اظهار نظر فرجی دانا پیرامون شکایت بورسیه های محروم شده از تحصیل؛
کد خبر: ۸۵۱۲۳۴۸
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

خبرگزاری بسیج-گروه فرهنگ و جامعه: جمعی از دانشجویان بورسیه طی نامه‌ای به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان شکایت و اعاده حیثیت کردند.

این دانشجویان در این نامه ضمن اعتراض به روند پیگیری مشکلات دانشجویان بورسیه در وزارت علوم خواستار بررسی بیشتر در این زمینه از سوی مجلس شورای اسلامی شدند.

خبرنگار بسیج برای پیگیری این موضوع و اتفاقات اخیر به سراغ رضا فرجی دانا وزیر سابق وزارت علوم رفت که وی در پاسخ به اتفاقات اخیر پیرامون دانشجویان بورسیه تنها به گفتن جمله "دور سیاست را خط کشیدم!" بسنده کرد.

بر اساس گزارش بسیج، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفتگویی عنوان کرده بود: شکایت بورسیه‌های محروم شده از تحصیل طی چند جلسه مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد روند قانونی در مورد بورسیه‌های دولت سابق طی شده است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس  در خصوص جلسه دیروز اعضای این کمیسیون گفت: جلسه امروز کمیسیون اصل نود مجلس با حضور اعضای ثابت کمیسیون در مورد رسیدگی به طرز کار وزارت علوم در خصوص شکایت محروم شدگان از بورسیه دولت قبل برگزار شد چرا که بعد از متوقف شدن برخی بورس شده های دولت قبل، تعدادی از آنها در خصوص نحوه رسیدگی و طرز کار وزارت علوم، شکایت کرده بودند که این موضوع در این کمیسیون و طی چند جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

حسین آذین با اشاره به نتایج بررسی های کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: بررسی شکایت ها به این نتیجه منتج شد که شورای مرکزی بورس مسئول اصلی و نهایی در تصمیم گیری ها در بررسی و احراز متقاضیان بورسیه بوده و این شورا به صورت کامل اختیار داشته است و میتوانسته به پرونده های داوطلبان در خصوص کسر معدل و کبر سن رسیدگی نماید.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این امر در جلسات شورا مطرح و اعضا با علم به این امر نسبت به تصویب بورسیه ها اقدام می کرده است. در این مورد حسب اعلام وزیر وقت علوم مراتب اختیار شورا در اتخاذ تصمیم و قبول اینگونه متقاضیان بورسیه به ایشان اطلاع و کلیه مصوبات مورد تائید قرار گرفته است و حسب بیان ایشان کلیه مصوبات مورد تایید وزیر بوده است.

آذین افزود: با ملاحظه اختیارات قانونی شورای مرکزی بورس با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که ناشی از قوانینی از جمله قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور مصوب سال 1364، آیین‌نامه اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج مصوب سال 1368، قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب 1386، قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه و سیاست‌های دولت، پذیرش تقاضای متقاضیان بورس که فاقد شرط معدل یا سن بودند قانونی و حدود اختیارات وزیر و شورای مرکزی بورس بوده و تصمیمات متخذه فاقد ایراد است و این متقاضیان واجد شرایط تلقی و همچنان بورسیه شناخته و مجاز به ادامه تحصیل و استفاده از امتیازات قانونی هستند.

آذین با تاکید بر این نکته که بخش دیگری از مساله مربوط به افرادی با استغال همزان در مناصب دولتی بوده ایت تاکید کرد: با توجه به اینکه منظور از اشتغال همزمان، اشتغال دولتی است لذا در صورت احراز اشتغال همزمان اینگونه افراد در مشاغل دولتی باید در صورت دریافت حقوق از وزارت علوم نسبت به استرداد حقوق دریافتی اقدام کنند و همچنان به تحصیل ادامه دهند و در صورتی که اصرار به ادامه اشتغال داشته باشند بورسیه آنها لغو می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: کسانی که با علم و اطلاع مبادرت به اعلام اطلاعات نادرست راجع به معدل و یا سن کرده‌اند و موجب تصمیم اشتباه شورای مرکزی شده‌اند فاقد صلاحیت و شرایط شناخته شده و بورسیه آنها لغو می‌شود.

آذین در پایان گفت: نهایتاًٌ نتیجه بررسی‌های هیات رئیسه کمیسیون این است که اقدامات لازم صورت گیرد تا تحصیل این پذیرفته‌شدگان ادامه پیدا کند و نتیجه کار به وزارت علوم نیز اعلام شده است.

ارسال نظرات