خبرهای داغ:
هشدار 1325 دانشجوی بورسیه به باندهای سودجوی سیاسی و رسانه‌ای:
1325 نفر از دانشجویان بورسیه دکتری با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم، اعضای کمیسیون‌های اصل نود و آموزش و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حکم قاطع کمیسیون اصل نود به نفع بورسیه‌ها، خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی وارد به خود شدند.
کد خبر: ۸۵۱۳۰۲۵
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، 1325 نفر از دانشجویان بورسیه دکتری با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم، اعضای کمیسیون‌های اصل نود و آموزش و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حکم قاطع کمیسیون اصل نود به نفع بورسیه‌ها، خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی وارد به خود شدند.

در این نامه از برخی مسئولان، افراد و رسانه‌هایی که با جوسازی و دروغ پراکنی با آبرو و اعتبار بورسیه‌ها بازی می‌کنند خواسته شده تا " در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، جانب حق و انصاف را نگه داشته و در برابر قانون تمکین نمایند. البته دانشجویان بورسیه بر حق قانونی خود برای برخورد قضایی با برخی مسئولان و سایت‌های خبری و نشریاتی که کینه توزی و ظلم به دانشجویان بورسیه را مدیریت کرده اند، تاکید می کنند و با آرامش و به دور از جنجال شکایات خود در این مورد را در محاکم قضایی تا حصول نتیجه نهایی و محکومیت این افراد پیگیری می‌نمایند."

 متن کامل این نامه سرگشاده به شرح زیر است:

« وزیر محترم علوم، اعضای محترم کمیسیون‌های اصل نود و آموزش و دیگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

چنانچه مستحضرید دانشجویان بورسیه قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران؛ که طی فرایندی رسمی و با تعهد وزارت علوم مبنی بر تحصیل و سپس تبدیل وضعیت به هیات علمی طی سال های 1388 تا 1392 بورسیه شدند، در دو سال گذشته، با انواع بی اخلاقی ها، تهمت پراکنی ها و انتقام جویی های سیاسی مواجه بوده اند. رفتارها و اقدامات افراطی و کینه توزانه عده ای از مدیران نهادهای دولتی و جوسازی های برخی رسانه های وابسته به باندهای فرصت طلب سیاسی باعث گردید این قشر نخبه دانشگاهی با موجی از تهمت ها، ابهام ها و بدبینی ها مواجه شده و از حقوق قانونی خود مبنی بر تحصیل همراه با آرامش و احترام، دریافت مقرری ناچیز تحصیلی، تضمین آینده شغلی و ... محروم گردند.

لازم به ذکر است؛ که همه موارد فوق از جمله حقوق قانونی دانشجویان بورسیه است که توسط شورای مرکزی بورس وزارت علوم به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی و پس از اخذ تعهدات فراوان، تضمین گردیده است. اما متاسفانه حضور برخی عناصر افراطی و دارای سابقه حضور در فتنه 88 در بدنه وزارت علوم کار را به جایی رساند که گویی با تغییر یک دولت، انقلابی در کشور رخ داده و فرصت انتقام جویی از عده ای جوان مومن و متعهد فراهم آمده است.

وزیر محترم علوم و نمایندگان عزیز مردم در مجلس شورای اسلامی

مظالم وارده بر دانشجویان بورسیه در داخل و خارج از کشور در دوسال گذشته تا بدان حد عمیق و گسترده بوده که نه تنها تلاش این نخبگان علمی برای ارتقای جایگاه علمی کشور را مختل نموده، بلکه زندگی این افراد را هم از شرایط عادی خارج کرده است. شاید خاطرات تلخ این دوران و فشارهای مادی، روحی و معنوی وارده هرگز از روح و جسم دانشجویان بورسیه و خانواده های آنان زدوده نگردد، اما در این مجال اندک به دنبال درددل با شما عزیزان و گله گذاری از دیگرانی که در این ظلم بزرگ نقش داشته اند، نیستیم و این کار را به فرصتی مناسب واگذار می‌کنیم.

رای شجاعانه  کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در تائید قانونی بودن اکثریت قاطع بورسیه ها، ضرورت احقاق حقوق آنان و الزام وزارت علوم و سازمان قانون گریز امور دانشجویان به اجرای تعهدات خود در قبال دانشجویان ستم دیده و متوقف نمودن فرایندهای ظالمانه و غیرقانونی کمیته های خودساخته این وزارت، مرهمی بود بر دل های خونین و اذهان نگران دانشجویان بورسیه. بر همین اساس مراتب تقدیر و تحسین خود را از اعضای آن کمیسیون محترم و همچنین نمایندگان کمیسیون آموزش که در یک سال گذشته تلاش های زیادی را برای بررسی عادلانه موضوع بورسیه ها مصروف داشتند- و البته با عدم همکاری و کارشکنی های سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در روند بررسی پرونده ها مواجه شدند- اعلام می داریم.

بی گمان در اوج شرایط سختی که بر دانشجویان بورسیه تحمیل شده، حضور نمایندگانی شجاع، حق طلب، فارغ از هیاهوهای سیاسی، دلسوز و دلسوخته در مجلس شورای اسلامی قوت قلبی است تا در پناه لطف الهی به آینده امیدوار باشیم. اینک با پیگیری‌های کمیسیون آموزش مجلس و همچنین رای قاطع اعضای محترم کمیسیون اصل نود به عنوان دیده بان قانونمداری در کشور، و همچنین همراهی قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی این مهم تا حد زیادی حاصل شده است.

دانشجویان بورسیه ضمن تقدیر از تلاش های مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات، از صداقت و انصاف وزیر محترم علوم هم تشکر کرده و البته از میزان فشارهای وارده به ایشان برای خروج از منش اعتدالی خود و نادیده گرفتن حقوق دانشجویان آگاهی دارند.

اما جناب آقای دکتر فرهادی علیرغم همه فشارها و جوسازی‌ها تاکنون تسلیم باندهای فشار کینه توز فعال در موضوع بورسیه ها نگردیده و همواره بر بررسی عادلانه موضوع تاکید نموده اند. بنابراین لازم است مراتب تقدیر دانشجویان بورسیه از وزیر محترم علوم نیز اعلام گردد.

دانشجویان بورسیه همچنین از وزیر محترم علوم می خواهند تا ضمن تسریع در اجرای رای نهایی صادر شده توسط کمیسیون اصل نود، وزارت علوم را به مسیر قانونگرایی بازگردانده و با افراد و جریان هایی که تلاش دارند این وزارتخانه را از مسیر پیشرفت علمی منحرف کرده و به باشگاهی برای خودسری برخی گروه های تندروی سیاسی مبدل کنند، برخورد نماید. چرا که موضوع بورسیه ها در دو سال اخیر به ابزاری برای سواستفاده و جریان سازی های رسانه ای و سیاسی یک باند خاص مبدل شد و تلاش گردید از طریق تحریک افکار عمومی مردم و نخبگان، با آبرو و زندگی شخصی و حرفه ای دانشجویان بورسیه که جرمی جز دریافت بورس تحصیلی در دولتی غیرهمسو با دولت فعلی ندارند، بازی شود. نتیجه طبیعی این اقدام، زیر سوال رفتن جایگاه علمی وزارت علوم و شان قانونی دولت جمهوری اسلامی بوده که تحقق جنبش نرم افزاری مد نظر مقام معظم رهبری کشور را عمیقا به چالش کشیده است.

فرایندی که بر ضد بورسیه ها ادامه یافته، واجد این پیام منفی است که مصوبات قانونی دولت ها تنها در همان دوره چهار یا هشت ساله مسئولیت آنان معتبر است و با تغییر هر دولت باید در انتظار تغییر بنیادین همه قوانین بود و افرادی که هم بر طبق قوانین مصوب دولت گذشته فعالیت هایی را انجام بدهند در دولت بعد متحمل خسارات سنگین مادی و معنوی خواهند شد. این امر نتیجه ای جز افزایش تنش ها و عداوت اجتماعی و بی اعتمادی مردم به دولت در پی نداشته و ندارد . در همین راستا باید از مسئولان فعلی سازمان امور دانشجویان که برخی از آنها در دولت اصلاحات نیز همین مسئولیت ها را بر عهده داشته اند پرسید اگر دولت های نهم و دهم روند اعطای بورسیه در سال های آغازین دهه 80 را به دقت بررسی کرده و گزارش عملکرد شما را در اختیار افکار عمومی گذاشته و ناجوانمردانه با آبرو و حیثیت صدها دانشجوی بورسیه در آن ایام – که در مورد نحوه بورسیه شدن برخی از آنها ابهام های جدی وجود دارد و بسیاری از این افراد نیز علیرغم تعهدات سنگین و سپردن وثیقه هرگز به کشور بازنگشتند- بازی می کردند، شما خاضعانه اشتباهات و تخلفات خود را می پذیرفتید با با توپخانه رسانه ای و تبلیغاتی خود تلاش می کردید واقعیات را وارونه جلوه داده و دولت وقت را به دروغ پردازی و سیاه نمایی متهم کنید؟ اگر دولت بعدی رویه ای مشابه با شما در برابر بورسیه های سال های 93 تا 96 اتخاذ کند و زندگی و حرفه آنان را به بهانه های مختلف به مخاطره بیندازد، واکنش شما چه خواهد بود؟

متاسفانه عده ای از شخصیت ها و رسانه ها بی توجه به این واقعیات و با پیروی از منافع زودگذر سیاسی و جناحی برخی فرصت طلبان، در جهت پایمال نمودن آبروی افراد و تباه کردن زندگی دانشجویان نقش ایفا نمودند. این درحالی است که رسانه ها به عنوان نماد جامعه مدنی بایستی به گسترش قانون گرایی، تعامل اجتماعی و آرامش سیاسی بپردازند.

در پایان تاکید می شود، دانشجویان بورسیه علیرغم فشارهای روحی، اتهام زنی های سیاسی و سخت شدن زندگی به دلیل قطع مقرری ناچیز آنان، ضمن تداوم تحصیل و تقویت بنیه علمی خود، همچنان نگاهی مجاهدانه به عرصه پیشرفت علمی داشته و به تعبیر رهبری معظم انقلاب خود را افسران جوان جنگ نرم می دانند و تلاش دارند با حضور قدرتمندانه در دانشگاهها و مراکز علمی کشور، فصل نوینی از حیات علمی و فرهنگی کشور را رقم بزنند. دانشجویان بورسیه همچنین از تمامی افراد، رسانه ها، باندها و گروههایی که نادانسته در موج سازی با فتنه گران همراه شدند و تلاش کردند تا زندگی، حرفه، آبرو و آینده جوانان دانشجوی این کشور را بازیچه امیال جناحی و حسادت های شخصی خود نمایند، می خواهند در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، جانب حق و انصاف را نگه داشته و در برابر قانون تمکین نمایند. البته دانشجویان بورسیه بر حق قانونی خود برای برخورد قضایی با برخی مسئولان دولتی و سایت های خبری و نشریاتی که کینه توزی و ظلم به دانشجویان بورسیه را مدیریت کرده اند، تاکید می کنند و با آرامش و به دور از جنجال شکایات خود در این موارد را در محاکم قضایی تا حصول نتیجه نهایی و محکومیت این افراد و رسانه ها پیگیری می نمایند.

در پایان مجددا از اعضای محترم کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، که از یک اجحاف بزرگ جلوگیری کرده و پرونده بورسیه ها را به شکل قانونی و حقوقی مورد بررسی قرار داده و رای نهایی را صادر نمودند، تشکر می کنیم. همچنین از زحمات نمایندگان مجلس شورای اسلامی خصوصا اعضای کمیسیون آموزش و حمایت تمامی افراد و رسانه های حق طلب، قدردانی می نمائیم.  از وزیر محترم علوم نیز می خواهیم در سریعترین زمان ممکن دستورات لازم را برای جبران حقوق مادی و معنوی از دست رفته دانشجویان بورسیه صادر کرده و برخورد لازم را با برخی مسئولان قانون گریز وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری به عمل آورد.»

ارسال نظرات
پر بیننده ها