"من؛ متولد آمریکا؛ یک اسرائیلی هستم"

اسناد قاطعی وجود دارند که لابی‌های صهیونیستی نقش مهمی در دیدگاه‌های ضدایرانی نمایندگان کنگره بازی می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۱۲۱۰۸
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳


«جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «فاکس‌بیزینس» در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انتظار دارد ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای به توافق برسند، گفت: «امیدوارم این اتفاق هرگز نیفتد.» 
 
این اظهارنظر صریح «بینر» درباره عدم تمایل برای موفق شدن مذاکرات هسته‌ای حتی در میان همکاران هم‌رای وی که با طرح ادعاهایی مانند جلوگیری از شکل‌گیری «توافق بد» مخالفتشان با این گفت‌وگو‌ها را اعلام کرده‌اند هم کم‌سابقه است؛ اگرچه بی‌سابقه نیست. 
 
مخالفت صریح «بینر» با اصل این گفت‌وگو‌ها – فارغ از نتایج آن - بار دیگر به شائبه‌هایی دامن می‌زنند که معتقدند انگیزه‌های اصلی نمایندگان کنگره و حتی مقامات آمریکایی از طرح ادعاهای ضدایرانی فرا‌تر از مسائلی است که آن‌ها در ظاهر عنوان می‌کنند. مستندات زیادی می‌توان در تایید این فرضیه یافت. 
 
در آمریکا یک خط سیر تحقیقی برای کاوش در باب انگیزه‌های نمایندگان کنگره از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند یافتن پیوندهایی بین منافع گروه‌های حامی مالی آن‌ها و دیدگاه‌های آنهاست. درباره ایران، این تحقیقات همواره به یک نتیجه ختم می‌شوند: بین کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی به نمایندگان کنگره و افراط آن‌ها در ابراز دیدگاه‌های ضدایرانی، رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی هر چه یک نماینده کمک‌های مالی بیشتری از لابی‌های صهیونیستی دریافت کند، به‌‌ همان میزان هم ضدایرانی‌تر گفتار و رفتار می‌کند. 
 
 «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری آمریکا هم یک بار در نشستی غیرعلنی با نمایندگان دموکرات مجلس سنا به این موضوع اعتراف کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز چند ماه پیش گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست از نمایندگان هم‌حزبی خود خواسته از طرح‌هایی که خواستار تشدید فشار بر ایران در حین ادامه مذاکرات هستند حمایت نکنند، اما در عین حال گفته از فشارهایی که گروه‌های حامی مالی به آن‌ها وارد می‌آورند هم آگاه است. «رابرت منندز» ٰ یکی از سناتورهای ضدایرانی که از حاضران در این نشست بوده، به نوشته این روزنامه، این اظهارات اوباما را به خود گرفته و از آن آزرده خاطر شده است. 
 
 
هر چند باراک اوباما به اینکه این گروه‌ها چه کسانی هستند اشاره‌ای نکرد اما اسناد قاطعی وجود دارند که لابی‌های صهیونیستی نقش مهمی در دیدگاه‌های ضدایرانی نمایندگان کنگره بازی می‌کنند. 
 
به عنوان مثال، «جان بینر» همواره در انتخابات‌های کنگره آمریکا جزو نفراتی بوده که از بیشترین کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی برخوردار شده است. بنا به اعلام پایگاه «مرکز پاسخگویی سیاست»، یک گروه غیرانتفاعی در واشنگتن برای گزارش‌دهی درباره اثرات گروه‌های لابی در سیاست، «بینر» در انتخابات می‌ان‌دوره‌ای کنگره با دریافت ۱۱۱۸۰۱ دلار ششمین فردی بوده که از بیشترین کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی برخوردار شده است. نام وی در انتخابات دو سال قبل، یعنی سال ۲۰۱۲ هم جزو بیست نفر بر‌تر دریافت کننده پول این گروه‌ها قرار دارد. بینر در این سال ۱۲۹۹۲۵ دلار کمک مالی دریافت کرده و نفر یازدهم در این فهرست بوده است. 
 
 
غیر از «بینر» نتایج این تحقیقات درباره سایر نمایندگان کنگره هم معمولاً به نتیجه مشابهی ختم می‌شود. به عنوان مثال، «اد رویس»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که او هم از تندرو‌ترین مخالفان ایران است و بیشترین جلسه‌های استماع با محوریت ضدایرانی را برگزار کرده همواره در صدر فهرست دریافت‌کنندگان بیشترین کمک‌های مالی از لابی‌های صهیونیستی قرار داشته است. 
 
 
 «رویس» در انتخابات می‌ان‌دوره‌ای کنگره سال ۲۰۱۴ با دریافت ۱۴۷۹۵۰ دلار در رده سوم در بین تمامی قانونگذاران مجلس نمایندگان قرار داشته است. 
 
 
«رابرت منندز»، نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی که تهیه‌کننده چند طرح تشدید فشار علیه ایران است و آخرین طرح وی با عنوان «طرح بازبینی کنگره در توافق هسته‌ای» چند روز پیش در کمیته روابط خارجی به تصویب رسید در انتخابات می‌ان‌دوره‌ای مجلس سنا در سال ۲۰۱۲ با دریافت بیش از ۳۴۰ هزار دریافت‌کننده بیشترین کمک مالی لابی‌های صهیونیستی در بین نامزدهای مجلس سنا در این سال بوده است. منندز در همین سال پیشنهاد دهنده متمم الحاقی تحریم بانک مرکزی ایران به لایحه اختیارات دفاعی آمریکا بود که به تصویب رسید. 
 
 
 «لیندسی گراهام» ٰ نماینده جمهوری‌خواه سنا که در دوران انجام مذاکرات هسته‌ای تقریباً روزی نبود که با یک رسانه آمریکایی مصاحبه‌ای علیه ایران انجام ندهد از لحاظ دریافت کمک‌های مالی از صهیونیست‌ها هم به همین اندازه پرکار بوده است. وی در انتخابات سال ۲۰۱۴، ۲۸۴۸۵۰ دلار کمک مالی از صهیونیست‌ها گرفته و در جدول بیشترین دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی رده چهارم را به خود اختصاص داده است. 
 
 
اما شاید در میان تمامی این نمایندگان شاهدی آشکار‌تر از «تام کاتن» برای اثبات ارتباط مستقیم دیدگاه‌های ضد ایرانی قانونگذاران آمریکایی با میزان کمک‌های مالی لابی‌های صهیونیستی به آن‌ها وجود نداشته باشد. 
 
وی که اولین دوره حضور در مجلس سنا را تجربه می‌کند در حالی که کمتر از یک ماه از ورودش به این مجلس می‌گذشت آنقدر اظهارات عجیب و غریب درباره جنگ با ایران مطرح کرد که توجه روزنامه هافینگتون‌پست را برانگیخت. پس از آن وی مبتکر نامه‌ای خطاب به مقامات ایران شد که به امضای ۴۶ نفر دیگر رسیده بود و به ایران هشدار می‌داد که هر گونه توافق هسته‌ای با ایران تنها تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما معتبر خواهد بود. کاتن در روزهای اخیر هم با بیان اظهاراتی که خوش‌بین‌ترین کار‌شناسان نظامی هم آن را تایید نمی‌کنند گفته با یک حمله سه روزه می‌توان تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کرد. 
 
البته رقم‌های دریافتی «تام کاتن» از گروه‌های صهیونیست برای ورود به مجلس سنا در سال ۲۰۱۴ به اندازه اظهاراتش با سایر نمایندگان متفاوت و تعجب‌آور است. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در ۴ آوریل ۲۰۱۵ میزان کمک‌های دریافتی وی از گروه‌های اسرائیلی را بالغ بر ۲ میلیون دلار ارزیابی کرده است. 
 
بر اساس این گزارش، وی مبلغ ۹۶۰ هزار دلار از «کمیته اظطراری اسرائیل» با مدیریت «ویلیام کریستول» ٰ سردبیر مجله محافظه‌کار «ویکلی‌استاندارد» دریافت کرده است. در همین حالٰ «پائول سینگر» ٰ یک میلیاردر اهل نیویورک و از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی گروه‌های صهیونیستی ۲۵۰ هزار دلار به یک گروه حامی تام کاتن در انتخابات می‌ان‌دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۴ داده است. ضمن اینکه «سث کلارمن» یکی از میلیاردرهای طرفدار اسرائیل هم ۱۰۰ هزار دلار به کاتن کمک کرده است. 
 
کمیته انتخاباتی تحت امر «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و از حامیان رژیم صهیونیستی هم دست‌کم ۸۲۵ هزار دلار برای «کاتن» هزینه کرده است. 
 
با این تفاصیل، اظهارات ضد ایرانی روز جمعه «جان بینر» یا اقدامات «تام کاتن» و یا حتی مقامات دولت آمریکا نباید چندان هم تعجب‌آور قلمداد شوند. آنها ابایی از اعتراف به پیوندهای محکم خود با رژیم صهیونیستی ندارند.

منبع: نسیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار