حمید رضا پورنوروز
بمناسبت هفته ی سلامت/
حمداله محمودی به روش های ساده و نکات ایمنی جهت سلامت بهتر جامعه پرداخت.
کد خبر: ۸۵۱۲۷۲۷
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مهندس حمداله محمودی کارشناس تغذیه معاونت بهداشت سپاه امیرالمومنین(ع) در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: هفته اول اردیبهشت ماه هفته سلامت نامگذاری شده که هدف از برنامه های جهانی بهداشت سلامتی جامعه از آغاز تا پایان سال با رعایت نکات ایمنی و سلامت است.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که می فرماید: سلامت محور همه چیز انسان است؛ حتی عروج انسان به معنویت ها نیاز به بدن سالم است و ابوعلی سینا در کتاب خود به ورزش و تغذیه تاکیید زیادی داشته است.

حمد اله محمودی با اشاره به شعار هفته سلامت بیان داشت: این شعار همان گونه که به سلامت غذایی تاکیید دارد، مسئولین را نیز موظف می کند تا سلامت غذایی مردم را از همان مزرعه تا سر سفره در نظر بگیرند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: آبیاری سالم مزرعه، نگهداری محصولات غذایی از نظر رطوبت و بهداشت سرد تا زمانی که آشپز در خانه غذا را درست می کند در سلامت غذا تاثیر گذار است چون حرارات بیش از حد به غذا باعث از بین رفتن ویتامین ها بخصوص ویتامین D می شود.

مهندس محمودی عنوان کرد: میوه جات و سبزی جات را بیشتر باید بصورت طبیعی و خام استفاده کرد تا منابع و ویتامین های آن از بین نرود و قبل از استفاده از صیفی جات باید کاملا بر سلامت و پاکیزگی آن اطمینان حاصل کنیم.

کارشناس تغذیه سپاه استان بیان کرد: هرم غذایی که دانشگاه هار وارد آن را طراحی کرده از کربوهیدارت ها، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و در نوک هرم که قسمت اندکی شیرینی جات را تشکیل داده است.

حمد اله محمودی افزود: در سر سفره های مردم باید حداقل یکی از 5 گروه غذایی که به صورت هرم غذایی مردم به آن آشنا هستند استفاده نمایند؛ که هم تنوع غذایی و تناسب آن مطرح شده است.

وی علت چاقی در مردم را خوردن بیش از حد فست فود دانست و تاکیید کرد: چربی های که در بدن به صورت اضافه دیده می شود ناشی از صرف غذا های بیرون از خانه است که بر چربی های آن کنترلی نداشته ایم.

محمودی گفت: هر فرد برای سلامت فردی خود باید روزانه ورزش کند و از غذاهای پر چرب پرهیز کند، و توصیه می شود که در بین غذا آب مصرف نشود و تا حد توان ساعت مصرف وعده های روزانه رعایت کنیم.

این کارشناس در آخر بیان کرد: امروزه دنیا رو به بیماری های مزمنی همچون سرطان می روند که سبک زندگی غلط ، نداشتن تحرک و استفاده غذاهای آماده باعث بیماری های مثل سرطان و دیابت می شود که امروز متاسفانه 10 درصد مردم ایران به دیابت مبتلاع هستند.

ارسال نظرات