خوش‌چهره در دانشگاه تهران:

عدم توجه به تولید ملی و ظرفیت‌ داخل ما را ضعیف می‌کند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: عدم توجه به تولید ملی و ظرفیت داخلی ما را ضعیف می‌کند و طرف مقابل در مذاکرات از این مسئله سوءاستفاده خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۱۲۳۱۹
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد خوش‌چهره عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همایش تراژدی هسته‌ای که در دانشکده فنی دانشگاه تهران به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد، گفت: تلاشی که در مذاکرات صورت گرفته در راستای منافع ملی بوده و اگر شفاف‌سازی شود این مذاکرات یک گام به جلو است.

وی ادامه داد: تحلیل ما برای محیط ملی باید یک تحلیل استراتژیک باشد باید تاثیرات محیط بیرونی بر محیط داخل را هم ببینیم. در تاثیر محیط بیرون به داخل تهدیدهایی وجود دارد و تحریم‌ها یکی از مصادیق تهدید است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: در مدیریت این تحریم‌ها که برای دولت یازدهم و کشور به ارث رسیده باید بسیار هوشیار بود و تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

خوش‌چهره همچنین تاکید کرد: ما باید انصاف را در تشخیص محیط داشته باشیم اما اینکه آیا نتایج به دست آمده در مذاکرات مطلوب است، یک نوع افراط و تفریط در این زمینه را می‌بینیم.

وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده در یک شرایط سخت قرار دارند، ممکن است اشتباه هم داشته باشند ولی این اشتباه را باید در یک شرایط عالمانه مطرح کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت ورزشی به ماجرا نگاه کنیم ما به مذاکرات در شرایطی وارد شدیم که چند گل عقب هستیم و باید تلاش کرد تا گل‌های خورده را جبران کنیم.

خوش‌چهره افزود: خیلی از کشورهای دنیا امروز در مذاکرات به ادبیات ما نمره بالاتری می‌دهند البته بعضی‌ها به شدت افراط می‌کنند و می‌گویند در مذاکرات همه چیز به دست آوردیم و از آن طرف برخی‌ها هم می‌گویند همه چیز را از دست داده‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران وابستگی به نفت را از دلایل مشکلات اقتصادی دانست و یادآور شد: وجه مشترک دولت‌ها این است که هر دولتی که آمده وابستگی ما به نفت را نسبت به دولت قبل افزایش داده، البته در رابطه با دولت یازدهم قضاوت زود است ولی لایحه 93 دولت بیش از 65 درصد به نفت وابسته بود.

وی ادامه داد: وقتی نفت 100 دلار شد یک رقم فساد 3 هزار میلیارد تومانی را شاهد بودیم و وابستگی به نفت باعث شد تا تحریم‌ها بیشتر اثر کند.

خوش‌چهره همچنین خاطرنشان کرد: پیچیدگی شرایط ایجاب می‌کند که یک محیط شفاف داشته باشیم. از افراط و تفریط بپرهیزیم و این شرایط که در مذاکرات چند گل عقب هستیم را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: اقتصاد ما به واسطه تحریم‌های پیچیده‌ای که وجود دارد با مشکلاتی روبرو شد حال اینکه اگر تحریم‌ها رفع شود در اقتصاد ما تحول ایجاد می‌شود، اینگونه نیست و این اظهار نظر غلط است که یک مذاکره می‌تواند محیط ملی را متحول کند.

خوش‌چهره همچنین گفت: زمانی که ما موانع را از سر راه تولید برداریم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کنیم. باید تحلیل کنیم تا ببینیم چقدر از مشکلات اقتصادی ما به بحث برون‌زا وابسته است و چه مقدار درون‌زا است.

این استاد دانشگاه افزود: تولید ملی ظرفیت‌های خالی فراوانی دارد که به تحریم‌ها ربطی ندارند. مثلا الان در بحث مسکن رکود زیادی وجود دارد و گره زدن مشکلات مسکن به تحریم‌ها یک حرف ناقص است.

وی همچنین تصریح کرد: در محیط ملی باید درون‌زا نگاه کنیم. ضمن اینکه به تلاش مذاکره کنندگان ارج می‌نهیم ولی نباید از محیط ملی غفلت کنیم. ما می‌توانیم تولید ملی داشته باشیم و در کنارش به بیرون هم نگاه کنیم.

خوش‌چهره افزود: عدم توجه به تولید ملی و ظرفیت داخلی ما را ضعیف می‌کند و طرف مقابل در مذاکرات از این مسئله سوءاستفاده خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار