سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه بانک‌ها امروز نفس‌گیر مردم‌ شده‌اند خواستار رفع مشکلات اقتصادی عموم جامعه شد.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۷۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان مباحث خود پیرامون سؤالش از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی را مطرح کرد.

وی با تأکید براینکه مباحث مطرح از سوی نمایندگان سؤال‌کننده بسیار شفاف است، تأکید کرد که توقع وکلای ملت از عضو ارشد اقتصادی دولت این است که توضیحات لازم را ارائه کند.

نعمتی در ادامه با طرح این پرسش که آقای وزیر شوا گفته‌اید نسبت به بحث خانواده شهدا مسئولیتی ندارید، گفت: همسر شهیدی برای من نامه نوشته که من ضامن کسی شده‌ام اما به دلیل برخی مشکلات در کشور آن فرد قادر به پرداخت اقساط نیست.

وی افزایش نرخ ارز، تورم، رکود تولید و... را از جمله مشکلات امروز کشور دانست و گفت: همین مشکلات باعث شده فرد وام‌گیرنده و بسیاری دیگراز وام‌گیرندگان نتوانند به موقع اقساط خود را پرداخت کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با تأکید براینکه بسیاری از مردم امروز درگیر مشکلات خود مربوط به اقساط بانک هستند، افزود: متأسفانه با این اقدامات بسیاری از کسانی که در عرصه اقتصادی قدم مثبتی برداشتند، نابود شدند.

وی این سؤال را از وزیر اقتصاد پرسید که نقش دولت را در عدم پرداخت اقساط وام‌ها چه می‌بینید و از طیب‌نیا خواست که به این سؤال پاسخ دقیق و شفافی دهد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس در ادامه در تشریح برخی از مشکلات اقتصادی گفت: وقتی یک شبه ارز از 1226 تومان به 2500 افزایش می‌دهید آیا از تولیدکننده پرسیده‌اید که می‌تواند مباحث خود را به پیش ببرد؛ آقای طیب‌نیا! آیا متولی تزریق پول دولت است یا مردم و یا تولیدکنندگان مظلوم.

نعمتی اضافه کرد: آقای طیب‌نیا! شما می‌گویید مسائل و مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور مربوط به دولت قبل است اما موضوع کشور است و دولت‌ها مستأجر هستند یعنی دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما باید تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات کشور به کار گیرند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به موضوع مطالبات بانکی نیز اشاره کرد و گفت: فشاری که شما به مستضعفان به قول آقای کامران کلاه‌نمدی‌های در مواقع گرفتن وام می‌آورید با فشاری که به وام‌گیرندگان 23 هزارمیلیاردی می‌آورید یکسان است، حتماً شما به 23 هزار میلیاردی‌ها فشار کمتری می‌آورید.

وی همچنین به جلسه سؤال از وزیر اقتصاد اشاره کرد و یادآور شد: من شب گذشته تا ساعت 2 نخوابیدم و با خود فکر کردم که ما امروز در شرایطی هستیم که اگر به سؤال اصرار کنیم وزیر سه کارته شده و باید از وزارت جدا شود و اگر اصرار هم نکنیم مشکلات باقی می‌ماند، آقای طیب‌نیا من از شما می‌خواهم به عنوان وزیر اقتصاد در سال همدلی مشکلات مردم را حل کنید.

نعمتی با بیان اینکه همه بانک‌ها امروز نفس‌گیر مردم شده‌اند و نفس مردم را گرفته‌اند، اظهار داشت: آقای طیب‌نیا!‌ شما عضو ارشد اقتصادی دولت هستید پس در زمینه مسائل اقتصادی درست تصمیم بگیرید.

نعمتی در بخش دوم طرح سؤال خود پس از پاسخ اولیه طیب‌نیا با تأکید براینکه وزیر اقتصاد اصل موضوع را پاسخ نداده است خطاب به او گفت: الان خیلی از عزیزانی که سرمایه‌های‌شان را در امر تولید گذاشته‌اند به دلیل ندانم‌ کاری‌ها و اختیاراتی که نداشته‌اند و اتفاقات پیش‌بینی نشده نابود شده‌اند. بسیاری از تولیدکنندگان ما وامی را دریافت کرده‌اند، پس از اینکه فشاری بر آنها وارد شده امروز زندگی‌شان نابود شده است.

وی با اشاره به اینکه افراد مختلفی را می‌شناسند که با فروش واحدهای ساختمانی خود در تهران در شهرهای اطراف گاوداری احداث کرده‌اند اما امروز زندگی خود و کسانی که ضمانت او را کرده‌اند نابود شده است، اظهار داشت: شما - وزیر اقتصاد - به این مشکلات نپرداخته‌اید؛ اینگونه افراد در کشور فراوانند و من از شما خواهش می‌کنم یک فهرستی بگیرید که چند ۱۰ هزار نفر از این افراد زندگی‌شان مصادره شده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی خطاب ابوترابی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: شما همواره ما را تشویق به همکاری کرده‌اید ببینید آقای وزیر این اجازه را به خود بدهد و از بانک‌ها استعلام کند تا ببیند ماحصل اینگونه ندانم‌ کاری‌هایی که رخ داده چند هزار خانوار را نابود کرده است و چقدر سرمایه‌ها از بین رفته است؛ ایشان یک رقمی در این باره به مجلس ارائه دهد. البته آقای وزیر پاسخ دیگری می‌فرمایند و اصلاً در این باره چیزی مطرح نکردند.

نعمتی در ادامه با یادآوری اینکه وزیر اقتصاد می‌گوید ایثارگران به ما مربوط نمی‌شود، خاطرنشان کرد: پس به چه کسی مربوط است؟ بانک‌های عامل که در قانون بودجه مصوب شده است باید به ۱۰۰ هزار نفر از ایثارگران وام بدهند و این وام پرداخت نمی‌کنند و سر باز می‌زنند؛ اگر شما از اینگونه برخوردها با خانواده‌های ایثارگران داشته باشید ما چگونه دلخوش به همکاری با شما باشیم؟

وی با تأکید براینکه بارها این موضوع را به وزیر اقتصاد گوشزد کرده است، بیان داشت: آقای طیب‌نیا جنابعالی متأسفانه خود را قربانی بعضی کسانی می‌کنید که اصلاً در شأن این مقام و مدیریت‌ها نیستند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه طیب‌نیا بیشترین رأی‌ اعتماد را از نمایندگان گرفته است، گفت: چطور می‌شود که امروز متأسفانه شما اولین کاندیدای سه کارته شدن باشید؟! معلوم است که شما خود را فدای دیگران می‌کنید. بعضی از کسانی که برای شما دولا می‌شوند به مردم بی‌حرمتی می‌کنند. همین مدیران بانک‌هایی که مردم امروز گرفتار آنها شده‌اند سلام مردم را جواب نمی‌دهند.

نعمتی خاطرنشان کرد: وقتی این شرایط وجود دارد باید تغییری در مدیریت شما رخ دهد خواهش من این است که شما که ما را به همدلی دعوت می‌کنید ما که شبانه‌روز در خدمت شما بوده‌ایم چقدر ما به شما و دوستان‌تان کمک کرده‌ایم؛ در طول ۲ سالی که شما وزیر این دولت بودید یک نامه از من - نعمتی - داشته‌اید که کاری را به شما ارجاع داده باشیم؟

وی با یادآوری حمایت و همراهی نمایندگان نسبت به وزارت اقتصاد در طول ۲ سال گذشته اظهار داشت: شما طیب‌نیا در طول این یک سالی که من از سؤال شما داشته‌ام یکبار اعلام نکردید که می‌خواهید با طراح سؤال جلسه داشته باشید آن وقت چطور توقع همدلی از من دارید؟ با چه رویی توقع همراهی از من را دارید؟

این نماینده مجلس گفت: خدا را خوش نمی‌آید مردمی را که این همه گرفتارند به فراموشی بسپارید شما فقط یک کار در دولت در دست گرفته‌‌اید و آن پایین آوردن نرخ تورم است، والسلام؛ و سایر کارهای اقتصادی دولت را رها کرده‌اید. اگر شما چهار کار درست و حسابی انجام داده بودید ما امروز شرمنده شما نمی‌شدیم.

نعمتی از مسئولیت شرعی خود در این باره سخن گفت و خطاب به نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من مقید به فرامین مقام معظم رهبری هستم اگر آقای وزیر در پشت همین تریبون قول دهند که این مشکلات را حل می‌کنند من و آقای حسینی از این سؤال می‌گذریم اما اگر قول ندهند من خواهش می‌کنم این سؤال را به رأی بگذارید زیرا به غیر از این راهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر آقای طیب‌نیا به مردم قول می‌دهد که مشکلات مردمی را که اموال‌شان مصادره شده است را حل کند و برمی‌گرداند بسم‌الله اما اگر قول نمی‌دهند با کمال شرمندگی سؤال باید به رأی گذاشته شود.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره این جلسه را برعهده داشت، گفت: وزیر اقتصاد همانگونه که در سخنان خود عنوان داشت و در پیامی که برای من فرستاد نگاه‌شان به طور جدی بر کاهش نرخ سود تسهیلات و سپرده براساس واقعیت‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد:‌ آقای طیب‌نیا درباره بحث ایثارگران فرمودند کاملاً از این جامعه حمایت می‌کنند و از همه اختیارات قانونی برای خدمات‌رسانی به ایثارگران بهره خواهند گرفت.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه اراده وزیر اقتصاد استفاده از همه ظرفیت‌ها در چارچوب اختیارات قانونی برای حل مشکل سرمایه‌گذاران در امر تولید است، گفت: روال ما بر این نیست که وزیر اقتصاد پس از اتمام پاسخ دوباره توضیح دهد آقای طیب‌نیا کاملاً با عرایض بنده موافقت دارند و ان‌شاءالله امیدوارم که نظر شما - نعمتی - نیز با ما همسو باشد.

در ادامه نعمتی از فشار نمایندگان بر خود برای اعلام قانع شدن سخن گفت و اضافه کرد: خیلی از نمایندگان محترم سؤال بنده را دارند اگر آقای طیب‌نیا تعهد می‌دهند که رویه خود را اصلاح کنند ما قانع می‌شویم اگرنه  همانجا به رأی بگذاریم.

 پس از تأکیدات متعدد نعمتی جهت اعلام تعهد وزیر اقتصاد نسبت به حل دغدغه وی، ابوترابی‌فرد مجدداً تصریح کرد: اراده جدی وزیر اقتصاد کاهش نرخ تسهیلات و سپرده‌ها و استفاده از همه ظرفیت‌ها در چارچوب اختیارات جهت حل مشکلات مطرح شده است و کاملاً عرایض بنده را نیز تأیید می‌کنند.

در انتها نعمتی به شرط تعهد وزیر اقتصاد اعلام کرد که از پاسخ وی قانع شده است.

ارسال نظرات