قهرمانی
نویسنده کتاب ننه علی در گفتگو با بسیج:
الناز عباسیان گفت: کاری که ننه علی کرد بیشتر شبیه به افسانه بود تا واقعیت اجتماعی و نگارش چنین کتابی برایم باعث افتخار است.
کد خبر: ۸۵۱۲۱۱۷
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، الناز عباسیان که روایتگر ناگفته های زندگی مادر شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست از زبان دختر و نوه اش است، اظهار داشت: « ننه علی» یکی از مادرانی است که با پدید آمدن شرایط خاص در زندگی اش، جلوه هایی از روح عالی و عاطفه مادرانه را نمایان ساخت که تحسین همگان را برانگیخت.


وی ادامه داد: کاری که ننه علی انجام داد، بیشتر شبیه افسانه و رویا بود تا واقعیت اجتماعی.


این نویسنده کتاب خاطر نشان کرد: به حق « ننه علی» مادر همه ما و شهیدان و اسوه صبر و ایستادگی است. او در این باره ادامه داد: خانم ننه فتح اللهی مرودشت، معروف به ننه علی، 19 سال شبانه روز در اتاقک کوچک با دیوارهای فلزی که کنار مزار فرزندش ساخته بود، زندگی کرد و اواخر عمرش در عزلت و تنهایی به دور از لنز دوربین ها و نگاه های متعجب رهگذران بهشت زهرا، در خانه دخترش دار فانی را در 90 سالگی وداع گفت.

عباسیان که این کتاب را در 12 روایت، اشعار و نوشته هایی در وصف و رثای «ننه علی» و آلبوم تصاویر ننه علی و فرزندش منتشر کرده است، گفت: قربانعلی رخشانی مهماندوست عضو اصلی شاخه های مبارزه با ساوات و رژیم شاهنشاهی بوده و در روزی که ماموریت انتقال بخشی از اعلامیه های حضرت امام (ره) به اهواز را داشت، دستگیر شد و به دلیل شکنجه زیاد به شهادت رسید و در همانجا به خاک سپرده شد.


به گفته وی، دلبستگی بسیار مادر به فرزند، سبب شد تا کسی نتواند خبر شهادتش را به او بدهد، اما وقتی مادر از شهادت فرزندش مطلع شد، ساک کوچکی جمع کرد و راهی اهواز شد. پیکر قربانعلی را در گورستان اموات غریبه اهواز دفن کرده بودند، او قبر بی نام و نشان فرزندش را به آغوش کشید و از همان لحظه پاگیر قبر قربانعلی شد و هرچند که دخترش بارها برای برگرداندن او به خانه به سراغش رفت، اما او حاضر به بازگشتن نشد.

عباسیان علت روحیه انقلابی شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست را نحوه تربیت مادرش دانست و گفت: قربانعلی در محیط خانه و زیرسایه ننه علی با انقلاب و اهداف متعالی امام خمینی(ره) آشنا شد، مادری که با چنگ و دندان فرزندان خود را بزرگ کرده بود و به آن ها آموخته بود تا به دنبال رزق و روزی حلال باشند و از آزار و اذیت دیگران خوددرای کنند.

راویتگر کتاب « ننه علی مادر تمام شهیدان» درباره نبش قبر و انتقال شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست به بهشت زهرای تهران توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایراد سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا، سبب شد تا توجه همگان به ویژه مسئولان به شهدای انقلابی معطوف شود، تا اینکه مقدمات کار برای انتقال پیکر شهید به تهران به دستور رهبر انقلاب و با حکم امام جمعه اهواز فراهم شد، نبش قبر صورت گرفته و انتقال شهید به تهران انجام می شود و این مقدمه ای بر 19 سال سکونت او در کنار مزار فرزندش و یاسین خوانی او برای روح شهدا بود.

عباسیان ادامه داد: ننه علی نشان داد که مادر بودن یعنی چه؟ نشان داد که اوج مهر و عطوفت و مهربانانه تا کجاست، او تا پایان عمر که دیگر چشمانش کم سو شده و قدرت تکلم نداشت و دچار فراموشی شده بود، اما قربانعلی را فراموش نکرده بود و به عکسش چشم دوخته بود. او تنها مادری است که پس فوت در کنار شهدا و مزار پسرش به خاک سپرده شده است.


شایان ذکر است، مادر شهید قربانعلی رخشانی مهماندوست از شهدای انقلاب اسلامی که به ننه علی شهره شد، نزدیک به دو دهه کنار مزار فرزند شهیدش زیست و به خانه بازنگشت. به گفته راوی داستان زندگی ننه علی،  او روایتگر عاطفه ای بود که جز در آغوش مادرانه نمی توان بدان دست یافت.

بنابراین گزارش، در مراسم رونمایی از کتاب « ننه علی، مادر تمام شهیدان» که به همت کتابخانه تلاش در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر برگزار شد، گروه تواشیح اجرای هنری کردند و از 5 مادر نمونه منطقه تقدیر شد.


ارسال نظرات