عضو کمیسیون عمران مجلس گفت :با توجه به پایان زمان قانونی فعالیت سازمان مدیریت بحران ادامه فعالیت این سازمان غیر قانونی است .
کد خبر: ۸۵۱۲۸۲۵
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

 سيد مهدي هاشمي نماينده مردم تهران  درگفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج گفت :نود درصد از سكونت گاه هاي كشور درمعرض بلاياي طبيعي است و كشوري هستيم كه از نظر بلاياي طبيعي جزء  ده كشور اول دنيا هستيم.

وي افزود:از اين تعداد 70 در صد در معرض زلزله است و يكي از پر اهميت ترين و مسئله ساز ترين حوادث اين موضوع است كه در دنيا اقدامات زيادي شده اما هنوز بجزموضوع پيشگيري و از مقاوم سازي نمي توان  اقدام جدي كرد.ما در اين بخش از ابعاد مختلف دچار بحران هستيم .چه در بحث پيشگيري و آمادگي چه در مقابله و بازسازي و در اين 4محور اقدام جدي آنگونه كه بايد نداشتيم.

وي تاكيد كرد:در موضوع آينده پذيري در بحث بلاياي طبيعي  نيز كار جدي نداشتيم و سازمان و ساختاري كه براي مديريت بحران مصوب شده موقت بوده و تاريخ مصرفش تمام شده است و البته وظايفش نگرفته است .

هاشمي افزود: قانون اين سازمان قرار بود 5سال آزمايشي انجام شود در سال گذشته يكسال تمديد شد تا اين قانون بصورت لايحه دائمي با باز نگري كه انجام ميگيريد توسط دولت به مجلس ارايه شود اما آن يكسال زماني هم كه ارايه شد  مورد استفاده واقع نشد و از ابتداي امسال تا امروزي كه مصاحبه انجام ميشود  سازمان مديريت بحران كشور بصورت غير قانوني در حال فعاليت است.

نماينده مردم تهران گفت :يك موضوع با اين اهميت كه با جان و مال انسانها سرو كار دارد و بارها رهبري بر اين موضوع تاكيد كردند و سياست هاي كلي آن را ابلاغ كردند با كم لطفي  مسوولين عالي و ارشد كشور اعم از دولتي و غير دولتي روبرو شده است.

وي با اشاره به وضعيت تهران گفت :در بحث تهران  كه از حسا سيت هاي بالايي برخوردار است به حداقل كارهاي مطالعاتي و حداقل پايگاههاي مديريت بحران و حداقل پايگاههاي معين براي استان تهران اكتفا كرديم.

هاشمي تصريح كرد: اين معين ها چقدر نسبت به اصل موضوع توجيه  هسستند و نسبت به محدوده و منطقه خودشان چقدر توجيه اند و چقدر برنامه و بودجه براي اين كار پيش بيني شده است .

اين نماينده مجلس  با شاره به موضوع پيشگيري گفت :بگذريم كه هميشه به عنوان يك ضرب المثل يا يك موضوع قطعي است كه ميگويند پيشگيري بهتراز درمان است اين حرف درست است اما  اين شرايط پيشگيري نيست نوش دارو بعداز مرگ سهراب است  و چه بسا  آن  هم نيست؛ در حوزه هاي پيش نيازي هم كار جدي و اساسي انجام نشده و به خواب غفلت فرو رفته ايم و زلزله اي كه هر 100سال يكبار در تهران تكرار ميشود به دلايلي كه من فكر ميكنم به خاطر خون شهداست و به خاطر علما كه در اين شهر ها وجود دارد اينحادثه نيم قرن تاخير افتاده است اميدواريم هيچ وقت اتفاق نيفتد اما دليل موجهي براي احمال ما نيست .

 وي گفت :در آينده اگر اتفاق كوچكي بي افتد آيا ما  ميتوانيم پاسخگو باشيم ؟اينها مسايلي است كه مسوولان كشور با يد به آن بپردازند و در راس آن وزارت كشور و دولت بايد ورود كند و در مراحل بعدي ساير دستگاهها و مجلس بايد نهايت تلاش خود را انجام دهند.

وي در پايان تاكيد كرد:متاسفانه ما نسبت به موضوعات مديريت بحران زلزله ، مقاوم سازي و غيره تا معين استان تهران هيچ اقدام استانداردي را نداشته و نداريم ودر بياني ديگر حداقل اقدامات را داشتيم و از نظر مديريتي و اموزشي و تو حيهي  هم در حداقل ها هستيم .


ارسال نظرات