رییس کمیته امنیت مجلس گفت: برای تامین امنیت بخشی از خاک پاکستان می‌توانیم از «گشت‌های پهپادی» و «نیروهای مرزبان» استفاده کنیم.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۸۶
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج،«محمدرضا محسنی‌ثانی» رئیس کمیته امنیت مجلس در مورد «پیشنهاد ایران به پاکستان برای تامین امنیت بخشی از خاک این کشور» گفت: اگر به درستی مسئله امنیت شرق کشور رصد شود، خواهیم دید که در گذشته‌های نه چندان دور، تله‌های انفجاری و اقدامات انتحاری در داخل شهرهای استان سیستان و بلوچستان از مسجد امیرالمومنین(ع) در زاهدان گرفته تا برخی شهرها و روستاها وجود داشت، اما این اقدامات به نوار مرزی هدایت شده و از داخل خاک پاکستان انجام می‌شود.

وی افزد: ان‌شاءلله با انسداد کامل مرزها بتوانیم این مسئله را به سرانجام برسانیم.

نماینده سبزوار تصریح کرد: اقدام تروریستی اخیر که باعث به شهادت رسیدن 8 مرزبان شد، توسط تک تیراندازی‌هایی صورت گرفته بود که از داخل خاک پاکستان و از ارتفاعات مشرف به جاده مرزی احاطه داشتند و این عزیزان را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم اشرافیت دولت پاکستان به مرز خود با جمهوری اسلامی ایران وضعیت در این منطقه ناهنجار است و مأوای گروهک‌های تروریستی شده است و طمعی برای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف ایجاد کرده که از این فرصت علیه کشور ما سوءاستفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اقدامات دیپلماسی و امنیتی در راستای تامین امنیت مرزهای شرق کشور صورت گرفته است و اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس پاکستان به صورت تلفنی در این رابطه گفت‌وگو کرد.

وی اظهارداشت: مهم این است که پاکستان هیچ‌گونه اقتدار و قدرتی برای تامین امنیت مرز خود با ایران ندارد.

محسنی‌ثانی در مورد پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر «تامین امنیت بخشی از خاک پاکستان از سوی ایران» گفت: این پیشنهاد پیشتر مطرح شده است و ما چند بار به پاکستان گفته‌ایم اگر شما واقعا در این منطقه ضعف دارید و نمی‌توانید مرزهای خودتان را کنترل و با اشرار برخورد کنید، ما آمادگی داریم در قالب «نیروهای مشترک» و «امن قرار دادن عمق خاک» با شما همکاری کنیم.

رئیس کمیته امنیت مجلس در مورد این که آیا برای این اقدام، نیروهای نظامی به پاکستان اعزام خواهند شد؟ گفت: ساز و کار این همکاری منوط است به این که آیا پاکستان این پیشنهاد را می‌پذیرد یا خیر، اگر پاکستان بپذیرد می‌توانیم اشرار را تا عمق داخل خاک پاکستان تعقیب و امنیت آنجا را برقرار کنیم، حتی با گشت‌هایی که می‌توانیم به لحاظ پهپادی داشته باشیم و نیروهایی که مرزبانان ما می‌توانند داشته باشند می‌توان بخشی از امنیت عمق خاک پاکستان را تامین کرد.

محسنی‌ثانی در مورد این که آیا این اقدام منجر به افزایش شهدای کشورمان در تامین امنیت بخشی از خاک پاکستان نخواهد شد؟ گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده است و می‌توان این موضوع را به درستی تبیین کرد.

وی افزود: اگر پاکستان با این توافق موافقت کند بخشی از ناامنی‌های مرزی ما که عمدتا سیاسی بوده و امنیتی شده است، می‌توان آن را مرتفع کرد.

نماینده سبزوار گفت: ناامنی مرزهای شرقی کشور عمدتا توسط سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی مخصوصا بعضی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود.

رئیس کمیته امنیت مجلس در مورد بررسی این مسئله از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان استان سیستان و بلوچستان و مسئولین مرزبانی کشور برگزار کردیم و نقاط قوت و ضعف مورد توجه قرار گرفت.

محسنی‌ثانی اظهار داشت: امیدواریم با سیاستی که مجلس و دستگاه‌های امنیتی و سیاسی دنبال می‌کنند بتوان امنیت مرزهای شرق کشور را برقرار کرد و تنها راهکار اصلی، تامین امنیت بخشی از عمق خاک پاکستان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد ایران صرفا شامل بخشی از عمق خاک پاکستان می‌شود یا اینکه افغانستان را نیز شامل خواهد شد، گفت: سرتاسر مرزهای شرقی کشور یعنی افغانستان و پاکستان را شامل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، امنیت مرزهای شرقی کشور از جمله مسائل مهمی است که بارها از سوی مسئولان ارشد کشور مورد توجه قرار گرفته و از پاکستان خواسته‌اند نسبت به تامین امنیت مرز خود با ایران اقدام کنند، حتی مسئولان جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بودند در صورتی که نیاز باشد به منظور تامین امنیت مرزهای کشورمان تا بخشی از عمق خاک پاکستان ورود خواهند کرد.

چندی پیش نیز، عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از پیشنهاد رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره تامین امنیت بخشی از خاک این کشور از سوی ایران خبر داد.

سرانجام عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در آخرین نشست خبری خود که 24 فروردین برگزار شد، رسما پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به پاکستان برای تامین امنیت بخشی از عمق خاک این کشور را مطرح کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات