در نشست دو جانبه با جلسی رود ریگردز؛
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد: به‌شدت تصمیم اخیر ایالات متحده علیه ونزوئلا را محکوم می‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۱۲۴۷۴
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با جلسی رود ریگردز، وزیرامور خارجه ونزوئلا گفت: بسیار خوشحالیم که امروز میزبان وزرای محترم امور خارجه و نفت کشور دوست ونزوئلا در تهران هستیم.

وی ادامه داد: روابط ما بسیار عمیق و گسترده و مبتنی بر دیدگاه ها، منافع و مواضع مشترک بین دو کشور است که ضرورت همکاری و هماهنگی بین دو کشور را در حوزه های مختلف فراهم می کند. امروز صحبت های بسیار خوبی در حوزه های دو جانبه، بین‌المللی و منطقه‌ای داشتیم و در مورد همکاری های دو کشور در زمینه های مختلف همکاری‌های اقتصادی، رایزنی های سیاسی و سایر همکاری ها گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عضویت ونزوئلا در شورای امنیت افزود: مشکلات زیادی در منطقه ما وجود دارد که در خصوص عضویت ونزوئلا در شورای امنیت و این مشکلات گفتگو کردیم.

ظریف تاکید کرد: ایران و ونزوئلا سیاست های مشترکی در مخالفت با استفاده از تهدید و توسل به زور دارند و سیاست‌های مشابهی در مخالفت با سیاست های زورمدارانه اقتصادی به‌ویژه تحریم ها دارند.

وی تصریح کرد: ما به‌شدت اقدام ایالات متحده در تصمیمی که اخیرا علیه ونزوئلا گرفته و این کشور را به‌عنوان یک تهدید معرفی کرده، محکوم می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: استقامت و پایداری مردم ونزوئلا در مقابل تهدیدهای خارجی همچون استقامت و پایداری مردم ایران در برابر تهدیدهای خارجی موجب شکست این اقدامات خواهد شد.

ظریف اظهار داشت: ما همین‌طور در زمینه ضرورت هماهنگی میان دو کشور در بحث نفت، سیاست های نفتی و حضور فعال در تصمیم‌‌گیری‌های بین‌المللی رایزنی کردیم.

وی ادامه داد: خوشحالیم که وزیر نفت ونزوئلا نیز در رأس این هیات به ایران سفر کردند و با آقای زنگنه وزیر نفت گفتگو خواهند داشت. این هماهنگی میان ما، ونزوئلا و سایر اعضای اوپک برای حفظ ثبات بازار نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. ما از تلاش های دولت ونزوئلا در این زمینه قدردانی و حمایت می کنیم و امیدواریم این گفتگوها به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد: همکاری ها و گفتگوهای دو کشور به‌خصوص با توجه به اینکه ونزوئلا بعد از ایران، ریاست جنبش عدم تعهد را برعهده خواهد گرفت، در جهت منافع مشترک مردم دو کشور، صلح، امنیت بین المللی و منطقه ای باشد.

در ادامه، وزیر امور خارجه ونزوئلا اظهار داشت: ما امروز صبح جلسه بسیار خوبی با آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران داشتیم. وزیر نفت و معادن ونزوئلا ما را در این سفر همراهی می کنند.

وی با تاکید بر روابط میان ملت ها و دولت های دو کشور خاطر نشان کرد: از حمایت های جمهوری اسلامی نسبت به فرمان اجرایی ایالات متحده تشکر می کنیم.

جلسی رود ریگردز ادامه داد: فرمان اجرای اوباما در ماه مارس امسال به طور غیرمنطقی و غیرقانونی صادر شده و ونزوئلا را تهدیدی برای منافع ایالات متحده اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ونزوئلا اظهار داشت: در جلسه امروز چارچوب همکاری های دو کشور را مرور کردیم و در حال پیشروی هستیم. در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و انرژی گفتگوهای خوبی انجام شده است.

وی یادآور شد: ایران و ونزوئلا از اعضای فعال اوپک هستند و امیدواریم این همکاری ها در حفظ منافع کشورهای اوپک موثر باشد.

جلسی رود ریگردز با بیان اینکه در خصوص مسائل سیاسی با وزیر امور خارجه ایران صحبت هایی داشته ایم، گفت: ونزوئلا عضو غیردائم شورای امنیت است و در مورد مواضع خود در شورای امنیت گفتگو کردیم.

وزیر امور خارجه ونزوئلا تاکید کرد: سیاست ما در شورای امنیت، سیاست انقلابی صلح‌طلب در چارچوب احترام شدید به حقوق بین‌الملل، اعتقاد به اعمال منشور سازمان ملل متحد به‌ویژه آنجا که بحث از یکی بودن دولت های مختلف می‌کنند، است.

وی افزود: احترام به حقوق کشورها و عدم مداخله کشورهای دیگر در امور یکدیگر و احترام فراوان به حق حاکمیت کشورها و ملت ها از اصول مورد توجه ونزوئلا در شورای امنیت است.

جلسی رود ریگردز تاکید کرد: با هرگونه یک‌جانبه‌گرایی مخالفیم و حامل پیام دوستی برای ملت و دولت ایران هستیم. دوستی ما با دولت و ملت ایران، راهبردی و استراتژیک است.


منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظرات