همزمان با فرا رسیدن روز زمین پاک

مردم به زمین رحم نکردند و حال به دنبال از بین بردن کوه‌ها هستند

پدر علم کویر‌شناسی ایران با بیان اینکه توجه به زمین نباید مختص به یک روز شود، گفت: مردم به زمین رحم نکردند حال به دنبال از بین بردن کوه‌ها هستند.
کد خبر: ۸۵۱۳۲۸۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ پرویز کردوانی در خصوص فرسایش خاک و جلوگیری از آن اظهار داشت: روز زمین پاک، روزی جهانی است مانند روز مادر یا پدر، بنابراین نباید فقط مختص به یک روز باشد بلکه در تمام سال باید این روز را گرامی بداریم و به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه شهر‌ها،صنایع و تغییرکاربری‌ها نامتعارف از عوامل موثر در تخریب زمین و فرسایش خاک است، گفت: انسان‌ها با فعالیت‌های خود هر روز زمین را آلوده کردند و خشکی آن را بیشتر می‌کنند.

*کود‌های شیمایی و از بین بردن جنگل‌‌ها زمین را نابود کرده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر کود‌های شیمایی مورد استفاده در زمین کشاورزی و از بین بردن جنگل‌‌ها و مراتع زمین را نابود کرده است، افزود: این روز‌ها شهر‌ها تبدیل به در‌های سنگی و مسابقه ساختمان شده است.

پدر علم کویر شناسی با بیان اینکه امروزه مردم به زمین رحم نکردند و به سمت از بین بردن کوه‌ها هستند؛ در واقع ساخت و ساز در دل کوه‌ها رونق پیدا کرده است، اظهار داشت: به طور مثال می‌توان گفت در جنوب قم حتی یک کوه دیگر وجود ندارد.

*با از بین بردن کوه و زمین پوشش گیاهی نیز نابود شد

کردوانی با اشاره به اینکه با از بین بردن کوه و زمین پوشش گیاهی نیز نابود شده است، افزود: زباله و فاضلاب در شهر‌ها هر روز افزایش می‌یابد و این امر خود نابودی زمین را رقم می‌زند و دیگر نمی‌توانیم حرفی از زمین پاک بزنیم.

وی با بیان اینکه صنایع و نیرو‌گاه‌ها با استفاده از مازوت و گازوئیل هوا و خاک را آلوده می‌کنند، گفت: با ساخت جاده و تونل‌های متعدد نیز ما شاهد از بین رفتن خاک و پوشش گیاهی کشورمان هستیم.

*جلوگیری از فرسایش خاک با توجه به روستا‌ها

پدر علم کویر شناسی ایران بیان کرد: باید به روستا‌ها توجه کرد تا افراد کمتر به شهر‌ها هجوم بیاورند؛ در حقیقت زمین به دلیل تراکم جمعیت و استفاده بسیار در حال از بین رفتن است و ما باید فکری اساسی در این زمینه کنیم.

کردوانی با بیان اینکه حتی دریا‌ها با وجود کشتی‌های نفت‌خیز باعث نابودی آب‌ها هستند، بنابراین باید هوشیار باشیم، افزود: انسان‌ها روز به روز با تولید علم از زمین و خاک و آب استفاده می‌کنند و در این خصوص حرص می‌زنند.

* حرص مردم برای استفاده بیش از حد از زمین

وی با بیان اینکه مردم هر روز بیشتر از روز قبل برای استفاده از زمین حرص می‌زنند، گفت: باید راهکار‌ها برای رفع مشکلات و جلوگیری از فرسایش خاک صورت پذیرد چرا که بازیافت مجدد خاک و رفع مشکلات در زمینه خاک بهای سنگینی دارد.

پدر علم کویر‌شناسی خاطرنشان کرد: حفاظت از خاک بیش از آب اهمیت دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار