روحانی در همایش سراسری فرماندهان ناجا:
رئیس جمهور کشورمان گفت:‌ پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است، پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.
کد خبر: ۸۵۱۳۷۶۱
|
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز شنبه در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، اظهارداشت: ایمان به خداوند، دین حق و راه حق برای قلب و روح انسان امنیت و آرامش می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.

وی تأکید کرد: دولت یازدهم در کنار برنامه‌هایی که بر دوش دارد به هرچه در انتخابات وعده داده در پی آنها بوده و هست تا آنها را نعل به نعل عمل و اجرا کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که دولت از آغاز اهمیت ویژه‌ای برای آن قائل بوده مسأله امنیت در کنار مسأله سلامت بوده است.

روحانی تاکید کرد:‌ در سال 91 بودجه عمرانی 11 هزار میلیارد تومان، سال 92 بودجه عمرانی 22 هزار میلیارد تومان و سال 93 بودجه عمرانی 32 هزار میلیارد تومان بوده که اجرا شده است.

وی افزود: علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشته ضمن اینکه بودجه جاری را پرداخت کرده‌ایم بودجه عمرانی را افزایش دادیم و اتکای ما به نفت از همیشه تاریخ پایین‌تر بوده است، با این حال بودجه نیروهای مسلح را صددرصد و بیشتر از آن پرداخت کردیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برخی از ما ایراد می‌گیرند و می‌گویند دولت بنا بوده که پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می‌کند.

وی ادامه داد:‌ یک اشکالی که در ذهن برخی‌ها وجود دارداین است که بین جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب و امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه تفاوتی قائل نیستند، اینها دو مقوله هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ ما در جامعه نیازمند امنیت هستیم و برای ایجاد امنیت باید هزینه کنیم، موفق‌ترین نیروی امنیتی در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره‌وری از آن بیشتر.

روحانی با بیان اینکه مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیرو است، گفت: اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم و اثربخشی پلیس را افزایش دهیم یک حرکت خوب و مؤثر انجام دادیم.

وی در ادامه اظهار داشت: سال همدلی و همزبانی است و باید این را مورد توجه قرار دهیم که همدلی باید در میان بخش‌های مختلف ناجا افزایش پیدا کند. پلیس در تمام کشور مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد. از حراست و حفاظت مرزها تا حراست  از تمام روستاها، شهرها و ....

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر می‌خواهید همدلی را برقرار کنید، اول باید در داخل بخشی که هستید این را انجام دهید و بعد همدلی با سایر نیروهایی که امنیت را برقرار می‌کند. ایجاد امنیت در سایه همدلی و هماهنگی و همکاری بین دولت، نیروهای مسلح و نیروهای اطلاعاتی امکان‌پذیر است.

روحانی تصریح کرد: برای ایجاد امنیت ابتدا باید به ریشه‌ها در این موضوع توجه کنیم، اولین دلیل ایجاد ناامنی فقر و بیکاری است و باید آنها را از بین ببریم، چسبیده‌ایم به چند فرع اسلام و فکر می‌کنیم دنیای منکر و معروف آنجاست.

وی افزود:‌ منکر چیزی است که وقتی پلیس برای اجرای قانون به سمت آن می‌رود همه پلیس را تحسین می‌کنند. یکی از بزرگترین هنرهای اسلام، مردم‌سالاری و ترکیب آن با دین‌سالاری است. افتخار ما این است که اجرای قانون مصوب ما شرعا لازم است و حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و این را ده‌ها بار امام (ره) در سخنرانی‌هایشان مطرح کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید قانون را با دقت اجرا کنیم و خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم قرار می‌گیرند.

وی افزود: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این کار را کردم چون خدا گفته است. پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است.

روحانی یادآور شد: احکام شرع برخی در قانون و بخشی هم مجلس تصویب کرده که مخالف با شرع نبوده است؛ برخی احکام اسلام در قانون نیامده آیا پلیس می‌تواند در آن دخالت کند؟‌ مثلا هنگام نماز ظهر وارد یک بانک شود و به رئیس بانک بگوید وقت نماز است.

وی تاکید کرد: احسان به والدین یکی از واجبات بزرگ ماست ولی آیا می‌شود یک نفر را دستگیر کرد به خاطر اینکه در خیابان از پدرش جلوتر حرکت کرده است؟ نمی‌شود پشت یک درخت علامت راهنمایی و رانندگی بگذاریم و بعد مردم را جریمه کنیم. علامت راهنمایی باید در مقابل دید مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه هماهنگی نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح برای حفظ امنیت ضروری است، گفت: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله متفاوتند.

روحانی در ادامه با اشاره به تلاش‌های بسیار پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: زمانی پلیس قانون را اجرا می‌کند که این قانون ابلاغ شده باشد البته پلیس باید اولویت‌ها را در اجرای قانون در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه برای برخورد با مردم آموزش بسیار مهم است، گفت: شما (پلیس) اولین جمعی هستید که با مردم مستقیم سر و کار دارید، از طرف دیگر شما مظهر اقتدار از طرف نظام هستید البته اقتدار غیر از زور است، اقتدار یعنی قدرت مشروع مقبول.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در برخی موارد برخورد سخت و مشکل می‌شود که اینجا آموزش نیاز است و حسن خلق می‌خواهد. یادمان نرود که صاحبان کشور مردم هستند و همه ما باید نوکر مردم باشیم، تمام کارگزاران نظام نوکر ملت هستند و هیچ سمتی بالاتر از این نیست که ما خادم مردم باشیم.

روحانی ادامه داد: پلیس افتخارش این است که خادم مردم در بخش امنیت است، مردمی که راحت به سر کار می‌روند و راحت می‌خوابند اعتمادشان به پلیسی است که امنیت را در جامعه برقرار کرده است.

رئیس‌جمهور با مهم خواندن چگونگی برخورد با مردم گفت: ما باید بدانیم وقتی با مجرم برخورد می‌کنیم باید با جرم برخورد کنیم، آنجایی که با طرف برخورد می‌کنید به خاطر قانون است. معیار شما قانون است و وقتی کسی قانون را می‌شکند شما به او متعرض می‌شوید اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ماست خصوصا نسبت به جوانان و زنان که این دو طبقه بسیار حساس هستند.

وی در ادامه گفت: وظیفه ما نسبت به هر دوی این طبقه سنگین‌تر است. امام علی(ع) می‌فرمایند اگر یک زنی به تو فحش داد تو حق نداری جواب او را بدهی. همچنین امام علی(ع) در زمان جاهلیت می‌گوید اگر کسی با زنی برخورد می‌‌کرد در آن طایفه تا پایان عمر خود منفور می‌شد.

روحانی با بیان اینکه آموزش برای اجرای قانون مهم است، یادآور شد: قانون برای همه مساوی است اما نحوه برخورد با زن فرق می‌کند پس برای اجرای قانون آموزش اولویت‌بندی و شناخت تهدیدات فرضی مهم است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: گاهی نیروهای مسلح و یا خود دولت درگیر تهدیداتی می‌شود که اصلا تهدید نیست و بافته یک عده‌ای است، من در این خصوص مثال زیاد دارم که در 6 مورد کشور را از جنگ نجات دادیم. از اینکه اطلاعات غلط می‌دادند که مثلا فلان‌ کشور می‌خواهد به ما حمله کند و یا فلان دسته می‌خواهد شهر را به هم بریزد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در تهدیدات اغراق نیز می‌شود، همین الان هفته‌ای نیست که یک تهدید چه اقتصادی، چه فرهنگی و موارد دیگر برای من بیاورند که من وقتی چند سوال می‌کنم می‌بینم که چیزی نیست.

روحانی با بیان اینکه تهدید فرضی تهدید واقعی ایجاد می‌کند، اظهارداشت: عکس‌العمل شما در تهدیدات فرضی در ادامه به تهدید واقعی تبدیل می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید ریشه‌های امور را پیدا کنیم، گفت: پلیس در ظاهر امر با مجرم برخورد می‌کند اما ما باید ریشه‌ها را پیدا کنیم در این خصوص گاهی دولت، گاهی قوه قضاییه، گاهی قوه مقننه و گاهی دستورات و هدایت‌های سطح بالاتر از سوی مقام معظم رهبری وارد عمل می‌شوند که ما همه اینها را نیاز داریم.

وی گفت: باید فضای فرهنگی در جامعه درست شود، نسل جوان ما در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

روحانی با بیان اینکه انسان موجود پیچیده‌ای است،‌ گفت: یک انسان خوب یا بد طی یک هفته ممکن است تغییر کند و این در مورد انسان بد هم صدق می‌کند، چرا که انسان موجودی پیچیده است و عوامل مختلفی در این امر دخالت دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امنیت تنها مسائل انتظامی نیست، خاطرنشان کرد: امنیت، مسائل اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و مسائل فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

روحانی با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی اظهارداشت: شما ضابط قانون هستید و باید قانون را اجرا کنید، یکی از مواردی که مردم عصبانی می‌شوند آن است که اولویت رعایت نمی‌شود و باید جرایم پرخطرتر در اولویت قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: موادمخدر در عدم استحکام خانواده اولویت آسیب اجتماعی است که این مسائل ریشه در بیکاری و فقر دارند.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت می‌داند پلیس ما امروز که وظیفه‌ای را بر عهده دارد و در شرایطی که باب شهادت برای برخی گویی بسته شده است، باب شهادت برای نیروی انتظامی گشوده است و این امر از خیابان تا لب مرز امکان دارد.

روحانی با بیان اینکه نیروی انتظامی در خط مقدم تأمین امنیت جامعه قرار دارند، خاطرنشان کرد: باید در مبارزه با تخلف و جرایم اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم و در تهدیدات خیالی گرفتار نشویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه مردم در برابر قانون و حقوق شهروندی از جمله سنی، شیعی و مسیحی یکی هستند، اظهار داشت: شما باید در کار خود رضایت خداوند را در کنار رضایت عامه مردم قرار دهید.

رئیس‌جمهور با تشکر از اقدامات تیم گذشته فرماندهان ناجا خاطرنشان کرد: تیم جدیدی که فرماندهی مسئولیت انتظامی را بر عهده گرفته‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم خداوند یار، پشتیبان شما باشد. دولت حامی و تقویت‌کننده در کنار شماست.

روحانی با بیان اینکه امسال همدلی را بیشتر در جامعه ببینیم خاطرنشان کرد: پلیس و ناجا باید رونق اقتصادی به ما کمک کنند چرا که بدون کمک شما پیشرفت و رونق اقتصادی امکان‌ناپذیر است و امیدوارم با همدلی و همکاری آنچه را رضای خدا و خواست ملت است را انجام دهید.

ارسال نظرات