بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:

عدم روشنگری‌ درباره مذاکرات لوزان شائبه واهمه از آگاهی افکار عمومی را بوجود می‌آورد

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در نامه‌ای خطاب به اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد: عدم روشنگری درباره مذاکرات لوزان این شائبه را بوجود می‌آورد که گویا شما از آگاهی و تنویر افکار عمومی واهمه دارید.
کد خبر: ۸۵۱۳۲۷۵
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با صدور نامه‌ای خطاب به اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد: با عدم حضور در مجامع دانشگاهی و عدم روشنگری این شائبه پیش می‌آید که گویا شما از آگاهی و تنویر افکار واهمه دارید و ملاحظات حزبی را بر ملاحظات ملی ترجیح می‌دهید.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: از لوازم اولیه همراهی عاقلانه و خردمندانه و به دور از جو زدگی این است که همگان در جریان کلیات و برخی جزئیات قرار گیرند تا در نهایت یک حرکت جمعی و یک حمایت ملی با حضور منتقدان شکل بگیرد.

متن این نامه بدین شرح است:

« اعضای محترم تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

در ابتدای این مرقومه از کلیه زحمات و دلسوزی‌های شما بزرگواران که به عنوان نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی، در میدان مذاکرات هسته‌ای مشغول خدمت هستید، نهایت تشکر و قدردانی را داریم و برای موفقیت شما در این میدان که در واقع نزاع با گرگان درنده خوی استکبار است، دعا می‌کنیم.

در ضمن تشکر، رسالت مطالبه گری نیز به عنوان یک حق و نیز به عنوان یک تکلیف شرعی، عقلی و ملی بر دوش ماست. انتظار ما از تیم مذاکره کننده این است که شناخت درستی از جنس دغدغه مندی و مطالبه‌گری ما داشته باشد و این حداقل حق را برای ما قائل باشد که به عنوان یک دانشجوی جوان و یک ایرانی مسلمان در مقام پرسش از نمایندگان ملت بزرگ ایران برآییم و نسبت به روند مذاکرات تیم هسته‌ای دغدغه و  سوال داشته باشیم.

ما علیرغم اعتماد به شما بزرگواران معتقدیم که طرف مقابل اهل خدعه و بد عهدی است و این ما را بر آن می‌دارد که نسبت به روند مذاکرات نگران و دلواپس باشیم. درک این دغدغه مندی و دلواپسی اقل انتظار ما از شماست که در نوع مواجهه تان با مطالبه گری گروه‌های منتقد و دلسوز داخلی عیار آن سنجیده می‌شود.

مهم‌ترین مطالبه ما از شما بزرگواران آن است که اهتمام بیشتری در تبیین و توضیح ابهامات موجود در متن بیانیه لوزان و روند کلی مذاکرات داشته باشید و با حضور خود در مجامع علمی و دانشگاهی، پاسخ مثبتی به دغدغه‌ها بدهید.

حضور شما و مخصوصا شخص وزیر امور خارجه جناب آقای محمد جواد ظریف در مجامع علمی و دانشگاه ها از جهات مختلف حائز اهمیت است:

- ترجمان عمل به رهنمود قرآن کریم است که می‌فرماید: «و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله».
- حرکتی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید با عنوان سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» و یک نمود عینی از همدلی دولت با ملت و نخبگان است.
- رمز پیروزی و موفقیت دولت در همراه کردن و هماهنگ کردن آحاد جامعه با رویکردهای دولت است و این مهم محقق نمی شود مگر از طریق تبیین، توضیح و اقناع نخبگان و مردم. همه باید بدانیم که کشور عزیزمان برای پیروزی در این آزمون بزرگ بیش از پیش به وحدت نظر و وحدت رویه نیاز دارد.
- حضور شما در مجامع علمی و دانشگاهی گویای آن است که مردم و نخبگان را نامحرم خود نمی‌دانید، همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در دیدار خود با مداحان به این نکته اشاره کردند که نظام اسلامی با مردم خود صادق است و بر مبنای اعتماد متقابل عمل می کند.

حال آن که با عدم حضور و عدم روشنگری این شائبه پیش می‌آید که گویا شما از آگاهی و تنویر افکار عمومی واهمه دارید و ملاحظات حزبی را بر ملاحظات ملی ترجیح می‌دهید. اگر طبق ادعای خودتان نسبت به شما در برخی محافل و رسانه ها کم لطفی می‌شود می‌توانید با ارائه جواب های متقن و مستدل آثار آن را خنثی نمایید در غیر این صورت شائبه های بدبینانه تری به ذهن می‌رسد که گویی شما با متهم ساختن منتقدان سعی در فرافکنی و فرار به جلو و طفره رفتن از پاسخگویی دارید.
- با عنایت به شعارها و وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم مبنی بر احترام به نظر مخالف و استقبال از نقد سازنده، انتظار همفکری و توجه به منتقدان در این دولت مضاعف است. اما متاسفانه نه تنها این رویکرد دیده نمی‌شود بلکه منتقدان با تعابیر دون شان مقامات عالی رتبه اجرایی مورد خطاب قرار می گیرند.
- ما این ملاحظه را قبول داریم که نمی‌شود تمامی جزئیات مذاکرات قبل از توافق در سطح عموم پخش شود اما از طرف دیگر پنهان کردن و مسکوت گذاشتن آن تا این اندازه نیز قابل توجیه نیست. از لوازم اولیه همراهی عاقلانه و خردمندانه و به دور از جو زدگی این است که همگان در جریان کلیات و برخی جزئیات قرار گیرند تا در نهایت یک حرکت جمعی و یک حمایت ملی با حضور منتقدان شکل بگیرد.

سه تذکر مهم

1- تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید به ظرفیت مجامع علمی و دانشگاه‌ها واقف بوده و به مثابه یک فرصت به آن بنگرد و همچنان که به مقوله مذاکره با گروه 1+5 و برطرف کردن اختلافات با آنها اهتمام دارد مقداری هم به رفع اختلافات خود با منتقدین داخلی همت بورزد. با اتخاذ رویکرد تعامل محور با منتقدان سه اتفاق محتمل است:

الف) مخاطبان سوال مند خود را قانع می‌کند که این اتفاق بسیار مبارک است و باعث رشد همدلی و وحدت نظر می‌شود.

ب) افراد منتقد، مطالبات به جا و به حقی مطرح می کنند که به نفع تیم مذاکره کننده بوده و در جهت اصلاح و رفع آن بر می آیند.

ج) دو طرف به نکته اشتراک پررنگی نمی‌رسند اما با این همه، رویکرد تعاملی و مجال همفکری بسیار مبارک بوده و نمودی از آزاد اندیشی و احترام به نظر منتقدان است که در نهایت فضای احترام آمیز  طرفین را تقویت خواهد کرد.

2- از تیم مذاکره کننده انتظار می‌رود آنچنانی که تیم دشمن از ظرفیت منتقدین داخلی خود (کنگره، لابی صهیونیستی) بهره می‌برد، از جایگاه منتقدین به نحو درست استفاده کند. تیم مذاکره کننده نه تنها نباید به دیده تهدید به منتقدان خود بنگرد بلکه از آن به عنوان یک برگ برنده و گزینه چانه زنی بر سر میز مذاکره با 1+5 بهره برد.

3- به لحاظ تاریخی اثبات شده است که هر زمان نهادها و ارگان های رسمی در قالب قانونی خود به مطالبات عموم توجه نکرده اند بعد از مدتی مطالبات از طریق کانال های غیر رسمی و غیر قانونی و بدون ضابطه طرح شده اند که این اتفاق در مجموع به نفع هیچ کس نیست.

لذا از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای انتظار می‌رود قبل از بروز چنین مسائلی با برخورد منطقی خود، جواب گوی مطالبات قشر عظیمی از جامعه باشند و از وقوع هر نوع تنش احتمالی جلوگیری کنند چرا که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.

در پایان یک درخواست مشخص از شما و مخصوصا از آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران داریم و آن این که با حضور خود در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه های دیگر مراتب اهتمام خود برای همدلی با اقشار جوان و دانشجو را اثبات نمایید.

امروز و چند بار پیشین مطالبه ما از شما در قالب یک نامه احترام آمیز مطرح شد و اگر چنان چه نسبت به این مطالبه پاسخ مثبتی دریافت نشود، مطالبه ما اشکال متفاوت دیگری خواهد داشت و این روال تا صدور «گزاره برگ» و حضور در دانشگاه و پاسخ به پرسش های اساتید و دانشجویان به صورت عمومی و نه فرمایشی ادامه پیدا کرد.»


ارسال نظرات
آخرین اخبار