خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: وجود 255 کانون فرهنگی هنری در استان یک معدن، انرژی هسته ای و ظرفیت توانمندی است که با برنامه می توان بهره لازم را از آن برد.
کد خبر: ۸۵۱۲۶۴۳
|
۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ازقزوین، مهدی احمدی در نشست با کارکنان دبیرخانه کانون های مساجد استان که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت بزرگی هستند و در همین راستا تعامل و ارتباط نزدیک سازنده است.

وی ادامه داد: در بحث برنامه آنچه باید مورد توجه و نصب العین قرار گیرد، رویکرد فرهنگی دولت یازدهم است و مطالبه جدی ما از همکاران و ظرفیت هایی که با ما ارتباط دارند، لحاظ کردن رویکرد فرهنگی دولت تدبیر و امید و مشی عالی وزیر فرهیخته این دولت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین اضافه کرد: سیاست فرهنگی این دولت و وزیر محترم که مورد توجه ستاد عالی نیز هست، بحث کارآمدی و اثرگذاری است که ما از این 2 مقوله شعاری با عنوان «اثربخشی به جای فعالیت گرایی» را استخراج کرده ایم که شعار ما در سال 94 در سیاست های اجرایی فرهنگی، هنری دینی و مأموریت ذاتی ارشاد است.

وی با اشاره به ظرفیت کانون های مساجد عنوان کرد: وجود 255 کانون فرهنگی هنری در استان یک معدن، انرژی هسته ای و ظرفیت توانمندی است که این ظرفیت می تواند پِرت شده و مورد استفاده قرار نگیرد و از طرفی نیز می توان با برنامه بهره لازم را از آن برد.

احمدی تصریح کرد: لازمه کارآمدی و اثرگذاری، داشتن برنامه است و برنامه ریزی نیز الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و از جمله این الزامات شناخت سیاست های فرهنگی نظام است که این امر شامل سند بالادستی می شود، بنابراین باید سند چشم انداز 1404 مدنظر قرار گیرد.

وی توضیح داد: برنامه ای که در راستای سند چشم انداز نباشد به معنای انحراف بوده و یک عمل سلیقه ای و طایفه ای است که هرگز نتیجه نخواهد داشت و مسئولان کل نظام و در رأس آنها رهبری، راهبر این سند است که این سند باید مورد توجه قرار گیرد زیرا 2 کار در راستای این سند بهتر از انجام یک هزار کار بدون توجه به این سند است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین خاطر نشان کرد: توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و احصاء مأموریت ستاد عالی در این مصوبات و همچنین مشی وزارت فرهنگ و ارشاد و سیاست های فرهنگی دولت تدبیر و امید از دیگر اقداماتی است که باید در راستای برنامه ریزی مورد توجه باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به موقعیت و فرصت های استان در برنامه ریزی اظهار کرد: احصا توانمندی و فرصت های استان با توجه به منابع انسانی و توجه به موقعیت های ویژه استان از دیگر نکاتی است که باید در برنامه ریزی مورد توجه واقع شود.

احمدی اعلام کرد: از جمله این فرصت ها و ظرفیت ها در استان مساجد و بقاع متبرکه است که می شود در قالب نرم افزاری، تمام مساجد و بقاع متبرکه استان را معرفی کرد زیرا با وجود یک هزار و 800 مسجد و بقعه متبرکه بیشتر مردم مسجد النبی و مسجد محمد رسول الله را می شناسند و بسیاری از بنیان های مذهبی در کشور نیز به دنبال چنین برنامه ای هستند.

وی تأکید کرد: دانشگاه های آزاد و بین المللی موقعیت های ویژه ای در استان هستند که تنها ایجاد کانون در اینها کافی نیست و در واقع زمانی که می خواهیم مسجدی را بنا کنیم ابتدا باید افراد مسجدی تربیت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در برنامه ریزی داشتن هدف است برای نمونه وقتی کانون ها برای برگزاری برنامه های اوقات فراغت پای کار می آیند چه رویکرد و هدفی دارند که در این خصوص باید بحث آینده نگری و آینده پژوهی لحاظ شود.

وی تأکید کرد: نکته دیگر در حوزه برنامه ریزی توجه به فرهنگ پویا است، باید توجه داشته باشیم که فرهنگ ایستا ماندگار نیست و خوشا به حال کانون هایی که فرهنگ ایستا را به پویا تبدیل می کنند. 

احمدی اعلام کرد: فرهنگ ایستا خطرناک ترین فرهنگ جوامع است زیرا از آنجا شبیخون فرهنگی ورود یافته و روی فرهنگ ایستا نشسته و تهاجم فرهنگی، فرهنگ غالب می شود و اینگونه می شود در خانه ها تماشای ماهواره جایگزین اعتکاف در مسجد می شود و زمانی می توان فرهنگ پویایی داشته باشیم که رصد مستمر در کانون ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اسامی کانون های مساجد خاطر نشان کرد: استفاده از نام مفاخر و مشاهیر قزوینی در کنار نام کانون ها از دیگر اقداماتی است که باید مورد توجه دبیرخانه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین یادآور شد: در راستای برنامه ریزی بهتر لازم است عملکرد سال 93 دبیرخانه کانون های مساجد تهیه و از نقاط قوت و ضعف آن در برنامه سال 94 کمک گرفته شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها