اقتصادی بودن این سفر چیزی جز پوشش و ساده‌سازی عامدانه موضوع نیست. این چه هیئت تجاری یا توریستی است که به قم رفته و به نوشته نیویورک تایمز با یک «آیت الله اصلاح طلب»! گفت و گو می‌کند.
کد خبر: ۸۵۱۳۴۷۳
|
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

 

 



 


خبرگزاری بسیج مازندران،سفر اخیر یک هیئت 24 نفره آمریکایی به ایران، حواشی و البته تفسیرهای زیادی را به دنبال داشته است. نخستین بار این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بود که روز دوشنبه گزارشی از این سفر منتشر کرد. تیتر گزارش نیویورک تایمز این است؛ «بیلبورد‌ها در ایران می‌گویند مرگ بر آمریکا، اما مقامات می‌گویند بیایید مذاکره کنیم»!

 

به نوشته این روزنامه، این 24 نفر از تجار و سرمایه داران آمریکایی هستند که برای بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری راهی ایران شده‌اند. البته با ویزای توریستی و در این سفر خود را توریست معرفی می‌کنند و تاکید دارند این سفر از هیاهوی رسانه‌ای به دور باشد، درست مثل نظر مسئولانی که با آنان دیدار غیررسمی داشته‌اند!

 

فرستادگان آمریکا در رستورانی مجلل در شمال پایتخت با برخی کارشناسان اقتصادی و مسئولان ایرانی دیدار می‌کنند و ظاهراً از این دیدارها کاملاً راضی هم هستند و می‌گویند؛ مقامات ایرانی با آغوش باز از ما استقبال کردند.

 

یکی از اعضای این هیئت درباره عنوان توریست و دیدارهایشان با مقامات و چهره‌های اقتصادی ایران اینگونه می‌گوید: «ما توریست هستیم؛ اما طبیعی است که بسیاری از کمپانی‌های ما پتانسیل و تمایل حضور در ایران را دارند، چون معاملات بسیار مهمی را رهبری می‌کنند

 

فالوده با معاون وزیر!

 

ند لامونت که نیویورک تایمز وی را یک متخصص و سرمایه گذار در زمینه دیجیتال و البته سیاستمدار سابق معرفی می‌کند، دیدار‌های هیئت در رستوران مجلل در منطقه الهیه را اینگونه روایت می‌کند‌: « روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران آمریکایی سخن گفتند. «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد. جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت ٨٠ میلیونی ایران ٤٠ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های ٣G و ٤G به سرعت در ایران در حال توسعه است

 

نصرالله جهانگرد؛ شخصی که برخی وی را نفر اصلی وزارت ارتباطات بعد از واعظی معرفی می‌کنند، یکی از چهره‌های اصلی دیدار‌کننده با هیئت تجار آمریکایی بوده است؛ هیاتی که ظاهرا طرف ایرانی بیشتر مایل بوده که محتوای دیدار را محرمانه نگه دارد. البته در گزارش نیویورک تایمز جزئیات بیشتری از افرادی که در جمع آمریکایی‌ها سخنرانی کرده‌اند وجود ندارد.

 

آدرس غلط به آمریکایی ها

 

نکته مهم و قابل تامل در این میان، هدف اصلی این هیئت تجاری یا توریستی است. در حالی که نیویورک تایمز و به دنبال آن بی‌بی سی و روزنامه‌های زنجیره‌ای در داخل کشور مدعی هستند این هیئت برای اهداف اقتصادی و تجاری به ایران آمده‌اند، اما محتوای دیدارها و برخی نشانه‌ها به روشنی حاکی است، اقتصادی بودن این سفر چیزی جز پوشش و ساده‌سازی عامدانه موضوع نیست. این چه هیئت تجاری یا توریستی است که به قم رفته و به نوشته نیویورک تایمز با یک «آیت الله اصلاح طلب»! گفت و گو می‌کند.

 

حساسیت عجیب و غریب هیئت آمریکایی درباره شعار «مرگ بر آمریکا» یکی از این نشانه‌های قابل تامل است. در دیدار مذکور یکی از آمریکایی‌ها از آیت‌الله ادعایی و البته ناشناس درباره شعار «مرگ بر آمریکا» می‌پرسد و آیت‌الله اصلاح طلب در پاسخ می‌گوید؛ این شعار در دوره متفاوتی سرداده می‌شد و شما با ایران جدیدی مواجه اید! و تاجر آمریکایی با شعف به نیویورک تایمز می‌گوید؛ این پاسخها متفاوت و امیدوارکننده است.

 

نکته جالب آنکه نیویورک تایمز نامی از آیت‌الله ادعایی نبرده و جالب‌تر آنکه بی‌بی سی و روزنامه‌های زنجیره‌ای که از حساسیت مردم نسبت به چنین القابی اطلاع دارند، «آیت‌الله اصلاح‌طلب» را «روحانی» ترجمه کرده اند!

 

یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای و ذوق زده همین خط تابوشکنی و زمینه‌سازی رسانه‌ای برای رابطه با آمریکا را پی گرفته و در گزارش خود از این سفر می‌نویسد؛ در ایران دلواپسان و شعارسازان، بی‌توجه به شرایط زمانه و منافع ملی، همچنان شعار‌های ٣٠ سال گذشته را بازنویسی می‌کنند!

 

توریست، تاجر یا سناتور؟!

 

مثلث رسانه‌ای نیویورک تایمز، بی‌بی‌سی و زنجیره ای‌ها، این گروه را تاجر و توریست می‌نامند اما ند لامونت همان فردی که خبرنگار نیویورک تایمز سعی می‌کند بیشتر از زبان وی تهران و وقایع رخ داده برای گروه را روایت کند فقط یک متخصص دیجیتال و سرمایه گذار در تلویزیون‌های کابلی نیست.

 

با بررسی سابقه لامونت مشخص می‌شود که وی یک عضو حزب دموکرات و سناتور ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا بوده است. اما در این میان نکته قابل تامل تری نیز در سابقه لامونت دیده می‌شود؛ سابقه‌ای که حضور وی در ایران را با ابهامات بیشتری همراه می‌کند.

 

لامونت در بیانیه‌ای که درباره خاورمیانه و رژیم صهیونیستی به حمایت جدی از این رژیم در برابر آنچه تهدیدات منطقه‌ای می‌خواند، پرداخته است.لامونت در بیانیه خود با اشاره به لزوم حفظ امنیت رژیم جعلی اسرائیل، تصریح می‌کند: «وقتی که امنیت اسرائیل تهدید می‌شود آمریکا باید بدون ابهام در کنار اسرائیل باشد

 

این سناتور سابق آمریکایی تاکید می‌کند: «آمریکا باید در کنار اسرائیل بماند تا زمانی که مطمئن شود متحدش در امنیت کامل بسر می‌برد»

ارسال نظرات
پر بیننده ها