روانچی در جمع خبرنگاران:
عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای با تأکید بر اینکه تحت هر شرایطی به توافق نمی‌رسیم، گفت: اگر در ادامه بداخلاقی صورت گیرد و به هر دلیلی مذاکرات را به شکست بکشانند، جامعه بین‌المللی متوجه خواهد شد که مقصر کیست و حق با چه کشوری است.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۹۶
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید تخت روانچی عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش بررسی بیانیه لوزان در دانشگاه علامه‌ طباطبایی، در جمع خبرنگاران گفت:‌ روز چهارشنبه به مذاکرات می‌رویم و آن هم مرحله جدید مذاکره است که بحث نگارش را پی می‌گیریم.

وی افزود: آنچه در لوزان به دست آوردیم راه‌حل‌هایی بوده است که در ادامه مسیر در یک مرحله که تمام جزئیات و کلیات تفاهم در یک متن خواهد آمد، به مذاکرات ادامه می‌دهیم.

تخت روانچی پیرامون وضعیت مذاکرات در چند ماه آینده گفت: اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی کند و از حرف‌هایی که زده بود برگردد و بخواهد در این مرحله به آن چیزهایی که در طول مذاکرات تا لوزان نتوانسته‌ بود برسد، دست یابد، قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه ما توافقی می‌خواهیم که خوب باشد، گفت: اینگونه نیست که تحت هر شرایطی به توافق برسیم.

این عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان درباره رابطه کنگره و دولت آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ ما با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و اینکه داخل کشورها چه می‌گذرد به ما ارتباط پیدا نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تصمیمات کنگره برای دولت اوباما الزام‌آور باشد آن وقت چه خواهید کرد؟ گفت: ما الآن با دولت آمریکا مذاکره می‌کنیم و اگر قرار است موضوعی در سنا تصویب شود، ظاهراً بعد از توافق خواهد بود.

تخت‌روانچی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این طرح کنگره می‌تواند سرنوشت مذاکرات را تغییر دهد؟ گفت: ما البته این موضوع را با طرف آمریکایی مطرح خواهیم کرد که با این وضعیت ادامه مذاکرات چگونه خواهد شد. مسلم این است که دولت‌ها با هم مذاکره می‌کنند و تعهد می‌پذیرند، حال اینکه بخواهند این تعهد را چگونه در فرآیند قانونی داخلیشان به کار گیرند، به خودشان مربوط است.

وی ادامه داد: این مصوبه اگر قرار باشد به تصویب سنا برسد و در نهایت قانونی شود که اوباما امضاء کند تعهد آن برای دولت آمریکا بعد از اتمام مذاکرات خواهد بود. البته این سؤال مربوطی است که مطرح شود آیا طرف آمریکایی می‌تواند به تعهداتش عمل کند.

این عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای کشورمان در ادامه و در پاسخ به این سؤال که این حق برای مجلس ایران نیز خواهد بود؟ گفت: ما همیشه از این موضوع استقبال کردیم که نمایندگان مجلس ما نیز در این خصوص اظهارنظر کنند.

تخت‌روانچی همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و آمریکا به تعهداتش عمل نکند چه بازتابی در جامعه جهانی خواهد داشت؟ گفت: امروز روشن شده است که جمهوری اسلامی یک کشور صلح طلب است و دنبال بمب نیست. ما می‌خواهیم بر اساس حقی که داریم از انرژی هسته‌ای استفاده صلح‌آمیز کنیم. اگر در ادامه بداخلاقی صورت گیرد و به هر دلیلی مذاکرات را به شکست بکشانند، جامعه بین‌المللی متوجه خواهد شد که مقصر کیست و حق با چه کشوری است.

تخت روانچی در پایان پیرامون برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: از ابتدا نظر ما این بود که در مرحله اول اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی، مالی، تجاری، انرژی و نفتی در سطح شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا لغو شود و غیر از این توافقی نخواهیم داشت.

ارسال نظرات