آقامحمدی :

عربستان فریب آمریکا را خورد و در باتلاق یمن گرفتار شد

عضو کمیسیون امنیت گفت:عربستان با وعده های پوچ غرب وارد جنگ شد و به بدترین نحو ممکن شکست خورد.
کد خبر: ۸۵۱۳۲۷۲
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابراهیم آقا‌محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، درباره شکست عربستان در یمن و نتایج به دست آمده از حملات نظامی آل‌سعود که به شکست آنها انجامید اظهار داشت: یک واقعیتی جود دارد و آن این است که عربستان در برنامه‌ای که برای یمن تدارک دیده بود شکست خورد و  بسیار زود‌تر از انتظار خواب‌ها و رویاهای نبرد علیه انقلاب یمن به بدترین نحو ممکن تعبیر شد.

وی ادامه داد: عربستان آمده بود تا با پشتیبانی تجهیزاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و نیروی انسانی که قرار بود توسط کشورهای منطقه اعم از پاکستان و چند کشور حوزه خلیج فارس تامین شود، انقلاب یمن را سرکوب و یمن را در اختیار خود بگیرد، اما تمامی برنامه‌هایش به هم خورد و زمانی که خود را در برابر عزم ملت یمن تنها دید، ناچار دست تسلیم بالا آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص نقشه سعودی‌ها در ایجاد یک اتحاد عربی علیه یمن گفت: عربستان سال‌هاست یکی از بزرگترین وارد کنندگان سلاح نظامی در دنیا است، لذا احساس شبه ابرقدرتی در منطقه سبب شد تا برای سرکوب انقلاب یمن برای ایجاد یک اتحاد عربی برنامه‌ریزی کند، پاکستان، قطر، بحرین و مصر از کشورهایی بودند که عربستان با آنها رایزنی کرد .

آقا محمدی در خصوص علت عدم تشکیل اتحاد علیه یمن اظهار داشت: یمن به معنای واقعی کلمه برای مرگ متجاوزین آماده بود، مصر برای شرکت در جنگ علیه یمن تقاضای پول کلانی کرد که عربستان طبق برآورد‌های خود توان پرداخت آن را نداشت. از طرفی پارلمان پاکستان موضوع شرکت در جنگ را رد کرد. کشورهای حوزه خلیج فارس هم یکی‌یکی از  حضور نظامی سرباز زدند و این چنین بود که عربستان دریافت اگر به تنهایی به جنگ یمن برود قطعا دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

وی درباره ترس از وقوع انقلاب در شهرهای مختلف عربستان نیز تصریح کرد: اداره استخبارات عربستان درباره خطر بروز تظاهرات و برهم خوردن نظم داخلی عربستان هشدار داد و گفت در صورت ادامه جنگ یمن ممکن است در شهرهای عربستان و بحرین که تحت نفوذ عربستان است تحرکاتی علیه حکومت ریاض رخ دهد که در شرایط فعلی اصلا به صلاح عربستان نیست، لذا ترس از وقوع انقلاب در خود عربستان نیز عامل دیگری بود تا عربستان از ادامه جنگ علیه یمن منصرف شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص مطالبه آمریکا از عربستان مبنی بر ادامه جنگ گفت: آمریکا از روز اول موافق جنگ بود، غرب از دو طرف از جنگ عربستان سود می‌برد، نخست آن که عربستان برای خرید تجهیزات بیشتر به سراغ بازارهای اسلحه آنها باز می گردد و سود کلانی نصیب کمپانی‌های ساخت سلاح آمریکایی می‌شود و دوم آن که جنگ دو کشور مسلمان و کشتار مردم مسلمان به دست یکدیگر و از طرفی ناامنی منطقه تماما به نفع اسرائیل و آمریکا است، لذا عربستان با وعده های پوچ غرب دست به این جنگ زد که در آخر به بدترین نحو ممکن با شکست رو به رو شد.

آقا محمدی در پایان با تاکید بر این که مقاومت و عزم مثال زدنی مردم یمن رمز پیروزی آنها بود تاکید کرد: مردم یمن در زیر بمب و موشک به انقلاب خود ادامه دادند و همین اراده آنها بود که عربستان را تمام قد به زانو در آورد به طوری که روزها به بهانه های مختلف به دنبال واسطه جهت ایجاد آتش بس بودند. لذا باید به مردم یمن این پیروزی بزرگ را تبریک گفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار