معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازرسی‌ها را در زمینه هسته‌ای داشته و این نشان می‌دهد که کشورمان چیزی برای پنهان کردن ندارد.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۸۵
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری «بهروز کمالوندی» معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دقایقی پیش  آغاز شد.

کمالوندی در ابتدای این نشست ضمن تبریک ایام ماه رجب و میلاد با سعادت امیرالمومنین(ع) اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران بحمدالله آن چیزی را که می‌خواسته به دست آورده و از مدتی که دوره تثبیت دستاوردها شروع شده است چنانچه قرار بود مدالی به افتخار آفرینان قبلی داده شود مدال‌های بعدی را باید به کسانی داد که این دستاوردها و افتخارات را هم به لحاظ علمی، عملی و بین‌المللی تثبیت کرده‌اند.

**قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند توان هسته‌ای ایران را بپذیرند

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ نمی‌خواهند این توانایی را قبول کنند و هنوز در ذهنشان این است که آیا می‌توان این توانایی را از ایران گرفت و این در حالی است، کسانی که به مسائل فنی در سطح بین‌الملل آگاه هستند می‌دانند که چنین توانایی در اختیار همه نیست و در اختیار تعداد محدودی است.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این توانایی صرفا عزت نمی‌آورد بلکه قدرت و توانایی را نیز به همراه دارد چرا که کشورهای بزرگ برای این که قدرتمند باشند باید ابزار قدرت را در اختیار داشته باشند که یکی از این ابزارها صنعت و تکنولوژی است که صنعت هسته‌ای قله صنایع دیگر است.

کمالوندی تاکید کرد: نمی‌شود شما در صنعت هسته‌ای پیشرفت داشته باشید اما در صنایع دیگر پیشرفتی نداشته باشید بنابراین لازمه رسیدن به سطحی از صنعت در صنایع هسته‌ای این است که شما در صنایع دیگر پیشرفت داشته باشید.

وی با بیان این که دستاوردها باید حفظ شود خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ سعی کرده‌اند به بهانه‌های مختلف ابزار فشاری ایجاد کنند تا این توانایی را از جمهوری اسلامی ایران سلب کنند و این امر در دستور کار قدرت‌های بزرگ بود.

**حذف توانایی ایران استراتژی آمریکاست

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: حذف توانایی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در استراتژی امنیت ملی آمریکا، مقالاتی که اندیشمندان مختلف بین‌المللی به ویژه آمریکا منتشر می‌کنند و هم چنین در اعتراضات اخیری که مطرح شده و سخنان اوباما که چرا شما از حذف غنی سازی به سمت مدیریت غنی سازی می‌روید ببینیم.

کمالوندی افزود: عده‌ای نمی‌خواهند ببینند کشوری چون جمهوری اسلامی ایران اقتدار دارد و منابع قدرت را در اختیار دارد که این منابع نه فقط در صنعت هسته‌ای بلکه در صنایع دیگر نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در دستور کار مذاکره کنندگان ما این بود که مذاکراتی انجام دهند که بتوانند در جریان مذاکرات نگرانی‌های ساختگی را در مورد جمهوری اسلامی ایران از بین ببرند.

**ایران، چیزی برای پنهان کردن ندارد

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازرسی‌ها را داشته است و این نشان می‌دهد که ایران چیزی ندارد که بخواهد آن را پنهان کند اما این در حالی است که اتهامات علیه ما تنها در حوزه سلاح هسته‌ای نبوده بلکه در حوزه‌های دیگر نیز اتهامات وارد شده است و آن‌ها سعی می‌کنند با دستگاه‌های بزرگ رسانه‌ای که در اختیار دارند علیه ایران داستان سرایی کنند.

وی بیان داشت: آنها جمهوری اسلامی ایران را کشوری معرفی کردند که به دنبال سلاح هسته‌ای است تا بتوانند کشورهای دیگر را همراه کنند تا با اعمال فشار در قالب تحریم‌های ناعادلانه به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند.

کمالوندی در ادامه افزود: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با دو هدف یکی گرفتن بهانه از طرف مقابل که کشورهای دیگر را با خود بسیج می‌کنند برای اعمال تحریم و حفظ دستاوردها و برداشتن فشارها وارد مذاکرات شد البته این مذاکرات سابقه طولانی در کشور دارد و در دولت‌های قبلی هم انجام شده است.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اما تفاوت‌هایی داشته و ما هم نمی‌خواهیم این‌هارا باهم مقایسه کنیم تا رسانه‌ای بگوید چرا از این دوره ایراد گرفته و یا از دوره قبلی زیرا همه ما دریک مسیر حرکت می‌کنیم در دوره‌های مختلف اما استراتژی واحدی وجود دارد.

**همه اعضای تیم مذاکره کننده به عزت ملت و نظام فکر می‌کنند

وی اظهارداشت: هیچ شخصی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای‌مان تا جایی که بنده می‌شناسم و همچنین مقام معظم رهبری نیز فرمودند به آنها اعتماد دارم به دنبال این نیستند که ذره‌ای از حقوق جمهوری اسلامی ایران صرف نظر کنند لذا آنها به دنبال تثبیت دستاوردها و برداشتن فشارها و همچنین به دنبال آن هستند که ذره‌ای از آن چیزی که بدست آورده ‌ایم کم نشود.

کمالوندی گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تمام قوا، اعتقاداتشان و توانشان تلاش کرده‌اند و تاکنون نیز موفق بوده‌اند اگرچه کار هنوز تمام نشده است.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه تصریح کرد: ما هنوز یک دوره 2 الی 3 ماه پیش رو داریم که در این دوره مذاکرات به صورت جدی پیگیری می‌شود. 

وی بیان داشت: کار تمام نشده‌ای نبوده که هر یک از طرف بخواهد فکت‌شیتی صادر کند، در دوره قبل چیزی نوشته شده بود و درآن موقع هم آنها درست و غلط را مخلوط کرده که این امر تنها جنبه تبلیغاتی داشت و اکنون آنها از یک کار ناتمام نیز جلوه‌ای ارائه دادند.

**بنایی برای ورود به جنگ فکت‌شیت نداشته و نداریم

کمالوندی اظهارداشت: بنای ما بر این نبوده است که وارد جنگ فکت‌شیت شویم و ببینیم چه کسی درست می‌گوید و یا چه کسی غلط و ظریف و صالحی گفته‌اند که این خبرها تنها تفسیری است که طرف مذاکره کننده از خودش می‌گوید. 

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آنها از بعضی موضوعاتی که توافق شده آن هم براساس نظر خودشان فکت‌شیتی اعلام کرده‌اند مثلا این موضوع که اگر قرار باشد شش‌هزارو صدو چهار سانتریفیوژ داشته باشیم آنها اعلام کردند بیست هزار سانتریفیوژ را تبدیل به 5 هزار سانتریفیوژ کرده‌اند.

وی افزود: این ممکن است از یک جهت حقیقت داشته باشد اما از جهت دیگر مثلا این سانتریفیوژ‌ها به دلایلی از کار افتاده باشند حتی در دولت قبل به این‌ها تزریق گاز انجام نشده بود و آوردن همه این‌ها در محاسبات یک نوع مغالطه است و مانند نظر دو طرف از یک لیوان آب است که یکی نیمه پر و دیگری نیمه خالی آن را می‌بینند.

کمالوندی گفت: آنها بر مبنای نیاز خود در افکار عمومی‌شان ورژن خود را ارائه کرده‌اند به اضافه موضوعاتی که هنوز در مورد آنها مذاکره تمام نشده و در این مسائل آنها ایده‌‌ آل‌های خود را مطرح کرده‌اند.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده هسته‌ای با متانت و دقت و براساس اصول حقوق بین‌المللی مذاکرات را پیگیری می‌کنند و به دلیل جنگ رسانه‌ای دستپاچه هم نمی‌شوند زیرا جنگ اصلی بر روی میز مذاکره است و بر روی میز مذاکره مطالب گفته می‌شود و باید گفت جوجه را آخر پاییز می‌شمارند، بعد از اینکه کار به نتیجه نهایی رسید یک جمع‌بندی در مورد آن انجام می‌شود.

وی گفت: دل نگرانی برای کار بزرگی مثل این یک کار طبیعی است و غیر از این اشکال دارد و همه دل نگران هستند یکی پشت میز مذاکره که آنها از همه دل نگران‌تر هستند که نکند طرف مقابل با زیاده‌خواهی حقوقی از ملت ایران ضایع کند.

کمالوندی در ادامه افزود: اگر این دل نگرانی‌ها از روی دلسوزی باشد بر دل می‌نشیند و آنهایی که از دل صحبت می‌کنند با روش‌های غیر تبلیغاتی حرف می زنند مثلا مجلس ما که ما بارها با حضور در مجلس و کمیسیون‌ها به سوالات پاسخ دادیم و وظیفه ما است که سوالاتی اگر وجود دارد را پاسخ گوییم.

**اجازه ندهیم رسانه‌ها صحنه اتهامات باشد

وی تصریح کرد: به نظر بنده نباید صحنه رسانه، صحنه اتهامات باشد برخی از این دل نگرانی‌هایی که در جمع‌های بسته به طور مثال جمع حقوقدانان گفته شد بسیار مطالب ارزنده‌ای بود که بنده 20 صفحه نکات خوبی را نوشتم و این را به بخش‌های مختلف منعکس کردم.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: به دلیل اهمیتی که این موضوع برای بخش‌های مختلف دارد همه ما مسئول هستیم آنچه که به ذهنمان می‌رسد را بازگو کنیم، بالاخره طرف مقابل به انواع حیله و حقه‌ها بلد است زیرا این موضوع را هم روند مذاکره می‌گویند و هم تجربه‌هایی که از گذشته بدست آمده بنابراین باید به نحوی به مذاکرات جهت و رویکرد داد که آنچه بدست می‌آوریم محکم بوده و ضمانت اجرایی داشته باشد.

کمالوندی اظهارداشت: در طول دو ماه آینده باید به نحوی باشد که به مذاکره‌کنندگان کشورمان نکاتی را یادآوری کنیم که آنها بتوانند قوی‌تر شوند این مانند آن است که شخصی که در حال کشتی گرفتن است نمی‌تواند به اطراف خود بسیار آگاه باشد و آن شخصی که بیرون از زمین است بتواند موضوعاتی را بگوید که برای کشتی گیر بسیار مناسب باشد نه اینکه بخواهد مدام وی را تخریب روحیه کنند.

وی بیان داشت: این کمک باید به نحوی باشد زیرا تیم مذاکره کننده کشور و نظام‌مان را نمایندگی می‌کند و نماینده یک جناح یا حزب خاص نیست و مانند تیم ملی است که همه افراد بدون داشتن هیچ گونه تعصبی آن را تشویق می‌کنند تا گل بزند و ما هم باید به دنبال گل باشیم و انشاءالله جمهوری اسلامی ایران گل خواهد زد و علاوه بر راهنمایی به دعای خیر همه ملت نیازمند است.

**چه نکاتی که درمدالیته سال 2007 مطرح شد؟

کمالوندی در پاسخ به این سوال که در مدالیته سال 2007، شش موضوع مطرح شده بود و آیا در این برهه این موضوعات حل و فصل شده خصوصا در دو موضوع اصلی و در ابعاد بازرسی اظهار داشت: نه تنها آژانس انر‍ژی اتمی بلکه تمام سازمان‌های بین‌المللی در مواجهه با جمهوری اسلامی قبل از این که حرفه‌ای باشند سیاسی‌اند و چاره کار این است که سیاست‌های جمهوری اسلامی همزمان با تغییرات ساختارهای نظام بین‌المللی نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی به عنوان سازمانی که قرار است کار حرفه‌ای انجام دهد سیاسی عمل می‌کند و این گونه سازمان‌ها بودجه خود را از قدرت‌های بزرگ می‌گیرند و آژانس قبل از بررسی ادعا اتهام سنجی می‌کنند.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که شورای امنیت سازمان ملل ساختاری سیاسی دارد و سیاسی عمل می‌کند گفت: نمونه آن در عربستان بروز یافته که این کشور یمن را بمباران می‌کند اما براساس مبانی سیاسی شورای امنیت سازمان ملل اقدامی انجام نمی‌دهد.

کمالوندی تاکید کرد: ما باید یک شکل تعامل حساب شده با نهادهای بین‌المللی داشته باشیم و با یک تصمیم حساب شده دفع شر کنیم.

وی گفت: در مدالیته سال 86 موضوعاتی هم چون P2, P1 و پلوتونیوم و غیره مطرح شد که یک تصویر کلی مطرح گردید اما مطالعات ادعایی آژانس با پاسخ ما نشان داد که صحت ندارد.

**خبرنگاران از لفظ ابعاد احتمالی نظامی استفاده نکنند

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که از خبرنگاران درخواست می‌کنم که از لفظ ابعاد احتمالی نظامی استفاده نکنند عنوان داشت: در سال‌های گذشته موضوعاتی تحت عنوان گام به گام مطرح شد که در گام اول 5 و در گام دوم 7 و در گام سوم شش موضوع مطرح گردید که محاسبات انتقال نترونیک و کاربرد این مقاله در مباحث سایر موضوع صلح آمیز هسته‌ای و انفجارات هسته‌ای در مریوان جزئی از آن بود که ما پاسخ‌های لازم را به آژانس دادیم و آن‌ها قانع شدند.

کمالوندی با عنوان این مطلب که شورای حکام از مبانی تفسیر سیاسی دارد و باید بهانه‌ها را از طرف مقابل بگیریم و در این زمینه مراقب باشیم یادآور شد: در بررسی برخی موارد آژانس صلاحیت رسیدگی نداشته و به نظر می‌رسد در جنگ اتهام(تفهیم منطق) ما موفق بودیم. 

وی در مورد فکت‌شیت ایرانی گفت: ما اطلاعات خود را در این زمینه به وزارت خارجه ابلاغ نموده‌ایم و در صورت صلاحدید وزارت خارجه فکت‌شیت ایرانی منتشر خواهد شد.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات مونیز در روند مذاکرات گفت: ما این اظهارات را مستند کرده‌ایم و در مذاکرات پیش روی او قرار می‌دهیم و اعلام می‌کنیم موارد جدید مربوط به بمب هسته‌ای نیست و لازم است شما انعطاف لازم را داشته باشید.

کمالوندی با اشاره به فکت‌شیت آمریکایی‌ها گفت: منظور غرب از انتشار این فکت‌شیت آن بود که عنوان کنند در مورد موارد مطرح شده به نتیجه رسیده‌اند.

** انتشار فکت‌شیت در این دوره اشتباه آمریکا بود

وی با بیان این که در صورت انتشار فکت‌شیت ایرانی باید چارچوب مشخصی داشته باشد گفت: انتشار فکت‌شیت در این دوره اشتباه آمریکا بود.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دلیل این ادعا را فضای کنگره خواند و گفت: آمریکایی‌ها خواستند به دلیل جو سنگین حاکم بر کنگره با انتشار این فکت‌شیت این فضا را تا حدی مهار کرده باشند.

کمالوندی ادامه داد: نکته حائز اهمیت آن است که مسئولین شما در جمهوری اسلامی غیر از حقیقت چیزی نگفته‌اند ممکن است برخی از مسائل به دلیل نهایی نشدن و به نتیجه نرسیدن بیان نشده باشد اما هر چه بیان شد حقیقت داشت.

وی در خصوص درخواست آژانس برای بازدید از پارچین گفت: پارچین سایت نظامی است که سال‌ها روی آن کار کردند و از آنجا که آگاهند ایران بازدید از پارچین را نخواهد پذیرفت هر از چند گاهی این مسئله را مطرح می‌کنند تا مانور تبلیغاتی داشته باشد.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: رئیس‌جمهور کشورمان در بخشی از صحبت‌های خود مطرح کرد زمانی که عهده‌دار تیم مذاکره کننده هسته‌ای بودم و قرار شد پارچین مورد بازرسی قرار گیرد ما به آن‌ها اجازه دادیم و عنوان کردیم یک بار برای همیشه این کار را انجام دهید.

کمالوندی افزود: در مورد پارچین آن‌ها مرتب درخواست خود را برای بازدید مطرح می‌کنند و ما رد می‌کنیم.

وی با بیان این که دسترسی‌ها در پروتکل الحاقی تعریف مشخصی دارد اظهارداشت: طرف غربی تمایل دارد این تعریف را وسیع کند.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که پروتکل الحاقی در سال 1994 تدوین شده است و غنی سازی ما مربوط به سال 85 یعن 20 سال بعد است گفت: پس با این شواهد پروتکل مختص جمهوری اسلامی نوشته نشده است.

کمالوندی افزود: اما در جایی از پروتکل آمده است کشورهای عضو در صورتی که بخواهند به آژانس بین‌المللی برای بازرسی‌ها دسترسی ندهند کسی نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به این عمل کند.

وی افزود: بحث پروتکل پلاس مدت‌هاست که مطرح است اما موضوعات حقوقی و سیاسی هنوز موضوعات اصلی مذاکره هستند.

** پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که در صورت نهایی شدن پروتکل الحاقی این موضوع باید به تصویب مجلس برسد گفت: نهایی شدن پروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد و در اختیار دولت نیست.

کمالوندی در خصوص بحث تولید آب سنگین در راکتور اراک گفت: طرف مذاکره کننده عنوان می‌کرد که به طور کلی باید این راکتور نابود شود و در اراک هیچ راکتوری جز راکتور آب سبک وجود نداشته باشد اما ما اصرار به آب سنگین داشتیم به دلیل آنکه در حال حاضر یک کارخانه تولید راکتور آب سنگین داریم.

وی با بیان این که زمانی که جمهوری اسلامی به دنبال تولید راکتور آب سنگین رفت هنوز مسلط به غنی سازی نشده بود گفت: در راکتور آب سنگین لزوما شما نیاز به سوخت غنی سازی ندارید و می‌توانید از سوخت طبیعی نیز استفاده کنید.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: به این واسطه ما در تولید آب سنگین نیز سرآمد و جزو 8 کشور دنیا در تولید راکتور آب سنگین قرار گرفتیم لذا به دلیل تولید راکتور آب سنگین باید ماهیت آن نیز آب سنگین باقی می‌ماند.

**طرف غربی فرمول ایرانی را برای تولید آب سنگین پذیرفت

کمالوندی تصریح کرد: به همین دلیل طرف مذاکره کننده مرحله به مرحله با درخواست‌های ما توافق کردند در مرحله اول در خصوص تولید آب سنگین موافقت جزئی کردند و ادامه مذاکرات سبب شد مرحله بعدی تولید آب سنگین را نیز بپذیرند و علت کندی مذاکرات نیز اصرار جمهوری اسلامی بر همین موضوع بود.

وی اضافه کرد: در نهایت طرف غربی پذیرفت تا به هر سه مرحله تولید آب سنگین رضایت دهد و در مذاکرات طرف مذاکره کننده فرمول ایرانی را برای تولید آب سنگین پذیرفت.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در این شرایط جمهوری اسلامی احساس کرد فرصتی ایجاد شده که این فناوری را طراحی مجدد کند و در سوخت غنی سازی شده استفاده کند. 

کمالوندی افزود: در صورتی که در راکتور آب سنگین اراک از سوخت غنی شده استفاده شود، قطعا محیط بیشتری برای کارهای دیگر باقی خواهد ماند.

وی گفت: طبیعی است که برای بازطراحی قلب راکتور آب سنگین اراک باید درآورده شود و در این صورت ممکن است ما زمان را تا حدودی از دست بدهیم، ولی در عوض یک راکتور باز طراحی شده در اختیار خواهیم داشت.

** فکت‌شیت آمریکایی قطعا در مذاکرات آینده به ضررشان خواهد بود

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: نگارش یک فکت‌شیت کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی است و اگر ما بنا باشد فکت‌شیتی را منتشر کنیم قطعا باید به دستاوردهای‌مان اشاره کنیم که به نفع‌مان نخواهد بود و فکت‌شیت آمریکایی‌ها قطعا در مذاکرات آینده به ضررشان خواهد بود.

کمالوندی افزود: اگر تمام ماشین‌هایی که در فردو کار می‌کنند و تولید سوخت هسته‌ای را برعهده دارند بچرخند اهمیت بالایی به لحاظ غنی سازی برای ما ندارد زیرا ما در فردو حدود 3 هزار و 500 سانتریفیوژ فعال داریم  که اگر این ماشین‌ها هر کدام یک سو سوخت غنی شده تولید کنند حدود 3 هزار و 500 سو سوخت هسته‌ای تولید خواهد شد در صورتی که ما در نیروگاه بوشهر به 190 هزار سو سوخت هسته‌ای احتیاج داریم.

وی ادامه داد: اما فردو از این جهت که در هر شرایطی غنی سازی اورانیوم ادامه پیدا خواهد کرد اهمیت دارد.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث تحقیق و توسعه استراتژی سازمان انرژی اتمی ایران این بوده است که این صنعت شادابی خود را حفظ کند و این دستاورد مهمی است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: ما برای تک تک این سانتریفیوژها جنگیده‌ایم و این بسیار مهم است و در مذاکرات در دو ماه آینده جنگ جدی به لحاظ فنی با طرف مقابل خواهیم داشت.

** باید به دلنگرانی‌ها پاسخ داده شود

وی افزود: قطعا کسی مخالف پیشرفت در کشور نیست اما دل نگرانی‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها پاسخ داده شود ولی نباید این نکته را از نظر دور کرد که تیم مذاکره کننده و شخص ظریف بیشترین نگرانی و دلهره را در مذاکرات دارند.

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بر کلیت مذاکرات نظارت دارند و هیچ کسی از خطوط اصلی عدول نکرده است اما عده‌ای نگران هستند که خطوط قرمز رعایت نشود. با ترکیب فعلی تیم مذاکره کننده هیچ نگرانی راجع به عبور از خطوط قرمز وجود نخواهد داشت.

کمالوندی تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند مسئله هسته‌ای ایران سیاسی و یا فنی است در صورتی که این مسئله ابعاد فنی، سیاسی و حقوقی دارد و افراد زیادی در آن دخالت می‌کنند.

وی ادامه داد: در محیط بین‌المللی و منطقه‌ای کشورها و دولت‌های زیادی هستند که در بحث هسته‌ای ایران ایران تاثیر می‌گذارند. 

** نباید شرایطی بوجود بیاوریم که مذاکره کنندگان مجبور به دفاع از خود شوند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه افراد نگران مذاکرات هسته‌ای عمدتا باید از قشر نخبگان باشند گفت: متهم کردن تیم مذاکره کننده نتیجه‌ای ندارد و نباید وضعیتی را بوجود بیاوریم که مذاکره کنندگان مجبور به دفاع از خود شوند و البته چنین فضایی هنوز بوجود نیامده است.

کمالوندی با تأکید بر اینکه پذیرش قطعنامه‌های بین‌المللی نیازمند تصویب مجلس است اظهار کرد: پروتکل الحاقی باید در حوزه اختیارات دولت  و مجلس بررسی شود و چنانچه مجلس تشخیص دهد پروتکل را تصویب خواهد کرد و این یک بحث بلند مدت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سال 85 مجلس مصوبه‌ای را مبنی بر اجازه فعالیت‌های گسترده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصویب کرد گفت: به نظر ما همکاری با آژانس محدودیت ندارد و البته این مسئله با پذیرش پروتکل فرق دارد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: تدبیر سازمان انرژی اتمی این است که مذاکرات، به روند توسعه تأسیسات هسته‌ای آسیبی را وارد نکند و تا به حال در این فاز موفق بوده‌ایم و کارهای دیگری نیز در پیشرو داریم.

** در صورت توافق قادر به صادرات مواد غنی شده و آب سنگین خواهیم بود

کمالوندی درخصوص ثمرات توافق نهایی با گروه 1+5 گفت: در صورت توافق علاوه بر دسترسی به امکانات و تجهیزات و نیز رفع تحریم‌ها، قادر به صادرات مواد غنی‌ شده و آب سنگین خواهیم شد، چرا که در حال حاضر صد تن آب سنگین داریم و می‌توانیم به کشورهای نیازمند ارسال کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در فرایند راه حل سیاسی یکسری بده بستان‌هایی صورت می‌گیرد تصریح کرد: به هر توافقی که دست پیدا کنیم، طرف مقابل به واسطه سازوکارهای تبلیغاتی خوبی که دارد، دستاوردهای اندک خود را بزرگ جلوه می‌دهد.

وی تأکید کرد: رسانه باید واقعیت‌ها را منعکس کند و در حال حاضر نمی‌توان گفت که جمع جبری مذاکرات به نفع کیست و مذاکره‌کنندگان با همه وجود درپی حفظ حقوق مردم هستند و خطوط قرمز را رعایت می‌کنند.
 
معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به نظرات برخی از کارشناسان فردو قابلیت تبدیل به مرکز تحقیق و توسعه را ندارد اظهارداشت: ما نگفتیم فردو مرکز تحقیقات و توسعه می‌شود بلکه چند منظوره است و از گذشته کارهای تحقیق و توسعه داشته و غنی سازی روی آن انجام شده است.

کمالوندی افزود: در آن مقطع زمانی می‌توانستیم به تاسیسات دیگر نیز نگاه کنیم امکانات برق سه فاز و هم چنین امکانات فنی دیگر در این مرکز وجود دارد.

وی تصریح کرد: در این مرکز ایزوتوپ پایدار و فیزیک کیهانی استفاده‌های مختلف می‌شود و در حال حاضر برای ما در طول این مذاکرات تا زمانی که محدودیت‌هایی را داریم برای‌مان حفظ شدن تاسیسات فردو بسیار مهم است و این مرکز تحقیق غنی سازی خود را به سرعت از سر می‌گیرد و این اتفاق رخ می‌دهد.

** تحقیق و توسعه محدود به تولید سانتریفیوژ نیست

معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در این فاصله زمانی نیز جلسات پنج ساعته با متخصصان در سازمان انرژی اتمی داریم و در حال تفکر هستیم که اگر قرار بر این موارد شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، تحقیق و توسعه محدود به تولید سانتریفیوژ نیست ما فقط محدودیت زمانی داریم در توسعه جلو رفتیم در این راستا می‌توان از کشاورزی، داروسازی استفاده‌های فراوانی کرد و هیچ محدودیتی نداریم IR1,IR2, IR3, IR6 فعالند و خوشبختانه از این مسیر عبور کردیم و جزییات را در مراحل نهایی مطرح خواهیم کرد.

کمالوندی در پایان این نشست ضمن قدردانی از اصحاب رسانه برای پوشش خبری خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه‌های بین‌المللی واقعیت‌های جهان را به خوبی منعکس نمی‌کنند و در این راستا رسانه‌های جوان از آنان چیزی کم ندارند و وظیفه سنگین اطلاع رسانی را بر دوش دارند که باید با صحت خبرها را منتشر کنند.



ارسال نظرات