خبرهای داغ:
استاندار همدان با بیان اینکه در زمینه ثبت جهانی آثار همدان کم لطفی شده است، گفت: شناخت آثار و مفاخر ایران اسلامی بزرگ‌ترین سرمایه فردی بوده و بی‌تردید این آگاهی‌ها برای شناخت بهتر و بیشتر استان کمک می‎کند.
کد خبر: ۸۵۱۳۵۱۶
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدناصر نیکبخت امروز در افتتاحیه همایش "سنگ، سبک، سینا" در سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار داشت: همدان دارای آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری است که برخی از آنها قابلیت ثبت جهانی را دارد.

وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ اثری از استان همدان به ثبت جهانی نرسیده ولی برخی از استان‌های کشور دارای دو یا سه اثر ثبت جهانی هستند، گفت: براساس تلاش‌های صورت گرفته به دنبال این هستیم تا در سال 2016 بتوانیم یک اثر از استان همدان را به ثبت جهانی برسانیم.

نیکبخت با اشاره به اینکه در زمینه ثبت جهانی آثار همدان کم لطفی شده است، تصریح کرد: جای تاسف دارد که از استان همدان اثری به ثبت جهانی نرسیده و این در حالی است که قابلیت استان در زمینه دارا بودن آثار واجد شرایط ثبت جهانی بالاست.

وی با اشاره به اینکه روز سوم اردیبهشت ماه زادروز یکی از دانشمندان بی بدیل و نوابغ معماری ایران اسلامی یعنی شیخ بهایی است، تاکید کرد: امروز به مناسبت شصتمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا، ابعاد مختلف این اثر فاخر را که بر قرار مقبره شیخ‌الرئیس واکاوی کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه معمار به معنای سازنده بوده و معمار اصلی جهان خداوند است، اظهار داشت: پاره‌ای از ساختمان‌ها دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای هستند که این مسئله به لحاظ پیامی است که دارند و باید به این نکته توجه داشت که پیام یک بنا مهمتر از معماری ساختمان است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه بوعلی سینا عمر کوتاهی داشت ولی زندگی عقلانی و خردمندانه وی او را به عنوان حکیم هزاره‌ها معرفی کرد، گفت: آثار وی در حال حاضر در معتبرترین دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، از سوی دیگر در زمینه طب و پزشکی میراث بقرطی و جالینوسی را ترکیب و در علم و ادب اسلامی نیز تحولی به وجود آورد.

وی با اعلام اینکه تاثیر بوعلی سینا در علوم تجربی و نظری تا امروز در شرق و غرب باقی بوده و بسیاری از پیشرفت‌ها در شاخه‌های عمده دانش بر پایه نظرات و آرا وی صورت گرفته است، گفت: از این دانشمند بزرگ آثار برجسته مختلفی در شاخه‌های مختلف فلسفه، ریاضیات، طبیعی، پزشکی، موسیقی و ادبیات بر جای مانده که برخی از محققان شمار آثار اصیل او را 131 و آثار منتسب به وی را 111 اثر اعلام کرده‌اند.

استاندار همدان با تصریح بر اینکه براساس شواهد و مستندات عملیات اجرایی این بنا از سال 1330 آغاز و به مدت 4 سال طول کشیده است، عنوان کرد: اینک پس از 60 سال بر آن شدیم تا از تلاش‌های سازندگان این بنا قدردانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شناخت آثار و مفاخر ایران اسلامی بزرگ‌ترین سرمایه فردی بوده و بی‌تردید این آگاهی‌ها برای شناخت بهتر و بیشتر استان کمک میکند، بیان کرد: ساختمان‌ها و انسان‌های بزرگ، علما، صاحب‌نظران و بزرگان شاخص این مرز و بوم هستند.

وی عنوان کرد: در رابطه با مشاهیر و مفاخیر بزرگ منتسب به همدان بررسی‌هایی صورت گرفته و بر آن هستیم تا به عنوان کار فرهنگی بزرگداشت‌هایی را برای آن افراد داشته باشیم.

استاندار همدان با اعلام اینکه سال 94 در استان همدان به عنوان سال میرسیدعلی همدانی معرفی شده و سال 2015 نیز از سوی یونسکو نیز به عنوان سال میرسیدعلی معرفی شده و در این زمینه به زودی سفری به تاجیکستان داریم.

گفتن است؛ همایش "سنگ، سبک، سینا" به مناسبت شصتمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا و روز معمار در سوم اردیبهشت ماه با حضور مدیران، مسئولان و معماران ایران در سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

همایش «سبک، سنگ، سینا» به همت دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری استانداری، سازمان نظام مهندسی، میراث فرهنگی و گردشگری، صدا و سیما، شهرداری، دانشگاه‌ها در روز پنجشنبه سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌مناسبت روز معمار با حضور جمعی از مفاخر معماری ایران، صاحب‌نظران، مقامات کشوری و لشکری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات