجوع بايد در اولويت ادارات و دستگاه ها قرار بگيرد. با وجود اين حضور كارمنداني كم ظرفيت كه با ارباب رجوع برخورد سرد و بدي دارند سبب شده تا اين طرح به خوبي اجرا نشود و نارضايتي هايي را به وجود بياورد و بايد با برخورد با چنين كارمنداني زمينه احترام به ارباب رجوع را فراهم كنيم.

انتهای پیام.

ارسال نظرات