مدیر تولید مجموعه تئاتر «فصل شیدایی» در گفتگوی تفصیلی با بسیج:

5 اردیبهشت تئاتر «فصل شیدایی» در یزد به نمایش در می آید/ترویج سبک زندگی اسلامی و تبیین خط حق و باطل هدف اصلی اجرای نمایش

نیاکان: ترویج مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و انقلابی با استفاده از هنر، ترویج فرهنگ شهامت و شهادت در طول تاریخ تشییع، روشنگری و تبیین خط حق و باطل در طول تاریخ بشریت، و ترویج سبک زندگی اسلامی انقلابی از جمله اهداف اجرای این نمایش است.
کد خبر: ۸۵۱۳۰۸۹
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

خبرگزاری بسیج:مجموعه تئاتر «فصل شیدایی» تولید مرکز مهنّا (مرکزهنرهای نمایشی انقلاب اسلامی) به کارگردانی "سعید اسماعیلی" و به نویسندگی و روایت "رسالت بوذری" است که اجرای آن از 5 اردیبهشت همزمان با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس تا 14 اردیبهشت در یزد به روی صحنه می‌رود.

اجرای این تئاتر که ویژگی های منحصر به فردی دارد در یزد باعث شد تا خبرنگار ما برای پاسخ به سؤالاتش گفتگویی با "نیاکان" مدیر تولید این مجموعه داشته باشد. گفتگوی زیر، حاصل این مصاحبه می باشد که خواندن آن خالی از لطف نیست:

خبرگزاری بسیج: به عنوان اولین سوال بفرمائید مفهوم تئاتر "فصل شیدایی" چیست؟

نیاکان:پروژه فصل شیدایی یک نمایش میدانی ومذهبی است که ابتدا در سال 1385 به نام گروه هنری "ستاره سرخ" به کارگردانی" سعید اسماعیلی" آغاز شد. در حقیقت فصل شیدایی کاری است تلفیقی از نمایش وتصویر که می توان گفت در ایران وخاورمیانه تاکنون بی نظیر بوده است و با توجه به جنگ های نرم و رسانه ای و بنا بر فرمایش حضرت امام خامنه ای(مدظله) که ایشان بعد از تماشای این تئاتر فرمودند: این کار باید بومی سازی وتکثیر شود، تصمیم گرفتیم این پروژه را در اکثر استان ها اجرا کنیم و بیشتر به بحث فرهنگی و به ویژه جهاد فرهنگی بپردازیم.

خبرگزاری بسیج:هدف از اجرای این پروژه چیست؟

نیاکان:ترویج مفاهیم و آموزه‌های اسلامی و انقلابی با استفاده از هنر، ترویج فرهنگ شهامت و شهادت در طول تاریخ تشییع، روشنگری و تبیین خط حق و باطل در طول تاریخ بشریت و ترویج سبک زندگی اسلامی انقلابی از جمله اهداف اجرای این نمایش است.

خبرگزاری بسیج: این کار از سوی کدام سازمان راه اندازی شده است؟

نیاکان:  مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی به نام مهنا  متولی اجرای این کارند.

خبرگزاری بسیج: این نمایش در چندشهر به اجرا در آمده است؟

نیاکان: تاکنون پروژه فصل شیدایی را در 7 استان اجرا کرده ایم که اولین اجرای این پروژه مربوط به دوسال پیش و در منطقه محروم "روستای بشاگرد" از توابع استان هرمزگان هست و آخرین استانی که این کار به عرصه ظهور در آمد استان بوشهر بوده است و هم اکنون هم که در یزد هستیم و مقصد بعدی ما انشالله ویژه برنامه ای مربوط به شب های ماه مبارک رمضان در شهر تهران می باشد.

خبرگزاری بسیج:مفاهیم ارزشی این نمایش چیست؟

نیاکان: این تئاتر خلقت حضرت آدم(ع) تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) با محوریت توسل به پنج‌تن آل‌عبا(ع) را روایت می‌کند، در بخش معاصر این نمایش، گوشه‌هایی از حوادث و رشادت‌های مردم استان یزد در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نمایش داده می‌شود، در بخش ویژه استان یزد حادثه دهم فروردین، نقش محوری سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) در انقلاب و دفاع مقدس، گوشه‌هایی از شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس و بخشی از ایثار و رشادت‌های رزمندگان گردان امام حسین(ع) یزد در عملیات رمضان سال 61 به نمایش گذاشته می‌شود.

خبرگزاری بسیج:چه افرادی در این پروژه نقش آفرینی می کنند؟

نیاکان: ما سعی کرده ایم که اکثرا از بازیگران بومی استفاده شود و در حال حاضر 100 نفر سرباز در دوره آموزش هستند و همچنین در تیم ما هم چند نفر بازیگر داریم که ابعاد بزرگ سن نمایش، دکورهای عظیم، وقوع حوادث طبیعی در قالب جلوه‌های ویژه میدانی، استفاده از اسب و ادوات نظامی در صحنه و حضور چند صد نفر هنرور در نمایش از جمله ویژگی‌های نمایش‌های میدانی است که مخاطب با قرار گرفتن در این فضا، احساس حضور در یک سینمای چهار بعدی را پیدا کرده و موفق به ارتباط تنگاتنگ با اثر می‌شود.

خبرگزاری بسیج: تفاوت این نمایش با دیگر کارها در چیست؟

نیاکان:این نمایش میدانی هست وبا ترکیب تصویر اجرا می شود و همچنین وسعت کار در زمینه دکور و تعداد جمعیتی که بالغ بر 7هزار نفر هست که در هرشب به تماشای این نمایش می نشینند و هرشب یک سانس دو ساعته بعد از نماز مغرب وعشا اجرا می شود که مردم می توانند به صورت رایگان به تماشای کار بپردازند.

خبرگزاری بسیج: موقعیت بومی هر استان در اجرا و دکور صحنه چقدر موثر است؟

نیاکان :ما در هر منطقه به خوبی از موقعیت وشرایط محیطی آن بیشترین استفاده را می کنیم مثلاً در استان "بوشهر" سعی کردیم از خود دریا استفاده کنیم و یا در "اهواز" از نخل های آن بهره بردیم و موقعیت جغرافیایی در اکران و طراحی صحنه ما بسیار تاثیر گزار است. سعی کردیم برای جذاب تر شدن وجذب مخاطب از تکنیک های زیادی از جمله نور پردازی و صدا برداری حرفه ای وفوق العاده استفاده کنیم که بیشتر می توان گفت که ما یک نماهنگ به مردم نمایش می دهیم که تلفیقی از نمایش زنده و نماهنگ در هر قسمت این پروژه است.

خبرگزاری بسیج: چه کسانی در این کار همکاری دارند تا بتوانند این نمایش را به اجرا در بیاورند؟

نیاکان :حدود 300 نفر در این کار قبول زحمت کرده اند که تیم ما حدود 50نفر، تماما از ممتازان صدا وسیما ،سینما، تئاتر و تلویزیونی کشور هستند وگروه کارگردانی "حسن برزا" و "حسین بلبل آبادی" دستیاران "سعید اسماعیلی" هستند ، طراح صحنه این نمایش از طراحان به نام آقای" آنا محمد ایلی" هست که یل طولانی در سینما دارند وهمچین در قسمتهایی از جمله طراحی نور "عباس رحمانی پور"، طراح جلوه های ویژه " رضا ترکمان"، مدیر صدا برداری وساخت تصویر های سه بعدی " علی اسماعیلی" ، مدیر تدارکات " نادر قنبری" و کارگردان " سعید اسماعیلی" و مجری کار هم "رسالت بوذری" که از مجریان توانمند صدا وسیما هستند.

خبرگزاری بسیج: در تأمین هزینه ها به مشکلی برنخورده اید؟

نیاکان:مشارکت این کار با سپاه بوده و همچنین جبهه فرهنگی و بخشی از آن هم با موسسه مهنا بوده است و در این کار سعی شده است که هزینه ها را به حداقل برساندیم تا بتوانیم در تمام استان ها این کار را به عرصه نمایش در بیاوریم.

خبرگزاری بسیج: این نمایش چه تاثیری بر تقویت فضای فرهنگی و ارزشی کشورمان دارد ؟

نیاکان: با توجه به تاثیرات مضر ماهواره و سوء استفاده از رسانه های بیگانه قطعا این کار تاثیر زیادی در مردم به وجود می آورد و در تماشای این نمایش می توان گفت که یک دگرگونی در فرهنگ آن جامعه به وجود می آید و تاثیر زیادی روی بیننده می گذارد؛ خاطرات بسیار زیبایی بعد از اجرای کار دارم که خانمی پیش من آمد و گفت: "این نمایش باعث شد تا من دوباره ارزش حجاب را درک کنم و دیگر به هیچ عنوان چادرم را روی زمین نگذارم".

خبرگزاری بسیج :شیرین ترین و بهترین لحظه برای شما؟

نیاکان: با توجه به این که کار ما در فضای باز و به صورت زنده به نمایش در می آید و همچنین در استفاده از احشام با مشکلات زیادی روبرو هستیم اما استقبال مردم تمام سختی ها را برای ما شیرین می کند، تاکنون رکوردزنی 10 هزار نفری در استان ها داشتیم و همین که شاهد استقبال تعداد زیادی از مردم در این مجموعه باشیم بهترین لحظه برای ما است و انشالله در استان یزد رکورد های قبلی هم شکسته خواهد شد.

خبرگزاری بسیج:کلام پایانی شما؟

نیاکان: با توجه به وقت کمی که برای آماده سازی و زیر ساخت های این نمایش بود از تلاش بی وقفه وجانانه عزیزان مهندسی سپاه تشکر و قدر دانی می کنم؛ از اینکه زمین کوهستانی و سنگی این مجموعه را با توجه به برخورد به تعطیلات عید آماده فعالیت ما کردند و همچنین از "آقای کوچک زاده" مدیر حوزه هنری کمال تشکر را دارم که اگر تلاش های شبانه روزی این دوستان نبود ما قادر به اجرای این نمایش نبودیم وهمچنین با توجه به تجربیات گذشته و اجرا در شهرهای دیگر، در شهر یزد تلاش این دوستان بسیار قوی ومو ثر بود.

تئاتر "فصل شیدایی" در یزد، در موقعیت عملیاتی شهید رشیدی در جنب پارک کوهستان از 5 اردیبهشت ماه به مدت 10 شب پس از نماز مغرب و عشاء به روی صحنه می رود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار