ظهره‌وند در نشست «بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای»:
معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در پارادایم قدرت‌محور ادبیات اعتماد معنا ندارد،‌ گفت: بزرگترین تهدید برای آمریکا الهام‌آمیز بودن جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها است و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای نیست
کد خبر: ۸۵۱۲۸۲۸
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوالفضل ظهره‌وند معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با حضور در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده (دیده‌بان آمریکا)‌ با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان که ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به دو رویکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای در یک سال و نیم اخیر گفت: در مدت یکسال و نیم اخیر بحث اعتمادسازی و لغو تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای به کار گرفته شد که تا امروز باید نتیجه آن مشخص می‌شد اما نتیجه آن را باید طرف مقابل اعلام کند چرا که در بحث اعتماد سازی سخنان اوباما، جان کری و فکت شیت آمریکایی اصل است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: همچنین ما مشاهده کردیم که طرف مقابل اعلام کرد بحث اعتماد سازی مطرح نیست بلکه راستی‌آزمایی است. درباره تحریم‌ها نیز اعلام کرد نه تنها همه آن لغو نمی‌شود بلکه بخشی از تحریم‌ها که مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای است به طور موقت تعلیق می‌شود.

وی با اشاره به عدم انتشار فکت شیت ایرانی گفت: آقایان می‌گویند فکت شیت آمریکایی ملاک نیست اگر اینگونه است باید در مقابل آن موضع صریح و سریعی می‌گرفتند.

ظهره‌وند ادامه داد: ما اخیرا  اقدامات سنای آمریکا پیرامون مذاکرات هسته‌ای را مشاهده کردیم که آقای روحانی در واکنش به آن گفت ملاک برای ما 1+5 است. این در حالی است که ما مستقیم با کدخدا مذاکره می‌کنیم پس نظر آن مهم است و باید متقاعد شود.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه با بیان اینکه روسیه نیز فکت شیت آمریکایی را تائید کرد،‌ گفت: مسیری که ما امروز در پیش گرفته‌ایم جز هزینه چیز دیگری برای ما نخواهد داشت. آقایان بدانند سکوت در مقابل فکت شیت آمریکایی به نفع منافع ملی نیست.

ظهره‌وند با اشاره به عدم شفافیت تیم مذاکره‌کننده کشورمان پیرامون مسائل هسته‌ای گفت: ما می‌بینیم که جان کری که هر بار از جلسه مذاکرات خارج می‌شود به کنگره گزارش می‌دهد اما طرف ایرانی این شفافیت را ندارد. این در حالی است که عدم شفافیت در این موضوع در دولت نهم و دهم وجود نداشت.

وی در ادامه تصریح کرد: ذات انرژی هسته‌ای به گونه‌ای است که نمی‌شود گفت صلح‌آمیز است یا خیر. این را هم باید بدانیم که مغز چرخه صنعت هسته‌ای، غنی‌سازی است. این در حالی است که غرب این غنی‌سازی را برای ما نپذیرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: ذات صنعت هسته‌ای بازدارنده است که ما داریم این بازدارندگی را از دست می‌دهیم که باعث می‌شود کنترل ما در آینده برای طرف مقابل راحت‌تر شود. ما باید بدانیم که در پارادایم قدرت محور ادبیات اعتماد معنا ندارد.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی پیرامون علت وضع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت: تحریم‌ها به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نبوده است بلکه به خاطر نگرانی‌های آمریکا از جمهوری اسلامی است و علت تحریم‌ها طرف هسته‌ای است نه فعالیت هسته‌ای.

ظهره‌وند با بیان اینکه مسئله انقلاب اسلامی به عنوان پارادایم جایگزین در سطح جهان مطرح است، گفت: صنعت هسته‌ای غرور ملی ماست و ملتی که غرورش گرفته شود فروغی نخواهد داشت.

وی افزود: اگر سانتریفیوژ نچرخد نه تنها اقتصاد نخواهد چرخید بلکه مسائل دیگر نیز از چرخه می‌افتند. طرح اقدام مشترک به این معناست که ما بعد از 10 سال باید برای غنی سازی 6 درصد برای تولید باطری ساعت از آمریکا اجازه بگیریم.

معاون دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بزرگترین تهدید برای آمریکا وجه الهام‌آمیز بودن جمهوری اسلامی است. در مسیر کنونی مذاکرات هسته‌ای شاید طرف مقابل تحریم لوازم خانگی را بردارد اما برای ما فایده‌ای نخواهد داشت. با این وضعیت ما تنها به یک کشور حاشیه‌ای تبدیل خواهیم شد.

ظهره‌وند افزود: با پرونده هسته‌ای با رویکرد جناحی برخورد می‌شود برخی‌ها می‌گویند باید به هر چه ارباب می‌گوید گوش کنیم و ما در حاشیه باشیم. من تعجب می‌کنم که در محیط دانشگاهی بریده از واقعیت نظام بین‌المللی کار می‌کنیم.

وی در ادامه خطاب به زیباکلام تصریح کرد: آیا به شما اجازه می‌دهند به کارخانه مک‌دونالد بروید و ببینید چه سسی درست می‌کنند. حال چطور می‌خواهند بدانند ما در فردو و در تاسیسات نظامی خود چه کاری انجام می‌دهیم.

ظهره‌وند در ادامه به فعالیت‌های دولت قبل در بحث هسته‌ای اشاره کرد و گفت: خروجی دولت قبل در بحث هسته‌ای را ببینید چرا می‌گویید ما باید تعداد محدودی سانتریفیوژ داشته باشیم صنعت هسته‌ای ما بومی شده من به بانکداری افتخار نمی‌کنم ولی به موشک، نانو و صنعت هسته‌ایمان افتخار می‌کنم.

این کارشناس بین‌الملل گفت: عراق که به دنبال صدور انقلاب نبود دیدید که با آن چه کار کردند فرض کنید خانواده ما اکنون در یمن باشند آیا این انسانی است که بگذاریم چنین رفتاری با آنها شود چرا می‌گویید که نسبت به یمن بی‌تفاوت باشید.

ظهره‌وند تصریح کرد: در موضوع الجزایر خط قرمز امام (ره) رعایت نشد و به ما نامردی کردند اما باید بگوییم چه کسی به ما نامردی کرد. برخی‌ها وقتی تاریخ را می‌خوانند قسمت‌های کلیدی آن را نمی‌گویند و بعد می‌آیند امام (ره)، رهبری و همه را محاکمه می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در عراق و کابل رفتار آمریکایی‌ها را دیدید این موضوع ناشی از توهم همکاری است. عده‌ای با امنیت ملی بازی می‌کنند و پاسخگو هم نیستند.

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها را باید بشناسیم، هیچ چیز جز قدرت برایشان مهم نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: امروز ایران یک گنج است ولی چرا برخی از مردم هنوز مشکلاتی دارند چرا اجازه نمی‌دهند یک کشور خودش برای منابعی که دارد تصمیم بگیرد.

ظهره‌وند یادآور شد: انقلاب آمده است که تغییرات اساسی انجام دهد. اگر قرار بود تغییری انجام نشود چه فایده‌ای داشت نظام عوض شود، می‌گذاشتیم رژیم پهلوی باقی بماند.

وی ادامه داد: این که گفته می‌شود هر توافقی بهتر از عدم توافق است یعنی مذاکره برای بقا و این بسیار بد است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما همه در درون نظام هستیم اگر رویکرد ما قرار باشد بیرون از نظام باشد پس حق نداریم در رابطه با منافع ملی صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر آمریکا ریگی در کفش ندارد و قرار نیست به ایران حمله کند چرا تاکید دارد که ما بگوییم در فردو چه می‌کنیم و در تاسیسات نظامیمان چه خبر است. چطور خودمان را درگیر توهم همکاری کرده‌ایم، نمی‌دانم.

وی در خاتمه اظهار داشت: در جامعه همه چیز باید با هم حرکت کند هر صنعت و تکنولوژی ذاتی برای جذب سرمایه دارد. ولی شعار پوپولیستی دادن دور از شأن محیط دانشگاه است.

ارسال نظرات